Sun Sparc 5 computer

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-06 13:42
Ik krijg van iemand een Sun Sparc 5 computer en daarmee wil ik wat dingen gaan proberen met Linux enzo, want daar weet ik nu heel erg weinig van, maar
- ik heb ten eerste weet i absoluut niet wat voor een systeem eigenschappen dat ding heeft dus ik weet niet wat ik mee zou kunnen doen. (weet alleendat ie SCSI hd heeft, SCSI cd speler nodig heeft enzo)
-Welke linux distro ik moet draaien. Ik zat te denken aan Suse 7.1 (geen 64 bit versie toch?), want de gene van wie ik 'm krijg wil dat ik ff Suse download en brand in ruil voor het systeem, maar kan ik ook het beste linux gaan draaien.
-Hoe ik zo stekker maar om van normale VGA naar Sun videokaart te gaan.

En dat was het voorals nog.. Ik heb het systeem niet, maar waarschijnlijk krijg ik het maandag...
Zou iemand misschien antwoord kunnen geven op bovenstaande vragen? :)

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Waarom linux en niet Solaris ? (is gratis te downloaden van sun)

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• InterCC
Ik heb geen idee. Omdat die andere ook Suse wil en ik geen idee heb van wat ik het beste kan gebruiken. Ik had wat rond gezocht over Suse en weinig slechte gehoord dus dacht laat ik Suse dan ook maar gebruiken :)

Is Solaris dan veel beter dan Suse, makkelijker enzo? (ik heb echt geen idee..)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
Op zaterdag 29 september 2001 19:50 schreef Aaargh! het volgende:
solaris gratis? ja alleen voor X86 systemen, echt niet voor SUN systeempjes...

A wise man's life is based around fuck you

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 29 september 2001 19:52 schreef InterCC het volgende:
Ik heb geen idee. Omdat die andere ook Suse wil en ik geen idee heb van wat ik het beste kan gebruiken. Ik had wat rond gezocht over Suse en weinig slechte gehoord dus dacht laat ik Suse dan ook maar gebruiken :)
Ik zie trouwens op de site van suse http://www.suse.com niets staan over een eventuele Sparc versie ?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• InterCC
Dus ik moet wel Suse downloaden...
Die sparc die ik krijg is toch geen 64 bit he?? (dan kan ik Suse vast voor de persoon waarvan ik 'm krijg branden)

De persoon voor is de Sparc 5 van krijg weet verder trouwens niks qua systeem specificaties dus ik had eigenlijk gehoopt dat iemand hier een URL weet of me er wat over kan vertellen..

• InterCC
Op zaterdag 29 september 2001 19:56 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Ik zie trouwens op de site van suse http://www.suse.com niets staan over een eventuele Sparc versie ?
Ik heb 'm anders gewoon van hun FTP afgehaald.. Hier vandaan: ftp://ftp.suse.com/pub/suse/sparc

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 29 september 2001 19:54 schreef zwelgje2 het volgende:
solaris gratis? ja alleen voor X86 systemen, echt niet voor SUN systeempjes...
Wel, Solaris 8 is na registratie gratis te downloaden voor systemen met minder dan 8 CPUs.

Ik weet dat Debian GNU/Linux de Sparc architectuur compleet ondersteund, van andere distro's heb ik geen idee.
Maar ik zou zeggen: download Solaris 8, kies een distro en download die, en probeer ze allebei eens; is een leuke manier om er mee te stoeien.

Merk op dat de ss5 170 mhz (dit model heeft een andere cpu dan de 70, 80 en 110 mhz modellen) problemen kan geven met GNU/Linux.
Op zaterdag 29 september 2001 19:57 schreef InterCC het volgende:
Die sparc die ik krijg is toch geen 64 bit he?
Nee, de ss5 heeft een Sparc CPU, en deze zijn 32 bits.
De UltraSparc CPUs zijn 64bits, maar geloof me, jij krijgt niet zomaar een UltraSparc van iemand :)
De persoon voor is de Sparc 5 van krijg weet verder trouwens niks qua systeem specificaties dus ik had eigenlijk gehoopt dat iemand hier een URL weet of me er wat over kan vertellen..
Mja, specificaties kunnen nogal verschillen. Bij mijn weten zijn deze geleverd met een 70, 80, 110 en een 170 mhz CPU. RAM kan ergens van 16 tot 256 MB zijn, en de HD zal 2 of 4 gig zijn denk ik, maar er kan altijd een grotere ingezet zijn.

Die verloopstekkers van sparc-video naar VGA bestaan overigens wel, maar zijn niet mega-goedkoop.

• InterCC
Maar ik zou zeggen: download Solaris 8, kies een distro en download die, en probeer ze allebei eens; is een leuke manier om er mee te stoeien
Als ik Solaris 8 download en installer moet ik DAN nog een linux distro downloaden :? Is Solaris niet een OS op zichzelf dan?

Ik was trouwens nog een vraag vergeten. Die gast waarvan ik het systeem krijg vroeg trouwens of ik wist hoe Linux onder Unix te laten draaien ofzo.. Ik denk dat het niet kan, maar ik zal het wel fout hebben :)
m.a.w Kan het en hoe?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
Op zaterdag 29 september 2001 20:00 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Wel, Solaris 8 is na registratie gratis te downloaden voor systemen met minder dan 8 CPUs.

Ik weet dat Debian GNU/Linux de Sparc architectuur compleet ondersteund, van andere distro's heb ik geen idee.
Maar ik zou zeggen: download Solaris 8, kies een distro en download die, en probeer ze allebei eens; is een leuke manier om er mee te stoeien.

Merk op dat de ss5 170 mhz (dit model heeft een andere cpu dan de 70, 80 en 110 mhz modellen) problemen kan geven met GNU/Linux.
[..]

Nee, de ss5 heeft een Sparc CPU, en deze zijn 32 bits.
De UltraSparc CPUs zijn 64bits, maar geloof me, jij krijgt niet zomaar een UltraSparc van iemand :)
[..]

Mja, specificaties kunnen nogal verschillen. Bij mijn weten zijn deze geleverd met een 70, 80, 110 en een 170 mhz CPU. RAM kan ergens van 16 tot 256 MB zijn, en de HD zal 2 of 4 gig zijn denk ik, maar er kan altijd een grotere ingezet zijn.

Die verloopstekkers van sparc-video naar VGA bestaan overigens wel, maar zijn niet mega-goedkoop.
inderdaad heb net ff bij sun gekeken, tis gratis inderdaad...

wel vreemd van sun dat ze dit zomaar wegeven.. iemand hier ideen over?

A wise man's life is based around fuck you

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 29 september 2001 20:04 schreef InterCC het volgende:
Als ik Solaris 8 download en installer moet ik DAN nog een linux distro downloaden :? Is Solaris niet een OS op zichzelf dan?
Nee, zowel Solaris en GNU/Linux zijn OSsen, maar het is misschien leuk om beiden eens (niet tegelijk) te installen op je Sun.
Ik was trouwens nog een vraag vergeten. Die gast waarvan ik het systeem krijg vroeg trouwens of ik wist hoe Linux onder Unix te laten draaien ofzo.. Ik denk dat het niet kan, maar ik zal het wel fout hebben :)
m.a.w Kan het en hoe?
Je kunt meerdere OSsen op 1 computer zetten (althans, op de PC kan dat), maar dan kun je er maar 1 tegelijk opstarten.

Je kunt ook een emulator draaien die een extra computer emuleert, waar je dan weer een OS in kunt installen. VMware is zo'n emulator voor x86 op x86. Hiermee kun je Windows draaien en dan in een window (bijv) GNU/Linux opstarten, of andersom (Windows in GNU/Linux dus).
Ik heb er alleen geen idee van of dat soort emulators bestaan voor Sparcs...

• InterCC
Je kunt ook een emulator draaien die een extra computer emuleert, waar je dan weer een OS in kunt installen. VMware is zo'n emulator voor x86 op x86. Hiermee kun je Windows draaien en dan in een window (bijv) GNU/Linux opstarten, of andersom (Windows in GNU/Linux dus).
Ik heb er alleen geen idee van of dat soort emulators bestaan voor Sparcs...
Dat van VMware wist ik (qua emulator en windows enzo) maar met linux met ik een echte n00b :)

Ik kan dus het beste zeggen dat het niet kan (volgens mij weet hij er ook niet erg veel van af..)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 29 september 2001 20:06 schreef zwelgje2 het volgende:
Op zaterdag 29 september 2001 20:00 schreef deadinspace het volgende:
Voor systemen met meer dan 8 CPUs (en dat zijn de meeste 'echte' Sun serverbakken wel) moet je dus betalen. En dik ook .
Maar zo kunnen individuelen en kleine bedrijfjes dus gratis gebruik maken van Solaris, maar grote bedrijven niet.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 29 september 2001 20:11 schreef InterCC het volgende:
Dat van VMware wist ik (qua emulator en windows enzo) maar met linux met ik een echte n00b :)

Ik kan dus het beste zeggen dat het niet kan (volgens mij weet hij er ook niet erg veel van af..)
Het lijkt me vrij sterk dat die progsels bestaan voor Sparcs... het lijkt me niet echt dat daar een markt voor is; Suns zijn gemaakt voor Solaris, en dat is wat (de meeste) bedrijven er ook op draaien, en individuelen (voor wie VMware interessant is) hebben meestal geen Suns.
Ondanks dat draait GNU/Linux er ook prima op overigens.

• InterCC
Ik ga dan nu alvast ff Solaris 8 downloaden, maar voordat ik een update ofzo heb :) Is dit de goede?
Solaris 8 07/01 Companion CD, SPARC Platform Edition

Verwijderd

Solaris 8 of 7 draait niet echt lekker op een sparc5 hoor.. heb het hier ook gehad, maar niet echt fijn draaien, het heeft ook minimaal 64mb ram nodig, wat op mijn sparc5 dus niet lukte, want er zat maar 32mb in.

Wat ik nu heb, is NetBSD op een sparc5 en op een Sparc IPX, en dat draait gewoon perfect, en snel, wat je ook kunt proberen is Redhat 6.2 als je dan toch een linux wilt draaien.

Maar NetBSD is mijn manier van werken voor een sparc...

• InterCC
Ik probeer dan toch gewoon maar eerst Suse (die heb ik nu toch al gedownload).

Maar waar zou ik die computer het beste voor kunnen gebruiken. (is wel leuk als ie een functie heeft :) ).
Ik zat zelf te denken aan fileserver ofzo..

• igmar
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

De i386 versie is volgens mij gratis, niet de SPARC versie. Ten tweede is de versie die je gratis krijgt zodanig uitgekleed dat je er eigenlijk niks mee kan.

Ten derde heeft Solaris niet voor niks de bijnaam 'Slowaris'. Gewoon een Linux versie erop dus :)

• igmar

igmar

ISO20022

inderdaad heb net ff bij sun gekeken, tis gratis inderdaad...

Je hebt niks aan die versie, veel te kaal.

• igmar

igmar

ISO20022

Voor systemen met meer dan 8 CPUs (en dat zijn de meeste 'echte' Sun serverbakken wel) moet je dus betalen. En dik ook .
Maar zo kunnen individuelen en kleine bedrijfjes dus gratis gebruik maken van Solaris, maar grote bedrijven niet.
Nee, want je mag het niet voor commercieele doelen gebruiken. En bedrijfjes zijn commercieel.

Stond ook in de license die ik bij de CD's kreeg, en dat zullen ze wel niet veranderd hebben..

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 30 september 2001 17:58 schreef igmar het volgende:
De i386 versie is volgens mij gratis, niet de SPARC versie.
Weheeeel
Zoals ik nou al een paar keer gezegd heb, is Solaris 8 voor Suns met minder dan 8 CPUs gewoon gratis te downen.
Ten derde heeft Solaris niet voor niks de bijnaam 'Slowaris'. Gewoon een Linux versie erop dus :)
Solaris op Intel is niet bepaald alles nee, maar op Sun hardware draait het best aardig.
En het scaled onwijs goed naar meerdere CPUs, beter dan GNU/Linux.

En als distro zou ik Debian nemen, maar dat zeg ik voor alles :)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De companion CD is volgens mij de CD met extra software.. je moet de installation CD hebben. Maarja, je hebt in ieder geval wel de SPARC versie :)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 30 september 2001 18:01 schreef igmar het volgende:
Nee, want je mag het niet voor commercieele doelen gebruiken. En bedrijfjes zijn commercieel.

Stond ook in de license die ik bij de CD's kreeg, en dat zullen ze wel niet veranderd hebben..
http://www.sun.com/software/solaris/binaries/faq.html#1
Zie puntje 1 en 2. Merk op dat de $75 prijs niet geldt als je het download.

Verwijderd

Ik heb ook een keertje solaris op een sunbak mogen installeren. Een paar handige tips:

booten van cd: stop-a indrukken tijdens 't booten.
dan 'boot cdrom' intoetsen. [uiteraard moet je er dan wel een cdrom in hebben zitten]

Installeer een aantal gnu tools zoals gzip

op http://docs.sun.com/ staat veel info.

Je kan volgens mij 't beste solaris draaien....maar dat is mijn mening.

Er is volgens mij al een beta uit van solaris9....

suc8

• InterCC
Okee bedankt voor de tips. Heb je nog wat ideeen wat ik er dan mee zou kunnen doen (proberen te doen) want ik heb geen idee. Ik kan van die bak wel een website host maken (voor me eigen website), maar da's denk ik wat te hoog gegrepen, want ik weet helemaal niks van linux/solaris af.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 30 september 2001 23:32 schreef InterCC het volgende:
Okee bedankt voor de tips. Heb je nog wat ideeen wat ik er dan mee zou kunnen doen (proberen te doen) want ik heb geen idee. Ik kan van die bak wel een website host maken (voor me eigen website), maar da's denk ik wat te hoog gegrepen, want ik weet helemaal niks van linux/solaris af.
Ik zou er eerst eens mee prutsen... erachter komen hoe alles werkt enzo, dan kun je je daarna nog druk maken over wat je er mee gaat doen.

En als je er niks voor weet mag je hem aan mij geven :)

• InterCC
Op maandag 01 oktober 2001 00:09 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Ik zou er eerst eens mee prutsen... erachter komen hoe alles werkt enzo, dan kun je je daarna nog druk maken over wat je er mee gaat doen.

En als je er niks voor weet mag je hem aan mij geven :)
Jajaja :)
Maar ik bedoelde eigenlijk. WAT en HOE ga ik er mee prutsen. Als ik een doel heb om iets te doen (iets makkelijks) weet je waarvoor je het doe ipv doelloos commando's intikken. Ik heb alleen geen idee wat ik dan het beste kan gaan doen.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Tsja, dat is lastiger... Je zou hem als bak kunnen gebruiken om internet te delen en webservertje op de draaien.
Of als surf-bak (hoewel de snelheid niet ideaal is waarschijnlijk).

Verwijderd

Een lekker getweakde SunOS 5.7 draait perfect (heb dan ook wel 128M :) ).Zet er dan nog BlackBox (Vet te themen) en alle GNU utils erop, en je hebt een "Linux compatible" machine met een Solaris kernel ... Veel stabieler kun je het niet krijgen.

Ik gebruik die machine als een dagelijkse workstation: Surfen, leechen, servers onderhouden, op irc hangen, etc,etc, etc .. Ik heb zelfs SW GL ondersteuning ;)

• InterCC
Op maandag 01 oktober 2001 00:46 schreef deadinspace het volgende:
Tsja, dat is lastiger... Je zou hem als bak kunnen gebruiken om internet te delen en webservertje op de draaien.
Of als surf-bak (hoewel de snelheid niet ideaal is waarschijnlijk).
Als surf-game bak gebruik ik gewoon mijn eigen PC.
Maar de PC een functie als internet delen geven wil ik voorlopig niet. Daar hou ik de PII-400 320mb RAM wel voor, komt bij dat Linux niet echt ideaal is voor internet server als je er niks van snap :)
Pagina: 1