Is deze router te traag???

Pagina: 1
Acties:

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb een oude Pentium 83 (eigenlijk een 486 opgevoerd met een OverDrive chip) met 3 ISA sloten in gebruik als router (Windows 95 met WinRoute Pro 4.1.27). Hierin zitten 2 10 Mbps netwerkkaartjes van Edimax, 1 op de kabelmodem en 1 op een hub waaraan een 800 Mhz Athlon PC hangt (later komt er nog een PC bij). De router staat zo ingesteld dat ie automatisch aan de rest van t netwerk de IP, DNS en gateway uitdeelt (DHCP).

Nu lijkt het erop dat de router het verkeer niet snel genoeg doorgeeft... :( Wanneer de 800Mhz PC direct op de kabelmodem zit, haal ik met gemak bijna de theoretische maximale snelheid van 192KB/sec (1536Kbits/sec) van mijn Chello-account bij een download van een snelle mirror site. Wanneer ik dat doe via de router, is het hooguit zo'n 50 à 60KB/sec... met de router zelf haal ik dan wel gewoon weer de maximale snelheid.
Ik neem aan dat een opgevoerde 486 als deze toch wel 192KB/sec moet kunnen doorgeven... of niet? Mijn eerste verdenking was de snelheid van de ISA bus (daar moet dus 2x die 192KB/sec doorheen)... maar ik hoor veel verhalen dat mensen zelfs met een 386 een snelle router hebben kunnen maken... weet iemand wat ik fout doe?

Henno
-----

Dit zijn wat specs van de computers btw:

PC 1 (Router):

HP Vectra 486/25N met Pentium OverDrive 83 MHz
24 MB RAM
Windows 95 OSR2 met WinRoute Pro 4.1.27
850 MB HD
2x Edimax 10Mbps ISA NIC (met Realtek RTL8019(AS) chipset)

PC 2:

AMD Athlon 800 MHz
256 MB RAM
Windows 2000 Professional en Windows ME
20,4 GB HD
3Com Etherlink PCI TPO NIC (3C900B-TPO)

• goran
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-08 22:32
Dit ligt niet aan je hardware.....

Je zult toch je instellingen moeten nakijken op je windows machine.

Nu ben ik helemaal geen fan van al die kleine 'proxy/router' progies in windows 95.
Werken absoluut te omslachtig en zijn vaak traaf en niet veilig. Je kunt beter gewoon nt4.0 installeren. Even iprouting inschakelen en klaar. Als je veiligheid wilt hebben dan installeer je zo'n stukje firewallsoftware van norton. Dit is snel, veilig en simpel op te zetten.

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Okay, ik heb nu 2 dingen gedaan: Alle kaarten op half duplex gezet omdat dit een hub hier volgens meerdere mensen op t forum niet tegen kan, en windows 95 van de pentium 83 afgegooid en Freesco erop gezet. Ik zit weer op 180+ KB/sec en heb nu veel minder collisions (dat was ik nog ff vergeten te vertellen.... t collision LEDje knipperde eerst best vaak ;))

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08 19:21

DJ

Linux schopt kont als Router . . . :)

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Linux is idd snel, maar ook best makkelijk als het alleen om een router gaat. Ik was verbaast dat alles al werkte toen ik dat MASQ commando thingie had gegeven.

Bij dddi.nl (geen aandelen, werk niet voor ze) kun je Debian bestellen. Is ook nog eens veilig. Heb ik ook, makkelijk te upgraden, iets lastiger te installeren. Erg leuk als je toch al met linux wilde beginnen.

Suc6! :P

You can't have everything. Where would you put it?