• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:49
Zoals jullie kunnen zien weet ik niet eens de officiele benaming van dit apparaat daarom zal ik het even uitleggen.

M'n moeder heeft net zo'n bol gekocht waar als je je vingers op legt er elektrische stralen naar toeschieten.

Mijn vraag is, hoe heet zo'n ding en weet iemand toevallig ook hoe zo'n ding werkt?

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:17
Zo'n apparaat?

Afbeeldingslocatie: http://www.arabesk.nl/images/leo-plasmabol.gif

In de volksmond gewoon een plasmabol. Officiele term ken ik niet.

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:49
Thanks kan ik daar alvast verder opzoeken. :)

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 29 september 2001 18:22 schreef Remi het volgende:
Mijn vraag is, hoe heet zo'n ding en weet iemand toevallig ook hoe zo'n ding werkt?
Er wordt een groot spanningsverschil opgewekt tussen het bolletje in het centrum van de bol en de binnenwand van de bol (waar meen ik een geleidende coating op zit)

De bol is gevuld met gas

Door het grote spanningsverschil vliegen er elektronen over tussen het bolletje en de glazen wand (ik weet niet in welke richting, maar dat maakt voor de werking geen zak uit; ik vermoed overigens van het bolletje naar de glazen wand gezien sommige stralen zich opsplitsen als je 2 vingers tegen de bol houdt)

In de bol zit een gas die door die elektronen geïoniseerd raakt. Ook krijg je dat het gas weer de-ioniseerd. Maar in het proces gaat het gas licht uitzenden.

Dit is exact hetzelfde verhaal als bij een bliksemflits... dan krijg je geïoniseerde lucht, waardoor je die flits dus kunt zien.

Korte omschrijving:
Bliksemflitsje in een bol :+