Op zaterdag 29 september 2001 18:13 schreef rb338 het volgende:
[..]
Okay. Waar vind ik dat tooltje?
En ik neem aan dat het een kwestie is van DOS opstarten en dan het proggie z'n gang laten gaan?
Zou het trouwens nut hebben? Mijn Maxtor heeft een aantal bad sectors opgelopen, zijn die dan gerepareerd? Of worden ze 'uit' gezet zodat er niet meer geprobeerd wordt ernaar te schrijven (met als gevolg een lockup)?
IBM feature tool of Drive Fitness test
Weet niet meer met welke ik het toen gedaan heb, maar volges mij konden deze twee tooltjes allebei low level formatten, moet je zelf maar ff uitvogelen. Er wordt trouwes een opstartdiskette gemaakt waarmee je automatisch kunt opstarten en gelijk in de dos versie van het programma terecht komt. Vandaaruit kun je vanalles met je hd doen.
Verder worden bad sectors niet gerepareerd... nooit niet, bad sectors blijven voor eeuwig. Ze kunnen alleen gemarkeerd worden als "onbruikbaar" zodat er geen data naartoe word geschreven. Vaak wordt echter de hd-ruimte aangevuld met ruimte uit de spare tracks die hier speciaal voor bedoeld zijn totdat die ook vol zijn. De bad sectors lijken dus misschien gerepareerd maar in feite zijn ze er nog steeds en wordt slechts een reservestukje van de hd in plaats van die bad sector gebruikt. Die spare track is speciaal door fabrikanten gemaakt omdat consumenten geen vertrouwen hebben in hd's met bad sectors, en op deze manier lijkt het alsof elke hd perfect is. In feite heeft
elke hd wel een paar bad sectors, dat productieproces is nu eenmaal niet perfect.
Low level formatten heeft dus geen zin om bad sectors te repareren... je verwijdert de markeringen, de markeringen worden weer gemaakt als je normaal gaat formatteren en de ruimte uit de spare tracks wordt weer gebruikt om het te doen lijken alsof de hd geen enkele bad sector heeft. Tenzij de spare tracks ook al vol zitten, dan zul je dus werkelijk bij het overzichtje van het formatteren zien dat er ruimte verspild is aan bad sectors. Als dat het geval is moet je trouwes zowiezo terug met die hd want dan is hij niet echt lekker meer.