[freesco] read-only file system

Pagina: 1
Acties:

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:42
Dit heb ik nadat ik samba voor freesco heb geinstalleerd. Samba had een bug waardoor hij op de commandline tekst ging flooden. Ik heb een howto gevolgd om dat op te lossen, maar daarna heb ik read-only filesystem wanneer ik iets probeer te kopiëren oid. op de freesco bak. De hdd had ik gemount. Hoe kan ik ervoor zorgen dat het fs niet meer readonly is?

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

umount /pad/naar/mountpoint
mount -rw /dev/jeschijf?

• JJJ
Op zaterdag 29 september 2001 18:12 schreef RickJansen het volgende:
umount /pad/naar/mountpoint
[Linux] umount /hd
/hd: Invalid argument.
mount -rw /dev/jeschijf?
[Linux] mount -w /dev/hda1
Usage: mount
mount [flags] special-device directory
...meer info...

-rw is volgens mount -help hetzelfde als -w.

Het wil dus niet echt lukken. Dat samba probleem stond hier:

http://www.freesco.net/cgi-bin/forum/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=8&TID=12775&SID=374161

Ik heb dus exact deze stappen gedaan:

1- Boot your freesco router from a freesco floppy (if dont have one anymore, make one).
2- After loging in, mount the freesco hard drive like this: mount -t umsdos /dev/hda1 /hd
3- cd to /mnt/router/packages/lib
4- rm libc.5.so
5- remove floppy from drive and reboot.

En hierna heb ik het probleem.

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Op zaterdag 29 september 2001 18:20 schreef JJJ het volgende:

[..]

[Linux] umount /hd
/hd: Invalid argument.
[..]
Probeer daar de device file eens, /dev/hda1

Of anders, kijk met 'mount' welke schijven waar gemount zijn, en kies de goeie uit.
[Linux] mount -w /dev/hda1
Usage: mount
mount [flags] special-device directory
...meer info...
Sorry, vergeten te zeggen dat je daar ook een "mountpoint" moet opgeven, de plaats waar je de HD wilt benaderen, in dit geval dus /hd. Wordt het "mount -w /dev/hda1 /hd"

Als ie dan zeurt dat je een filesystem type moet opgeven, voeg je er nog "-t umsdos" aan toe.
Ik heb dus exact deze stappen gedaan:

1- Boot your freesco router from a freesco floppy (if dont have one anymore, make one).
2- After loging in, mount the freesco hard drive like this: mount -t umsdos /dev/hda1 /hd
3- cd to /mnt/router/packages/lib
4- rm libc.5.so
5- remove floppy from drive and reboot.

En hierna heb ik het probleem.
Hmja ik vind die instructies een beetje vreemd, want je wordt eerst geacht je harde schijf op /hd te mounten, terwijl je in /mnt/router/packages/lib een bestand moet verwijderen.. zoek die libc.5.so eens in de /hd/router/packages/lib directory, of misschien /hd/packages/lib (laatste lijkt me waarschijnlijker).

• JJJ
Op zaterdag 29 september 2001 19:11 schreef RickJansen het volgende:

[..]

Probeer daar de device file eens, /dev/hda1
[...]
Of anders, kijk met 'mount' welke schijven waar gemount zijn, en kies de goeie uit.
[...]
/dev/hda1 lijkt me dus de juiste, maar dan krijg ik bovenstaand probleem. Die rw lijkt mij ook goed te staan. Wel raar.
[..]

Sorry, vergeten te zeggen dat je daar ook een "mountpoint" moet opgeven, de plaats waar je de HD wilt benaderen, in dit geval dus /hd. Wordt het "mount -w /dev/hda1 /hd"

Als ie dan zeurt dat je een filesystem type moet opgeven, voeg je er nog "-t umsdos" aan toe.
Hij zegt niks over filesystem, ik krijg dit:
[Linux] mount -w /dev/hda1 /hd
Mount /dev/hda1 on /hd: /dev/hda1 already mounted or /hd busy
[..]

Hmja ik vind die instructies een beetje vreemd, want je wordt eerst geacht je harde schijf op /hd te mounten, terwijl je in /mnt/router/packages/lib een bestand moet verwijderen.. zoek die libc.5.so eens in de /hd/router/packages/lib directory, of misschien /hd/packages/lib (laatste lijkt me waarschijnlijker).
/hd is leeg...
in /mnt/router/packages/lib zie ik alleen een libdl.so.1 file.
Maar wat ik uit de output begrijp is dat de schijf al -rw gemounted is. Waarom kan ik dan niet schrijven?

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Dit heb ik nadat ik samba voor freesco heb geinstalleerd. Samba had een bug waardoor hij op de commandline tekst ging flooden. Ik heb een howto gevolgd om dat op te lossen, maar daarna heb ik read-only filesystem wanneer ik iets probeer te kopiëren oid. op de freesco bak. De hdd had ik gemount. Hoe kan ik ervoor zorgen dat het fs niet meer readonly is?
mount -o remount,rw fs

• JJJ
code:
1
2
[Linux] mount -o remount rw /dev/hda1
Mount rw on /dev/hda1: wrong filesystem type, or bad superblock on rw

code:
1
2
[Linux] mount -t umsdos -o remount rw /dev/hda1
Mount rw (type umsdos) on /dev/hda1: wrong filesystem type, or bad superblock on rw

Dan krijg ik dit... filesystem lijkt mij goed opgegeven in de tweede poging. Wat kan dat bad superblock dan inhouden?
Pagina: 1