SCSI HD i.c.m. IDE HD

Pagina: 1
Acties:

• Nostro
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-01-2022
Ik kom er niet uit, please help!

Ik heb een nieuwe IBM 60Gb HD gekocht (60GXP, 7200rpm, 2MB), en het lukt me niet om deze aan de praat te krijgen in het volgende systeem;
Moederbord: Asus P2B-s
1e HD: IBM 9Gb SCSI HD

Nu weet ik niet wat er fout gaat maar wanneer hij win2000 aan het inladen is (bij het aanmelden ongeveer), krijg ik een blauw scherm met een vage foutmelding en herstart de comp. automatisch! De nieuwe HD spint wel op, dus is levend.

In de BIOS krijg ik de HD niet goed geconfigureerd (qua heads, sectors etc.). Hij hangt nu op de primary master IDE en is het enige IDE apparaat in het systeem, de rest (1e HD, CD-rom, CD-R zijn SCSI). Rode ribbon zit zowel op MB als op HD op pin 1 en er zit nog een aansluiting op de IDE-kabel tussen het MB en de HD.

Ik heb nog niets gedaan qua formatteren van de HD, maar dit kan volgens mij ook niet aangezien ik niet 'op' die drive kom!?!

Wie heeft enig idee wat ik hier fout doe? Ik denk dat de HD wel in orde is.

• Nostro
Heeft iemand hier ervaring mee of verstand van?

Verwijderd

Ik denk dat je harddisk eerst geformateert dient te worden stop ff een win 98 opstart disk in je computer (zorg wel dat je in je bios instelt dat je boot vanaf diskkette)
computer opstarten en vervolgens fdisk gebruiken en een nieuwe partitie aanmaken en daarna herstarten en formateren .

• Nostro
maar zoals ik al zei, ik ZIE de HD niet, dus kan ik die ook niet formatteren...

Verwijderd

Je moet ook eerst fdisk uitvoeren want anders ziet windows hem niet .
(Je ziet hem toch wel in je bios)

• Nostro
ja, maar moet je hem ook niet al bij het booten zien (na de memorycheck)???

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Maak een boot diskette met fdisk erop en maar partities aan, daarna ff formateren klaar is klara :)

Na het formateren zie je ze pas in windows.
Let bij fdisk wel ff goed op dat je de juiste schijf kiest! optie 5

Alle proemn in n drek

Verwijderd

werkt de schijf wel in een ander systeem ?
(het kan zijn dat de schijf toch stiekum dood is.. )
je moet hem nl wel netjes kunnen zien in de BIOS, en in windows komen (als die op je andere hd staat).

mocht je het niet kunnen tjekken in een ander sys... gooi dan je SCSI er is uit, en kijk of je via floppy's (liggen vast nog wel ergens :) erges in dos kan komen, en dan fdisken..

• Nostro
oke, ga dat proberen. Als ik vanavond niet met zo'n :) terugkom, dan weten jullie dat ik de verkeerde HD heb geformateert en zit ik waarschijnlijk te :r!

Verwijderd

die moet je wel zien maar trek ander die scsi kaart er eens uit en kijk dan of je hem dan wel ziet na de memorycheck want het kan ook zijn dat je een probleem hebt omdat je met de scsi schijf boot (dit probleem heb ik 1 keer eerder gezien )

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:08

Dark

who tweaked the light?

heeft te maken met je boot.ini, denk ik...

waarschijnlijk staat daar "scsi" en dat moet "multi" zijn... verder kan het zijn dat door het activeren van de ide het adaptor-id verandert is, en dat ie daardoor dus niet boot.

dit en dit gaat er over...

• Nostro
Van die verhalen op die site begrijp ik erg weinig...

Ik heb ondertussen de 60Gb eindelijk weten te formatteren... en heb 'm in twee delen van ieder 30Gb gepartitioneerd. Tot zover ging het goed, maar toen ik weer opstartte erna, kreeg ik weer dezelfde foutmelding als ervoor! Ik snap er geen r%*t van! Wat klopt er nou niet?

Alle mogelijke instellingen in de BIOS wel zo ongeveer geprobeerd en wel 20 keer opnieuw opgestart (waarbij iedere keer weer een scandisk ging lopen...), maar zodra het systeem iets van de nieuwe schijf probeert te lezen (of naar te schrijven???) geeft hij die foutmelding weer en start vrolijk opnieuw op...

HELP!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03 00:12

VisionMaster

Security!

Heb je al eens geprobeert om van de disk te booten, door msdos of iets simpels te installeren. Dus als eerste HD en je SCSI spul als tweede. Dus je Boot volgorde veranderen naar IDE?

Lukt dit ?

I've visited the Mothership @ Cupertino

• Nostro
oh ja, en bij die scandisk werd er dit gemeld over de SCSI schijf waar vanaf geboot wordt...

Bezig met controleren van bestandssysteem op C:
Het type bestandssysteem is FAT32.

Een van de schijven moet worden gecontroleerd op
consistentie. U kunt de schijfcontrole annuleren, maar u
wordt aangeraden om door te gaan.
Windows zal de schijf nu controleren.
Het volumenummer is 3952-1BFE
\Documents and Settings\Administrator\Application Data\Microsoft\Internet Explorer\Desktop.htt Het eerste cluster is ongeldig. De vermelding wordt afgebroken.
Verloren ketens omzetten in bestanden (J/N)? Ja
4 kB in 1 herstelde bestanden.
Het bestandssysteem is hersteld.
8217212 kB totale schijfruimte.
631020 kB in 248 verborgen bestanden.
6896 kB in 1340 mappen.
6169472 kB in 34128 bestanden.
1409820 kB beschikbaar.

4096 bytes per cluster.
2054303 clusters in totaal op schijf.
352455 clusters beschikbaar op schijf.

Weet niet of het invloed heeft gehad, maar plaats het maar voor de zekerheid. Trouwens die optie om te annuleren werkt niet, en kiezen om verloren ketens om te zetten in bestanden lukt ook echt niet. Zeg het dan ook niet |:(

• Nostro
nee, nog niet geprobeerd. Dan moet ik dus copy /s naar die nieuwe schijf doen (?) en kijken of die boot?

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Misschien dat je Windows een update nodig heeft voor deze disk (Mass Storage Drivers). Deze nieuwe drivers willen nog wel eens een probleem geven. Ik heb al eens eerder iemand gezien op GOT die problemen had met een nieuwe disk.

• Nostro
Waar moet ik die driver dan updaten? In windows kan ik die schijf dus niet zien... Ik disable de boel in de BIOS anders wil windows niet starten...

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Je kan het met copy /s doen (zelf geen ervaring mee). Ik doe zelf mestal format c: /s.

Je pc zou moeten booten met de boot volgorde IDE ->SCSI

Maar denk dat je windhoos beter opnieuw kan installeren

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Bij een nieuwe windowssetup kunnen ook zulke problemen worden op gelost. (niet gegarandeerd) en je instellingen blijven voor het grootste deel behouden.

• Nostro
phew, dat lijkt me een erg omslachtige manier. Even die schijf formatteren duurt ook bijna een half uur. Ik kan eerst dit proberen.
Mocht dat niet lukken, dan maak ik er een nieuwe topic over, want het verhaal wordt nu wel erg lang en er zijn al wat vorderingen.... :?
Nu maar :Z en morgen verder, bedankt iedereen!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Mazzel

Pagina: 1