Soorten subwoofers in auto.

Pagina: 1
Acties:
  • 424 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Orbit
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-04 20:56
Er bestaan naar mijn weten 3 soorten subwoofers (of althans 3 soorten montagemogelijkheden)

Freeair, in een kast en in zo'n bazooka.

Wat zijn de verschillen? Dat vraag ik me nu eigenlijk al lang af.

Ik veronderstel dat die dingen allemaal een andere geluid geven?

Welk is dan het beste geschikt voor mij (hypothetisch) er vanuitgaande dat de wagen een 205je is, de muziekstijl veel DIEPE bassen opwekt (franse techno, club en house), en de versterker RMS 110 naar de woofer kan sturen.

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:14
Freeair niet doen, werkt opzich wel maar niet naar jou smaak. Gewoon in kist bouwen diepe zware en voor KRACHTIGE bassen (wel denken aan de verhoudingen EN luchtdicht maken en zorgen voor goede bekabeling niet op bezuinigen !!. Heb zelf ook een 205 met een subwoofer klinkt zeer goed...

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-04 16:14

Wekkel

De downloadkoning

Er zijn verschillende mogelijkheden

-Freeair: woofer hangt los te beuken in een 'oneindige' klankkast. Makkelijk te monteren en klinkt al snel hi-fi, belastbaarheid is niet zo groot.

-Gesloten kist: belastbaarheid is niet zo groot, bas is retestrak, want gecontroleerd door een opgesloten volume. Simpel te maken

bass reflex kist: bas gaat lager dan bij gesloten variant. Meer herrie, maar minder gecontroleerde bas. Vrij simpel te maken, maar berekening is nodig.

Bandpass: enorm rendement, maar ongecontroleerde bas. Haalt het meeste bas uit je speaker, maar die moet er wel geschikt voor zijn. Bouw is pietluttig en moet zeer precies geschieden voor optimaal resultaat.

Als je alleen maar wil deep bassen, dan zou ik in ieder geval iets in een kist steken. Daarbij komt de bandpass voor jou naar voren. Dit zelf bouwen is alleen wel een aardig precies klusje.

• Orbit
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-04 20:56
Hmm, zelf bouwen is idd een optie, maar dan meot ik zeker niet meer willen dan een gewone kist.

welke (goedkope) woofers zijn dan geschikt voor mij? Dus, vrij zwakke versterker en een dichte kist (omdat dat gemakkelijk is)

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:14
Ja dat ligt eraan wat je eisen zijn en wat je budget is.
Voor 200,- heb je een instapper caliber woofer(zonder kist natuurlijk) maar verwacht geen dreun door je lichaam! ... een beetje serieuze woofer kost je al gauw 500,- --> 800,- en een beetje versterker rond de 1000,- ....

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-04 16:14

Wekkel

De downloadkoning

Met 110 Watt RMS en een 200 ballen versterker in een gesloten kist komt die dreun echt wel...

Meer is altijd leuk, maar zeker niet nodig voor een redelijke maagpomp.
Pagina: 1