DivX probleem: niet vloeiend op Full Screen

Pagina: 1
Acties:

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Al een tijdje worden DivX-movies bij mij niet meer lekker afgespeeld. Op 100% gaat het heerlijk, op 200% vaak al niet echt lekker meer, en op full screen gaat het gewoon slecht.

Ik heb even onderzocht wat het probleem eigenlijk is. Als ik op 100% afspeel, is de CPU Usage (bij een bepaalde DivX) 30%. Als ik 'm ietsjes vergroot, wordt de CPU Usage ietsjes hoger. Bij 200% is ie al 95-100%. Bij Full Screen is de CPU Usage constant 100%.

Kennelijk trekt de CPU het niet om 'm fullscreen af te beelden. Maar vroeger ging dat prima. Ik dacht ook dat fullscreen afbeelden van een videostream gewoon een directx function was, die dus nauwelijks extra CPU vraagt.

Ik zal even wat meer info geven:

Hardware:
Asus CuBX (BX bordje)
PIII-850@930
1 GB Geheugen
Geforce 2 GTS

Software:
Windows 2000 Professional SP2
Detonator 21.81
DirectX 8.0 (4.08.00.0400)
Mediaplayer 6.4 (6.4.09.1119)
DivX 4.01 Codec

Instellingen:
1600x1200 16 bits, 75 Hz
DivX default settings

Verder: Ik heb nog een andere videokaart erin zitten (Matrox Millennium G200) voor 2e monitor. Maar ik neem aan dat die er niets mee te maken heeft!

Als ik op fullscreen klik blijft ie dezelfde resolutie, ookal zet ik "Disable display mode changes for fullscreen playback" uit in de properties van de Video Renderer. Daardoor moet ie het filmpje vergroten naar 1600x1200 wat nogal zwaar is. Kan je Mediaplayer niet vertellen dat ie voor fullscreen de resolutie moet nemen die het dichtst bij de resolutie van de movie zelf ligt?

Afgezien daarvan: ik dacht dat het vergroten en verkleinen van video met allerlei leuke functies van de videokaart ging. Daardoor zou het dacht ik nauwelijks extra CPU Usage moeten kosten om het te vergroten of zelfs fullscreen af te spelen.

Anyway: ik ben d'r niet blij mee, vooral omdat het in het verleden wel goed gewerkt heeft..

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

Verwijderd

neem een een andere divx codec

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:55

Sjaak_Afhaak

Bleh!

je kunt je divxjes ook afspelen met BSplayer, die heeft een optie waar je aan kunt geven met welke resolutie je fullscreen wilt afspelen. 1600x1200 is wel errug hoog.

Hier staat tekst

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Probleem gevonden na veel kloten..! Het ligt aan het secundary screen. Als ik dat disable is het gewoon perfect, hoe groot het ook is, altijd ~40% CPU Usage, wordt gewoon mooi door de Geforce vergroot en verkleind..

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:34
moet je niet da Playa pakken van DiVX zelf die doet dat bij mij ook, gewoon windows media player, werkt wel

Verwijderd

moved V&B >> AVH

Verwijderd

en die resolutie maakt volgens mij voor het afspelen geen ruk uit. Uit een goed geripte dvd zijn de zwarte balken al weg gesneden en heb je alleen nog maar het echte beeld over.
Als jij vervolgens zegt van fullscreen op 1600x1200 afspelen die hap dan vult hij het beeld gewoon aan met zwarte balken. Dus hoe hoger je res hoe meer zwart je in beeld hebt, maar dat zwart wordt niet 'gerenderd' (hoe noem je dat?)
Het maakt dus naar mijn idee geen moer uit of je je divx nou op 640x480 of op 1600x1200 afspeelt.

correct me if i'm wrong

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Af en toe heb ik dit probleem ook met een GeForce2 MX, als ik dan ff een beetje met fullscreen instellingen rommel van m'n tv out (staat op clone) dan werkt het weer. :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• The Collector
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-02 09:29
Heb 't probleem ook soms gehad... Vaag, maar goed. Instelleer effe de G400-filter voor DivX, die zorgt ervoor dat problemen zoals

-het niet filteren bij een resolutie die niet deelbaar door 32 is.
-tearing
-op z'n kop afspelen (ja, heb 'k ook ooit gehad |:( )
-enz...

opgelost worden.

Hier te downloaden:
http://www.tac.ee/~prr/videoutils/divxg400.html

p.s. Dit werkt dus ook perfect voor niet Matrox G400 kaarten!! :) :)

• AltiVec
  • Laatst online: 27-02 22:29
Ik heb dus ongeveer hetzelfde probleem met een Geforce2MX. Filmpjes (welk formaat dan ook: mpeg, divx, quicktime etc) afspelen werkt totaal niet op >100%. Dan gelijk 100% CPU gebruik en het ziet er allemaal heel blokkerig uit.

Configuratie:
- 900MHz PIII
- 256 MB RAM
- Windows 2000 advanced server
- Geforce 2MX

Heb de nieuwste directX van windows update gehaald.. nogo

Heb dit probleem ooit eerder gehad. Toen kon ik het oplossen door een andere driver versie te installeren (7.10).
Heb nu alweer 3 driverversies geprobeerd, oude en nieuwe, maar het helpt allemaal niet.
Ook het bovenstaande matrox programma helpt niet; dit zorgt ervoor dat het beeld altijd 100% blijft, ook in een groot venster.

Moet nu dus telkens opstarten met windows98 om filmpjes te kijken. :(

Daarnaast een ander probleem: Al mijn iconen op mn desktop en in de rest van windows explorer, dialogs, menu's etc. zijn 16 kleuren, de rest van het beeld gewoon 32 bits.

Heeft iemand nog een mogelijke oplossing??

• udenjpg
  • Niet online

udenjpg

C8H10N4O2

Defragmenteren? Bij mij hielp het wel, maar ik heb mijn DivX op mijn harde schijf staan samen met appz etc.

Coffee isn't a matter of life and death. It's far more important than that.

Verwijderd

misschien een beetje off-topic maar waarom heb je je resolutie op 1600x1200 op 75hz staan? Deze resolutie is het best voor monitoren > 19" , heb je echt zo'n joekel? 75hz is niet echt prettig vind ik, maar dat is persoonlijk, kun je niet beter 1280x1024 89hz doen, dan kun je vast ook wel 32 bit aan (16bit is eigenlijk een beetje zielig). Maar goed je moet het zelf maar weten.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op dinsdag 20 november 2001 01:00 schreef AltiVec het volgende:
Ik heb dus ongeveer hetzelfde probleem met een Geforce2MX. Filmpjes (welk formaat dan ook: mpeg, divx, quicktime etc) afspelen werkt totaal niet op >100%. Dan gelijk 100% CPU gebruik en het ziet er allemaal heel blokkerig uit.

Configuratie:
- 900MHz PIII
- 256 MB RAM
- Windows 2000 advanced server
- Geforce 2MX

Heb de nieuwste directX van windows update gehaald.. nogo

Heb dit probleem ooit eerder gehad. Toen kon ik het oplossen door een andere driver versie te installeren (7.10).
Heb nu alweer 3 driverversies geprobeerd, oude en nieuwe, maar het helpt allemaal niet.
Ook het bovenstaande matrox programma helpt niet; dit zorgt ervoor dat het beeld altijd 100% blijft, ook in een groot venster.

Moet nu dus telkens opstarten met windows98 om filmpjes te kijken. :(

Daarnaast een ander probleem: Al mijn iconen op mn desktop en in de rest van windows explorer, dialogs, menu's etc. zijn 16 kleuren, de rest van het beeld gewoon 32 bits.

Heeft iemand nog een mogelijke oplossing??
Komt door die OUDE driver van je, sommige versies hadden bij mij idd ook die rare icons met 16 kleuren, wel ff detonator destroyer gebruiken.

• AltiVec
  • Laatst online: 27-02 22:29
Op dinsdag 20 november 2001 16:31 schreef KillerAce_NL het volgende:

[..]

Komt door die OUDE driver van je, sommige versies hadden bij mij idd ook die rare icons met 16 kleuren, wel ff detonator destroyer gebruiken.
Heb Detonater destroyer geprobeerd, maar dat programma werkt alleen voor Windows 95/98/ME en niet voor 2k. :( Het blijft dus nog steeds hetzelfde.
Pagina: 1