Toon posts:

Hoe lang duurt een low level format in de bios?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vraag lijkt me duidelijk :)
Ik doe een low level format vanuit de bios (hdd was gaar, dus niets te verliezen) maar hoe lang kan dit duren??

't is een 4,3 gig schijf en hij staat nu bijna 6 uur te formatten. Is dat normaal ??

Verwijderd

duurt idd ERRUG lang...
Bij m'n ibm dtla307045 (45GB, 7200RPM) duurde het maar liefst 2 dagen! :D

Verwijderd

Topicstarter
shit, als ik dit eerder had geweten...... :D

Verwijderd

denk dat het bij jou niet zo lang zal gaan duren, want mijn schijf was 10x zo groot. Hij was wel weer sneller, maar geen 10x sneller dus ik denk dat je veilig kunt stellen dat het toch minstens 5x sneller zal gaan. Dus een uurtje of 10 in totaal gok ik.

Verwijderd

Op zaterdag 29 september 2001 17:23 schreef Toverstaf het volgende:
Vraag lijkt me duidelijk :)
Ik doe een low level format vanuit de bios (hdd was gaar, dus niets te verliezen) maar hoe lang kan dit duren??

't is een 4,3 gig schijf en hij staat nu bijna 6 uur te formatten. Is dat normaal ??
Uurtje of 12.

Laatste keer heb ik een 15 Gb ge-lowlevel-format en dat duurder dik 25 uur :) :)

Heb je een %metertje lopen? Wat het ook doet: NIET de PC uitzetten als alles ff stilstaat ;)

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op zaterdag 29 september 2001 18:02 schreef ItSnows het volgende:

[..]

Uurtje of 12.

Laatste keer heb ik een 15 Gb ge-lowlevel-format en dat duurder dik 25 uur :) :)

Heb je een %metertje lopen? Wat het ook doet: NIET de PC uitzetten als alles ff stilstaat ;)
Want: dan kan je de drive bij het grofvuil werpen :?

Wat gebeurt er eigenlijk dat het dan zo kapot kan gaan dan ?

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-07 12:59
Ja, ik heb hier nog een Maxtor 7200 rpm 30 GB liggen die gaar is. Ik heb alleen volgens het stickertje nog tot Augustus 2003 garantie. Ik heb gehoord dat na low-level format de garantie vervalt.

Dus: low level doen, of terugsturen?

Verwijderd

Op zaterdag 29 september 2001 18:07 schreef rb338 het volgende:
Ja, ik heb hier nog een Maxtor 7200 rpm 30 GB liggen die gaar is. Ik heb alleen volgens het stickertje nog tot Augustus 2003 garantie. Ik heb gehoord dat na low-level format de garantie vervalt.

Dus: low level doen, of terugsturen?
BS, garantie vervalt niet. Wel met tooltje van IBM trouwes low levelen.
Op zaterdag 29 september 2001 18:06 schreef brammus het volgende:

[..]

denk dat je dan gewoon overnieuw kunt beginnen :)

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Waarom zou je een HD op die mannier formateren?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Op zaterdag 29 september 2001 18:08 schreef thedolf het volgende:
Dan wordt de badsectors "gerepareerd".
Correct me if I wrong.

Verwijderd

heeft niet echt veel nut ofzo.
Heb wel gehoord van verhalen dat kapotte IBM's het na een low level format weer doen maar daar geloof ik niet veel van. Ik zou zo'n schijf in elk geval niet meer vertrouwen!

Verder heb ik zelf gelowlevelformat omdat ik een bijzonder hardnekkige DDO (dynamic drive overlay) moest verwijderen en op een gegeven moment waren die partities en de MBR zo'n onherstelbaar soepzooitje dat ik er ff snel een low level format overheen wilde gooien zodat ik met een frisse start overnieuw kon beginnne. Wist ik toen veel dat het zo lang zou duren :D
Op zaterdag 29 september 2001 18:11 schreef Raptor het volgende:

[..]

Dan wordt de badsectors "gerepareerd".
Correct me if I wrong.
Juist niet, dat wordt bij een normale format gedaan. Daar worden de bad sectors gemarkeerd als "onbruikbaar" en worden er sectors uit de spare tracks gebruikt om het tekort aan te vullen. Bij een low level format worden die markeringen zelfs weer verwijdert! De bad sectors lijken misschien dus ook weer verdwenen te zijn, maar de markeringen zijn daarentegen verdwenen. Een low level format is gewoon een manier om echt alles te verwijderen en het weer in staat te brengen zoals het vanuit de fabriek ook is. Vroeger had een low level format nog echt nut met het uitrekken van de platters door hitte enzo maar dat is tegenwoordig niet meer nodig om dan opnieuw te low level formatten eens in de zoveel tijd.

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-07 12:59
Op zaterdag 29 september 2001 18:07 schreef PsyFlux het volgende:
BS, garantie vervalt niet. Wel met tooltje van IBM trouwes low levelen.
Okay. Waar vind ik dat tooltje?
En ik neem aan dat het een kwestie is van DOS opstarten en dan het proggie z'n gang laten gaan?

Zou het trouwens nut hebben? Mijn Maxtor heeft een aantal bad sectors opgelopen, zijn die dan gerepareerd? Of worden ze 'uit' gezet zodat er niet meer geprobeerd wordt ernaar te schrijven (met als gevolg een lockup)?

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe dat omdat die schijf niets anders kan. Wanneer ik partities wil aanmaken zegt i dat sector 0 kaduuk is.
'k heb hem al gelowlevel format met het fabrieks tooltje, maar die loopt vast wanneer hij die sector 0 tegenkomt.

Via de bios gaat het tot nu toe nog steeds goed.

Verwijderd

Op zaterdag 29 september 2001 18:06 schreef brammus het volgende:

[..]

Of als Onderzetterje gebruiken :)
Krijg je nog meer Bad sectors.

Verwijderd

Op zaterdag 29 september 2001 18:13 schreef rb338 het volgende:

[..]

Okay. Waar vind ik dat tooltje?
En ik neem aan dat het een kwestie is van DOS opstarten en dan het proggie z'n gang laten gaan?

Zou het trouwens nut hebben? Mijn Maxtor heeft een aantal bad sectors opgelopen, zijn die dan gerepareerd? Of worden ze 'uit' gezet zodat er niet meer geprobeerd wordt ernaar te schrijven (met als gevolg een lockup)?
IBM feature tool of Drive Fitness test
Weet niet meer met welke ik het toen gedaan heb, maar volges mij konden deze twee tooltjes allebei low level formatten, moet je zelf maar ff uitvogelen. Er wordt trouwes een opstartdiskette gemaakt waarmee je automatisch kunt opstarten en gelijk in de dos versie van het programma terecht komt. Vandaaruit kun je vanalles met je hd doen.

Verder worden bad sectors niet gerepareerd... nooit niet, bad sectors blijven voor eeuwig. Ze kunnen alleen gemarkeerd worden als "onbruikbaar" zodat er geen data naartoe word geschreven. Vaak wordt echter de hd-ruimte aangevuld met ruimte uit de spare tracks die hier speciaal voor bedoeld zijn totdat die ook vol zijn. De bad sectors lijken dus misschien gerepareerd maar in feite zijn ze er nog steeds en wordt slechts een reservestukje van de hd in plaats van die bad sector gebruikt. Die spare track is speciaal door fabrikanten gemaakt omdat consumenten geen vertrouwen hebben in hd's met bad sectors, en op deze manier lijkt het alsof elke hd perfect is. In feite heeft elke hd wel een paar bad sectors, dat productieproces is nu eenmaal niet perfect.

Low level formatten heeft dus geen zin om bad sectors te repareren... je verwijdert de markeringen, de markeringen worden weer gemaakt als je normaal gaat formatteren en de ruimte uit de spare tracks wordt weer gebruikt om het te doen lijken alsof de hd geen enkele bad sector heeft. Tenzij de spare tracks ook al vol zitten, dan zul je dus werkelijk bij het overzichtje van het formatteren zien dat er ruimte verspild is aan bad sectors. Als dat het geval is moet je trouwes zowiezo terug met die hd want dan is hij niet echt lekker meer.
Pagina: 1