Toon posts:

schuifpotmeter?

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
voor me zelfbouw mp3speler heb ik een schuifpotmeter voor t volume nodig
deze komt tussen de geluidskaart en de versterker, weet iemand hoeveel ohm zoiets moet zijn?

en nog ff wat: is t mogelijkom met een schuifpotmeter stereogeluid te regelen? k heb al ff op conrad.nl gekeken maar kom dr niet helemaal uit :?

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
stereo is 2 potmeters in een zeg maar
andere vraag durf ik niet te beantwoorden

Verwijderd

Met 50 à 100KOhm logaritmisch zit je wel in de goede richting. Er gaat in ieder geval niks stuk.

Verwijderd

Topicstarter
100K Ohm? is dat niet errug veel voor zo'n geluidskaartje?
en hoe zit dat met dat logaritmisch? (ben niet zo technisch) :)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:13
Moet je niet een lineare potmeter hebben?

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Topicstarter
geen idee :) maar wie ben ik?

Verwijderd

Ik denk dat je volumeknop logaritmische moet zijn. Bij verdubbeling van het effectieve volume neemt de geluidssterkte met slechts 3 dB toe. Wil je iets kunnen horen moet je dus logaritmisch bezig zijn.
Dat is tot waar mijn natuurkunde-lessen reiken. :)

Succes!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:13
Dat klinkt logisch :)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Weet het wel zeker.
Kijk maar op de potmeters voor het volume in een versterker.
Als er een A achter de weerstandsaanduiding staat is ie lineair, bv 50K A en staat er een B dan is ie logaritmisch, maar er staat ook wel lin. of log. achter, bv 50K lin. of 50K log. Wel stereo (dubbele potmeter) nemen.

Verwijderd

Je moet voor stereo idd twee schuifpotmeters hebben die logaritmisch verlopen. Je moet daarvoor twee stuks hebben, die je OF apart, OF onder een knop verpakt. In die ouwe orgels zitten vaak een heleboel van die dingen. Misschien als je de kans krijgt die een te mollen, kun je er daar 2 uithalen.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:57

Jag

Als je het niet logaritmisch doet, dan krijg je een soort aan uit schuif :P. Dan kan het alleen maar uit of knoerthard, niet erg handig dus.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Misschien heb je hier niks aan, maar kijk in de Conrad gids eens onder "10mm fader", zo heten die standaard dingen tenminste.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Op zaterdag 29 september 2001 20:25 schreef superjunk het volgende:
voor me zelfbouw mp3speler .......
Op dinsdag 02 oktober 2001 22:45 schreef superjunk het volgende:
(ben niet zo technisch) :)
En wil het al een beetje lukken >:) ?

ontopic:

Bovenstaand advies klopt: Je hebt voor volumeregeling een logaritmische potmeter nodig van tussen de 50 en de 100 kilo-ohm (wanneer uitput uit geluidskaart voluit gaat tenminste, als je dat altijd zacht hebt staan, kan je met minder toe. Maarre: Een potmeter met veel ohms kan wel een zacht signaal regelen, een potmeter met weinig ohms kan een hard signaal niet regelen->voorkeur dus voor 50+ :) )

BTW: Waarom schuif en niet draai?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 oktober 2001 00:56 schreef Lampje het volgende:

BTW: Waarom schuif en niet draai?
vin ik makkelijker, komt boven op een mini-desktop kast

maar weet iemand een goeie shop in Zwolle waar je die dingen kan krijgen?

Verwijderd

Topicstarter
is dit wat???

Technische spec.: Schuifafstand 58 mm · Nom. belastbaarheid bij 40°C; 0,4 W lin; 0,2 W log · Isolatiespanning 500 VAC · Schuifkracht 0,7 : 2 N · Aanslagkracht 50 N max. · Nauwkeurigheid ±20% · Opname 2 x 6 mm.

Verwijderd

Geen id of dat wat is, maar bij display, aan de Jufferenwal, kunnen ze je vast helpen...
Pagina: 1