[ASP] Newbie-frustraties

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Na vele uren internet doorspitten, veel, heeel veel lezen, proberen, proberen en proberen, ben ik nu zwaar gefrustreerd.

Ik heb een database van films die ik via internet wil kunnen inlezen en aanpassen. Gelukkig heb ik een (redelijk) statisch IP. Mijn PC'tje draait W2k Pro (SP2) en IIS5. Ik probeer ASP te gebruiken, maar ik kom er *echt* niet meer uit. En geloof me: ik heb ongeveer ALLE tutorials, FAQ's en Howto's gelezen die er op internet te krijgen zijn. Zelfs de MS-sites over ASP ken ik nu van buiten.

Mijn database heet Films.mdb en de enige tabel die erin zit, heet Films. Er zijn een stuk of wat tabellen, waaronder Nummer (dit is de prim. key), Titel, Jaar en Lengte.

Ik kom ongeveer zo ver:

<%@ LANGUAGE="VBScript" %>
<HTML>
<BODY>

<%

Set Cnn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Cnn.open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};
DBQ=C:\Inetpub\wwwroot\films.mdb"

%>

</BODY>
</HTML>

Dit is te vinden op http://support.microsoft.com/support/kb/articles/q300/3/82.asp?id=Q300382&SD=MSDN - de andere mogelijkheden heb ik ook geprobeerd.

Ik vermoed dat mijn ODBC-instellingen correct zijn (vaker gedaan, ander OS).

De bedoeling is dat ik een Systeem-DNS maak en via ODBC vanuit ASP de database raadpleeg. Als ik alleen al een verbinding met de database tot stand kan brengen, ben ik heel gelukkig.

Wie helpt me uit de brand met een hapklare brok?

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Ik weet niet welke tutors je gelezen hebt maar dit is redelijk basic spul.
http://www.w3schools.com/ado/default.asp

edit:
Wat is er mis met de code die je nu hebt? volgens mij moet je daar wel een connectie mee krijgen?

Verwijderd

Edit en quote lijken te veel op elkaar |:(

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Een quote uit de foutmelding die ik met bovenstaande code krijg:
Technische informatie (voor ondersteunend personeel)
Soort fout:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC-stuurprogrammabeheer] De naam van de gegevensbron is niet gevonden en er is geen standaardstuurprogramma opgegeven
/Default.asp, line 9
Default.asp is het bestand in kwestie. Helaas heb ik geen "ondersteunend personeel" om het op te lossen.

En ik weet dat dit heel erg basic is - maar dat maakt het nou juist zo essentieel!

Ik heb een keer in W98 een prima database-dingetje met asp en html gemaakt, maar nu lukt het me niet eens meer om de verbinding met de database tot stand te brengen...

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Poke maar wat rond op die site die ik gaf, 'k zag al examples staan met een vrij hoog cut 'n paste gehalte. in jouw code zit je connectionstring verkeerd trouwens verander 'm es richting

"Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data
Source=F:\blaat\blaat.mdb;Mode=Read;Persist Security Info=False"

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Op zaterdag 29 september 2001 18:03 schreef Yarvieh het volgende:
Poke maar wat rond op die site die ik gaf, 'k zag al examples staan met een vrij hoog cut 'n paste gehalte. in jouw code zit je connectionstring verkeerd trouwens verander 'm es richting

"Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data
Zou je wat duidelijker willen zijn? Waar moet ik die code neerzetten in het doc?

Ik zit nu op die site rond te kijken, maar...

"Start learning ADO" - randvoorwaarden zijn kennis van:
WWW, HTML and the basics of building Web pages
A scripting language like JavaScript or VBScript
Active Server Pages (ASP)
Structured Query Language (SQL)

Ik ken SQL, Perl, BASIC, en HTML. Dus blijft ASP eigenlijk over. Gelukkig staat daar een linkje naar:

"Start learning ASP" - randvoorwaarden zijn kennis van:
WWW, HTML and the basics of building Web pages
A scripting language like JavaScript or VBScript

Tsja. Mijn BASIC-kennis is nogal roestig. Tis bovendien geen scripting-language. En Perl is wel koel, maar alle voorbeelden zijn in VBScript. Gelukkig staat er een linkje naar VBScript:

"Start learning VBScript" - randvoorwaarden zijn kennis van:
WWW, HTML and the basics of building webpages.

Daar voldoe ik aan, dus zit ik nou VBScript te leren. Leuk hoor: variabelen en zo.

Ondertussen kan ik m'n databeest niet aanspreken vanuit m'n browser via ODBC :)

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

tjah, niet te veel tegelijk willen,je kan beter langer over doen en een brede basis opbouwen en dan gelijk in het diepe springen en totaal geen idee hebben waarmee je bezig bent toch?!

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Heb je helemaal gelijk in, maar een brede basis heb ik wel hoor :)

Ik kan (nou ja, min of meer) programmeren in Perl, BASIC en C++ en JavaScript. Zoals gezegd heb ik ook weleens een database aan een site gehangen via ODBC en er een leuke interface bij gemaakt. Het is niet zo dat ik iets moois gezien heb en het ook wil, en het liefst vandaag.

Het belangrijkste bij een database aan een site via ODBC met ASP is natuurlijk de connectie tussen de interface (HTML) en de database - als *dat* niet gaat, gaan alle andere dingen ook niet lukken. Het is daarom de basis van waaruit ik verder wil gaan.

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Zucht ik heb me best gedaan je subtiel de goede kant op te sturen denk ik dan maar.. hier een link naar sleur en pleur code succ6 er mee.

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Yarvieh, ik stel je moeite op prijs hoor. 20% van mijn prof. leven besteed ik aan gebruikersondersteuning van mensen die vragen wat het verschil is tussen de "aan"- en de "uit"-knop. Ik weet dus dat je vaak door net even verder te kijken op een hoop vragen al antwoord hebt voordat je ze gesteld hebt. Geloof me aub als ik zeg dat ik wel degelijk gezocht & geprobeerd heb.

Ik heb nu vanuit Access 2000 Geëxporteerd naar ASP. Het grappige is: dit werkt ook niet. Ik krijg nu dus de idee dat het eerder aan mijn server ligt (IIS of ODBC) dan aan het script.

--------------
Copy-Pasted code uit link: werkt niet. Niet met Northernwind-database en niet als ik de verwijzingen naar m'n eigen database stuur. Ik ben er steeds zekerder van dat de code goed is, maar m'n ODBC gaar.

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

1. Wat Yarvieh zei, doe eerst dit: Cnn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data

2. Lees eens wat rond op de bekende sites. Hier staat alles wat je wilt weten
www.asp101.com
www.learnasp.com
www.4guysfromrolla.com
www.w3schools.com

3. Koop een boek waar dit in staat.
4. Heb je dan nog vragen, kom dan terug.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Maak gewoon ff een dsn aan, dat ziet er al stuk mooier uit en je weet zeker dat het gaat werken omdat je gelijk je datasource kan testen.

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Alright. Ik heb nog meer gelezen en idd alle sites ondersteboven gehaald waarvan ik nu weet dat het "de bekende sites" zijn: 15minutes, 4guysfromrolla, learnasp, asp101, enz., maar vooral Google.

Het is me gelukt om een DNS-loze verbinding te maken *en* eentje met DSN, maar het rare is dat ik het de hele tijd goed deed. Ik heb uiteindelijk SP2 nog een keertje geïnstalleerd, en toen was het probleem verdwenen. Ik heb er nooit aan gedacht dat het daarin zou kunnen zitten, omdat het me eerder (bijna) nooit gelukt was om de connectie te maken (één keer).

Bedankt allemaal voor jullie geduldige uitleg. Ik heb nu nog een paar inhoudelijke vragen, maar die post ik wel in nieuwe topics. Bedankt!

Bloed, zweet & koffie

Pagina: 1