Bekraste (originele) CD's, hoe te redden?

Pagina: 1
Acties:
  • 731 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 16:21
Juist,

Mijn Machine Head collectie uitgeleend, komt ie helemaal bekrast en meurend naar wiet en bier terug :(
Die stank is nu wel weg maar die krassen dus niet.

Is er een mogelijkheid om de cd's nog luisterbaar te maken?

Rippen helpt niet, krassen blijven, al zij het iets minder...

Als iemand een oplossing heeft graag, anders kan ik dus mooi nieuwe cd's gaan kopen :( (jah ik koop (mijn) goede muziek liever origineel :P )

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

Verwijderd

Ik vind sowieso dat als je je CD's uitleent (wat ik dus nooit doe om de exacte reden dat jij dit topic opent), en ze komen bekrast terug, dat dan de lener maar een nieuwe set voor je koopt.

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Ik hoorde eens van mijn CD verhuur dat het soms schijnt te werken om over de kras met een rode Edding te gaan en daarna de streep weer weg te poetsen; dan is de kras als het ware opgevuld en skipt de laser er niet meer over.

Ik weet niet of het werkt, en aanvaard dus geen enkele aansprakelijkheid. O-)

Verwijderd

Vraag gewoon die lui om een berg lege cd-r'tjes mee te nemen plus een beejt 'administratiekosten' en fik ze gewoon over de volgende keer.

Verwijderd

Tandpasta helpt en je hebt ook nog van die gsm schermkras removers. Zal wel werken, hoop ik voor jou.

Verwijderd

Afwassen met normaal afwasmiddel.
Heeft me al menige CD van tikken verholpen.

Verwijderd

Op zaterdag 29 september 2001 20:04 schreef ItSnows het volgende:
Afwassen met normaal afwasmiddel.
Heeft me al menige CD van tikken verholpen.
Da's voor vlekken, niet krassen.

Verwijderd

Ik heb ook een paar ceedee's met krassen erin, maar het kan toch nooit zo zijn dat ze helemaal in originele staat weer terugkomen, je houdt toch altijd wel ruis en wat tikken?

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:29

-Stef-

Slainthe!

Waarmee heb je geript? Probeer EAC eens. Deze gebruikt een errorcorrectie. Echt verklote CD's rip je er niet mee maar dan zou ik toch ECHT een nieuwe eisen. Tandpasta of koperpoets helpt ook maar is uiteraard wel een ultimum remedium.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• Belial_666
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-08 13:04
Koper poets kopen ( die zooi om antiek koper mee te laten glimt. Hiermee de krassen behandelen.

Die zooi zorgt ervoor dat de overgang van CD naar CD-met-kras vloeiende gaat en niet abrubt waardoor cd-spelers de cd weer kunnen lezen. Werkt perfect

Verwijderd

idd tandpasta en heb ze weleens in de afwasmachine gekeilt. Alleen laten dan sommige cd-covers erop los. 8-)

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:16

OgWok

U.N.C.L.E.

Mazzel voor jou, de onderkant waar de krassen zitten kan je goed poetsen met Brasso of beter Silvo (zilverpoets). Rustig gaan zitten in een stoel tv aan en poetsen maar. Met een stevige kraspartij wegpoetsen ben je toch al gauw 1,5 uur bezig, of langer. Maar het lukt altijd, de aanhouder wint.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Er is een bedrijf dat voor heel weinig geld (minder dan de cd kost), het plastiek verwijderd en een nieuwe zet, je CD is dan terug perfect. Spijtig genoeg ben ik de naam vergeten. Zoek eens in de Gouden gids...

• Dr.Q
hmmm al wat gevonden, CD repair kit, repairs minor scratches

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Op zondag 30 september 2001 01:11 schreef Dr.Q het volgende:
hmmm al wat gevonden, CD repair kit, repairs minor scratches
Heb ik ook: zuigt!

Je kan beter zo'n tubetje spul kopen waarmee je krassen uit het schermpje van een gsm kan halen (displex). Dat werkt beter

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

:r op mensen die zo met je CD's omgaan
* dreeke leent kostbare CD's ook alleen uit aan mensen die die kent en weet dat ze heel terugkomen :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Op zaterdag 29 september 2001 20:35 schreef XTerm89D het volgende:
Er is een bedrijf dat voor heel weinig geld (minder dan de cd kost), het plastiek verwijderd en een nieuwe zet, je CD is dan terug perfect. Spijtig genoeg ben ik de naam vergeten. Zoek eens in de Gouden gids...
lijkt me goedkoper om gewoon een nieuwe cd te kopen?

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Aan welke kant zitten de krassen ?

De bedrukte bovenkant daar zit nl de info laag en betekend gewoon einde CD.

De onderkant kan je (klinkt bruut) polijsten met een zachte doek en wat koperpoets, werkte perfekt op enkele cd's wan mij waar zand tussen was gekomen |:( waren behoorlijk diepe krassen.

Powered bij meergranenbrood.

• Ali G
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-08-2024
Op zondag 30 september 2001 14:42 schreef thefirstikke het volgende:

[..]

lijkt me goedkoper om gewoon een nieuwe cd te kopen?
moeilijk he lezen, sorry hoor.
maar goed ik ga dat koperpoets eens ff proberen om de beste cd die ik heb te behandelen :(

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
hoi,

Ze adviseerde in de computertotaal dat tandpasta helpt. Vooral die om witte tanden van te krijgen.
Er was ook een progie voor mar ik weet niet presies hoe dat heet. Cd repairder ofzo

MzzL E-Jey

• Dr.Q
Ik ga es ff een blikkie koperpoets halen ofzo, bedankt guys.

mischien dat me cd's nu nog redelijk te rippen zijn, dan gaan ze de kast in en fik ik kopietjes van de rips...

dus het is rip of R.I.P :P

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:55
Maar begrijp ik het goed dat je er nix van zegt tegen die barbaren die je dat geflikt hebben? Als iemand het flikt een cd van mij onder de krassen terug te geven, dan koopt hij maar nieuwe voor mij en mag hij de bekraste houden. Koperpoets enzo helpt natuurlijk wel tegen het niet lezen, maar je bent gewoon data kwijt waar die kras eerst zat, tja daarvoor koop ik geen originele cd's, originele cd's moeten _perfect_ klinken, anders kun je net zo goed een copietje ofzo nemen.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tandpasta werkt zeer goed. Maar helaas werkt dit maar tijdelijk.

Een betere optie is om daarvoor een speciaal apparaatje te halen die een dun laagje van je cd afsnijdt zodat er een deel v/d beschermlaag weg gaat dus ook de kras. Dit werkt perfect met ondiepe krassen.
Als de krassen te diep zijn dan kun je beter een nieuwe cd (laten) kopen.

edit:
Typos weggehaalt

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Tandpasta schijnt goed te werken om de krassen op te vullen. Verder moet je eens een goed CD-rip programma op een goede reader proberen.

Onder Linux heb je CD-paranoia, dat is ontzettend lang bezig, maar dan heb je wel een zo goed mogelijk rip.

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:57

Opa

Nu Multifocaal!

EAC werkte zelfs op een 2Meter sessies cd waarvan track 11 niet meer afspeelbaar was in een CD speler. Heb ik helemaal geript en opnieuw gebrand.
Laatste versie downen van www.exactaudiocopy.de, ff instellen en rippen.

Daarna de Wavs branden op niet al te hoge snelheid, heb ik me laten vertellen. (4 a 8 speed dus).

Blijft natuurlijk jammer dat men zo met je cd's omgaat. Ik leen ze dan ook nooit meer uit.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• Frits Flits
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 21:10

Frits Flits

SOUND! Designer

Hoe moet je dat doen met die tandpasta?

specs

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
gewoon met een zachte doek de onderkant van je cd insmeren met tandpasta. Er mag natuurlijk geen laag pasta op komen

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Ik wrijf de cds met tandpasta in.
Eerst goed met zeepsop afnemen, en dan tandpasta erop smeren.
En daarnaar met een stuk keuken rol ofzo poleisten.
als dat klaar is maak je hem weer schoon met zeepsop.

Succes

Of je koopt gewoon een Plextor cdrom speler.
Die pakt zowat alle cds..
Ik heb nog nie meegemaakt dat ik een cd niet helemaal kon lezen.

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je moet met een doek van binnen naar buiten vrijven (stond ook in de computer totaal)

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Nogmaals als bevestiging: meerdere keren met toothpaste gedaan, en m`n Q3A draait nog gewoon helemaal goed :)

Verwijderd

sorry fout berichtje ingetypt hier.
Niet goed gelezen.

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 16:41

TheLunatic

Ouwe boxen.

Op zondag 30 september 2001 19:24 schreef QuakeMASTER het volgende:

Of je koopt gewoon een Plextor cdrom speler.
Die pakt zowat alle cds..
Ik heb nog nie meegemaakt dat ik een cd niet helemaal kon lezen.
lol, die mening deel ik met je, plextors doen het vaak toch wel

maar zilverpoets is wel een hele coole oplossing natuurlijk :) vraag me alleen af wat het effect is, hoor je het nog wel ?

Mother, will they like this song?

• Dr.Q
het gaat hier wel over audio he... tikken blijf je houden
:( en dan draai ik me muziek vaak ook nog eens hard dus een harde tik ook nog es.. anyway er word al een nieuwe cd gekocht voor me :) ff pissed worden helpt goed... >:)

(die andere 2 zijn met tandpasta gered :) )

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Waarom brand je niet een nieuwe versie van iemand die een onbekraste cd heeft? (Dat is dan niet eens illegaal toch?)

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Data verloren als je je cd polijst?

Als de date bekrast is kun je ook dat nooit meer verhelpen. Als je mazzel hebt blijft het bij een klik of een niet-werkende track.

Maar de meeste krassen zitten gewoon een van de beschermlagen, waardoor het licht niet meer goed teruggekaatst wordt. Dit kun je eenvoudig verhelpen door die laag bv te polijsten, zodat het licht beter terugkomt.

Aan de data-laag, die vlak onder het label ligt, verander je dus niets.
Pagina: 1