Toon posts:

probleem MAC-adres

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie: Freeso server werkt prima. Maar ik wil mijn oude server met RH6 weer terug zetten (meer opties en ruimte.
De Freesco server wil ik als reserve houden. Alleen dan zou ik telkens de netwerkkaarten moeten ombouwen omdat chello helaas sinds kort met gerigistreerde MAC-adressen vd netwerkkaart werkt. Tot voor kort kon ik alles wisselen.
Wat heb ik gedaan?
Freesco draaien met de juiste kaart. Kaart vrijgeven en UTO kabel over zetten op voorgeconfigureerde normale server. Even mt het commando het netwerk herstarten en het loopt ook met een andere kaart.
Ik heb ifconfig hw ether {het juiste MAC-adress} in een script gezet. Als ik dan ifconfig geef dan staat het gefakete MAC-adress er keurig en ik kan pingen.
Als ik nu volledig herstart dan werkt het niet.
Ook al zet ik in mijn script aan het eind erst dat ie zijn eth0 downen moet en dan pas het commando ifconfig hw ether {het juiste MAC-adress}.
Eth0 geeft dan FAILED aan.
Blijkbaar wordt er in een eerder stadium al een keer een MAC-adres ingesteld en dan probeert eth0 natuurlijk met chello een dynamisch IP uit te wisselen en aangezien dit met het verkeerde MAC-adres gebeurt, lukt dit niet.
Blijkbaar lukt het dan niet om met bovengenoemde aktie het opnieuw te doen.
Ik ben al aan het uitzoeken geweest in welk stadium dit gebeurt maar ben er nog niet helemaal uit.
Gevonden: in /ect/sysonfig/network-scripts/ifup
if [ -n "$MACADDR" ]; then
ifconfig ${DEVICE} hw ether ${MACADDR}
fi

Mijn vragen:
* zou dit de oorzaak zijn? Welke andere zijn mogelijk?
* zo ja hoe zou ik het verder kunnen oplossen. tips van hart welkom.
* hoe haalt linux zijn mac-adres uit de kaart? wordt dat nog opgeslagen in een bestand of gebeurt dat alleen dynamisch?

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Het netwerk wordt pas volledig up and running gebracht in runlevel 3, dus je moet kijken naar een (sym)link in /etc/rc.d/rc3.d (mogelijk middelste rc.d weglaten) die begint met S<getal>network o.i.d. Als je nou een scriptje maakt dat dat hardwareadres goed zet en dat in /etc/init.d zet en dat laat aanroepen vanuit /etc/rc.d/rc3.d met een symlink die S<lagernummerdandatvannetwork>chmac heet zou het moeten lukken.

Verwijderd

Topicstarter
thanks voor de tips. Ik snap nog wel niet alles, maar als ik terug ben en van het voetballen van de kids, effe wat mans en dccs doorlezen. Heb wel een iedee waar je heel wilt.

Verwijderd

als je effe op het freesco forum www.freesco.org
zoekt in de faq word daar dat probleem behandeld.
de oplossing is wat jeroen hierboven zegt,
maar dan gewoon welke tekst je waar in welke file moet plakken :)
werkt bij ook ,heb ook chello en mijn pci kaart van Ch
past niet in een 486DX2

Verwijderd

Topicstarter
bedankt. Nu weet ik ook hoe het voor freesco moet, in principe is het dezelfde oplossing als ik voor Red Hat 6.0 geprobeerd heb, maar daar kreeg ik bovengenoemde problemen. Het zou toch nog fijn zijn als ik voor RH 6.0 ook zo'n oplossing heb.
Wie?