Het BIOS [verslag voor school]

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 16:09
Ik moet een opdracht maken voor school [ICT-opleiding] over het opstarten van het BIOS, en daar moeten de volgende begrippen inzitten:
BIOS
ACPI
Flash BIOS
BIOS foutmelding
Troubleshooting

Ik weet wel wat alles betekend enzo, maar ik weet niet hoe ik een verslag ervan zou moeten maken, gaat moeilijk de PC opstarten en dan tegelijk alles intikken

HELLUP!!!!

• SenZatioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02-2025

SenZatioN

Improvise...

My software never has bugs, it just develops random features...

Verwijderd

Op zaterdag 29 september 2001 15:39 schreef TRiLoXiGeN het volgende:
Ik moet een opdracht maken voor school [ICT-opleiding] over het opstarten van het BIOS, en daar moeten de volgende begrippen inzitten:
BIOS
ACPI
Flash BIOS
BIOS foutmelding
Troubleshooting

Ik weet wel wat alles betekend enzo, maar ik weet niet hoe ik een verslag ervan zou moeten maken, gaat moeilijk de PC opstarten en dan tegelijk alles intikken

HELLUP!!!!
Kun je ook wel info geven over de dled van msi. Makkelijk in geval van troubleshooting.

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

• Flexx
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Flexx

This side up

Oude CMOS Chip (EPROM = Erasable Programable Read Only Memory) die hebben nog een UV gevoelig lensje ervoor, zit vaak een stikker voor het lensje, stikker weg = CMOS leeg.

Nieuwe CMOS Chip (EEPROM = Electronical Erasable Programable Read Only Memory, ook wel FlashROM.

• Bender
En het moet zo simpelijk mogelijk gehouden worden ;-)

Verwijderd

Heb laatst via www.howstuffworks.com een mooie presentatie gegeven over gsm... Kijks anders hier maar eens http://www.howstuffworks.com/bios.htm Veel succes :7

• Bender
En als je een URL geeft, als het kan NL..
Want het is beetje de bedoeling dat ik kan copy/pasten :p

Ik heb niet veel zin om zoveel te typen moet dinsdag ingeleverd worden, heb zondag geen tidj en moet maandag tot 18.00 naar school en daarbij nog een uur reizen

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:05

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Tja, k zou zeggen amibios.com ff gluren of www.phoenix.com (????) dat zijn toch zeg maar dé bios fabrikanten...

Maar een klein foutje...

't is niet HET bios, maar DE bios, omdat het een chip is, waarin de opstartprocedure en de basic apperaten en config van je mobo in staat...

goodluck!

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Op zaterdag 29 september 2001 15:49 schreef Flexx het volgende:
Oude CMOS Chip (EPROM = Erasable Programable Read Only Memory) die hebben nog een UV gevoelig lensje ervoor, zit vaak een stikker voor het lensje, stikker weg = CMOS leeg.

Nieuwe CMOS Chip (EEPROM = Electronical Erasable Programable Read Only Memory, ook wel FlashROM.
CMOS? BIOS zal je bedoelen. De CMOS chips waren de MC146818/HM6818 chips, 64 Bytes opslag en een realtime clock. http://www.ust.hk/itsc/y2k/y2k_pc_rtclock.html

En EEPROM is niet exact het zelfde als flashrom, maar het scheeld niet veel.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

• Flexx
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Flexx

This side up

Op zaterdag 29 september 2001 17:21 schreef bugs het volgende:

[..]

CMOS? BIOS zal je bedoelen. De CMOS chips waren de MC146818/HM6818 chips, 64 Bytes opslag en een realtime clock. http://www.ust.hk/itsc/y2k/y2k_pc_rtclock.html

En EEPROM is niet exact het zelfde als flashrom, maar het scheeld niet veel.
CMOS is waar al je instellingen in worden opgeslagen en het Bios is niks anders dan een User Interface.

En "De CMOS chips waren" je praat alsof ze niet meer bestaan, volgens mij heb je gewoon van een internet pagina wat gecopyed zonder te weten waar je het over hebt.

Verwijderd

BIOS
ACPI
Flash BIOS
BIOS foutmelding
Troubleshooting

HELLUP!!!!
Ehhhhh Crabeth college in gouda toevallig?

Verwijderd

Ik kan me vergissen maar volgens mij slaat CMOS op de bouwwijze van je chip.
Ik dacht me te herinneren dat CMOS werkt met een verschill spanning van 3.3 volt
dus logisch 0 = 0V
logisch 1 = 3.3 V

Dit in tegenstelling to TTL wat werkt met een verschill spanningh van 5 V

CMOS=complementary metal oxide semiconductor
TTL=Transistor Transistor Logic
:7

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Op zaterdag 29 september 2001 17:48 schreef Flexx het volgende:

[..]

CMOS is waar al je instellingen in worden opgeslagen en het Bios is niks anders dan een User Interface.

En "De CMOS chips waren" je praat alsof ze niet meer bestaan, volgens mij heb je gewoon van een internet pagina wat gecopyed zonder te weten waar je het over hebt.
On the contrary my dear watson! Ik weet heel goed waar ik het over heb. CMOS is een overblijfsel uit de tijd dat de meeste computer onderdelen nog TTL waren. CMOS verbruikt veel mindere energie en was daarom geschikt om instellingen voor langetijd in te bewaren met alleen een batterijtje als voeding. Tegenwoordig zijn alle computerchip CMOS. Tegenwoordig zitten zijn deze CMOS chips een onderdeel van de chipset en zitten ze in ik meen de southbridge. Vandaar verledentijd. Bovendien doe ik niet aan klakkeloos knippen en plakken.

De chips die jij aan geeft als zijnde 'CMOS' zijn de romchips waar zich de BIOS in bevind. Vroeger waren deze van de good old 27xx-serie met zo'n leuk doorzichtig raampje. Tegenwoordig zijn ze bijvoorbeeld van de amd 29xx-serie die je zo lekker (verkeerd) kan flashen.

Ik vindt het niet vreemd dat je wel wat de CMOS is maar vervolgen de BIOS chips als CMOS gaat betietelen. Maar dan moet je niet gaan zeuren als ik dat probeer te corrigeren. Gewoon geen respect voor ouderen :) (en om even flames te voorkomen, dit is een geintje)

<edit> nog ff wat dingen duidelijker geprobeerd te maken... en euhmm tsjah ik weet dat ik niet kan spellen maar dat weerhoud mij er nooit van om antwoord te geven :) </edit>

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:26

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Op zaterdag 29 september 2001 17:10 schreef zwahiel het volgende:

Maar een klein foutje...

't is niet HET bios, maar DE bios, omdat het een chip is, waarin de opstartprocedure en de basic apperaten en config van je mobo in staat...

goodluck!
Eehm... Bios staat voor 'Basic Input Output System' dus is het wel degelijk met 'Het' ervoor.

Het is 'het bios', of 'de bioschip'.

• Reda
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 23:22

Reda

HA DO KEN

BIOS
ACPI
Flash BIOS
BIOS foutmelding
Troubleshooting

HELLUP!!!!
zit je in santpoort noord op 't NOvaCollege soms?

www.computerwoordenboek.nl

• cryptapix
  • Laatst online: 19-08 21:02
lol maarten
ik heb ut al af
3 uur over gedaan.. eitje :p
gewoon wat natikken van je boek :p

• cryptapix
owja tilli
je begrijpt de opdracht niet
je moet een verslag maken over het opstarten van een pc
en wat daar dan precies gebeurt :p
niet over je bios.. heowel bios wel een belangrijk deel van je verslag inneemt
hoef je niets te vertellen over dingen IN de bios
dus.. wat jij lult met opstarten en tegelijk tikken slaat nergens op.. je kan gewoon uit je boek alle info halen die je wil en desnoods pics zoeken op inet.. heb je zo gevonde

• Pietert
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Beetje lui mannetje dus...
Het liefste zag je dat we een kant en klaar verslag voor je zouden posten?!?

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

• cryptapix
Op zondag 30 september 2001 22:37 schreef VageGast het volgende:
Beetje lui mannetje dus...
Het liefste zag je dat we een kant en klaar verslag voor je zouden posten?!?
idd
ik vind slotje

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-08 07:54
waar zit je ergens op school ?
ik heb namelijk die zelfde opdracht moet maken, staat allemaal in je boek van Hardware :-)

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Je zit toevallig niet op de Friese Poort Drachten??? Ik wel, heb dezelfde opdracht. Zit in ICTOM1A.

Juist

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Huiswerkvragen sluiten we :) Geheel volgens de regels van de faq dus :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.