If the world didn't suck, we would all fall off!!!
ik denk omdat de voeding van je pc meer moet leveren en daardoor meer gekoeld moet worden 
zit er in die andere voeding trouwens wel een fan
zit er in die andere voeding trouwens wel een fan
een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(
Verwijderd
Volgens mij is het dus wel die fan. Zonder fan is het gewoon stil. Simpel. En een beetje stereo heeft veel meer ruimte in de kast bij de koelvinnen en zo dan een ATX voeding. Als je daar airflow doorheen wilt hebben zul je moeten forceren.
Lijkt me dus.
Lijkt me dus.
Verwijderd
Volgens mij wordt een versterker veel warmer en mag ook meer warmte hebben dan een PC. Goeie versterkers geven zelfs nog beter geluid als ze opgewarmt zijn. (ja ook de moderne zonder buizen nog
).
Warmte in de PC is dus niet gewenst lijkt me en daarom misschien een Fan. Maar goed precies weet ik het ook niet.
Warmte in de PC is dus niet gewenst lijkt me en daarom misschien een Fan. Maar goed precies weet ik het ook niet.
Als je minder lawaait wilt, dan koop je toch gewoon een stille fan (met natuurlijk wel een hoger prijskaartje dan een standaard fan).
Een audioversterker hoeft volgens mij geen 300W bij 230V te leveren, maar (mits je hem op max hebt staan) het aantal boxen x wat de versterker aan kan op een veel lager voltage. En aangezien P = U*I, kun je de rest vast zelf verzinnen. (maar ik weet t niet zeker hoor of die boxen (en dus de output van de versterker) op een lager voltage werken.
Een audioversterker hoeft volgens mij geen 300W bij 230V te leveren, maar (mits je hem op max hebt staan) het aantal boxen x wat de versterker aan kan op een veel lager voltage. En aangezien P = U*I, kun je de rest vast zelf verzinnen. (maar ik weet t niet zeker hoor of die boxen (en dus de output van de versterker) op een lager voltage werken.
pc voedingen zij geschakelde (wat dat betekent weet ik niet
) en die worden warmer ofzo.
en een audioversterker heeft gewoon een travo en die word dus niet warm. volgens mij is het zoiets
en een audioversterker heeft gewoon een travo en die word dus niet warm. volgens mij is het zoiets
ongeveerOp vrijdag 28 september 2001 23:09 schreef Clithopias het volgende:
pc voedingen zij geschakelde (wat dat betekent weet ik niet) en die worden warmer ofzo.
als je een pc voeding moest maken zoals ze een versterker voeding maken was je pc minstens 3x zo zwaar en een stuk groter verder produceerde hij dan ook nog es een stuk meer warmte
dat geluid komt idd door het schakelen van je voeding
die stroom pieken hoor je (in je trafo de smoorspoelen en zelfs in de schakel torren
vandaar ...
Stille fans helpen trouwens erg goed voor het wegnemen van het geluid. Heb hier in de kast al een jaar een 486 draaien waarin een fan uit een Tulip server zit. Ding is zoooooo stil, alleen als je heel goed luistert hoor je de HD nog draaien.
de betaler vervuilt
Dat klopt de comp fan maakt herrie. En wat betreft dat beetje stereo, heb je die mini setjes dan wel eens gezien/gehoord (en dan heb ik het niet over die wegwerpdingetjes van een paar honderd piek). Die setjes zijn niet te tillen en daar komt mu toch een bak herrie uit.HlpDsk
Volgens mij is het dus wel die fan. Zonder fan is het gewoon stil. Simpel. En een beetje stereo heeft veel meer ruimte in de kast bij de koelvinnen en zo dan een ATX voeding
Maar wat moet zo'n audio voeding dan wel leveren scheelt dat zoveel? Die formule zegt mij helemaal niks dus de rest ken ik zeker niet verzinnenbanaan-X
En dat groter maken zal dan wel weer te maken hebben met de sterkte van de voeding ??? Alhoewel ik betwijfel dat een computer meer stroom trekt dan een flinke versterker.Sine
als je een pc voeding moest maken zoals ze een versterker voeding maken was je pc minstens 3x zo zwaar en een stuk groter verder produceerde hij dan ook nog es een stuk meer warmte.
Warmte in de kast daar hebben tweakers/pc onderdelen een beetje moeite mee dus dat kan ik begrijpen en dat gewicht, het is niet zo dat ik elke week met mun comp ga sjouwen...
En dan heb je het over het geluid bij de versterker? Want dat geluid bij de PC is 9 van de 10 keer de Fan van de CPU of VoedingSine
dat geluid komt idd door het schakelen van je voeding
die stroom pieken hoor je (in je trafo de smoorspoelen en zelfs in de schakel torren
------------------------------------------------------------------
Na, ik denk dat ik er iets meer van begrijp.
Allemaal bedankt voor de reactie maar als er nog iemand het nog duidelijker kan uitleggen.... graag. Ik ben toch benieuwd waneer de eerste PC komt met zo'n stille voeding.
Ik ga binnekort heel mun comp stil maken met speciale fan's(was dat iets met Paaps's???), een enermax voeding (die waren toch stil?)en koeler (die heb ik al een no-noise silverado)...
Verwijderd
Het verschil is dat een versterker een voeding heeft die alleen maar afgevlakt wordt, de spanning mag flink veranderen tijdens belasting, typisch is iets van 30% naar omlaag. De voeding zelf verbruikt ook weinig stroom zelf, alleen eigenlijk maar het verlies van de trafo (5 tot 15% , afhankelijk van type en kwaliteit)
Die trafo hoef je niet te koelen omdat er geen halfgeleiders in zitten.
(Er zijn wel hoog vermogentrafo's, zoals er in de bekende trafo huisjes van de Energiebedrijven zitten. Die hebben dan holle wikkelingen met olie er in
)
Een computervoeding mag heel weinig afwijking hebben aan de uitgang, tijdens belasting, +/- 5% typisch. Er wordt dus flink energie verbruikt om de spanning aan de uitgang bij te regelen. En dat heeft dan weer die fan nodig om te koelen.
Die trafo hoef je niet te koelen omdat er geen halfgeleiders in zitten.
(Er zijn wel hoog vermogentrafo's, zoals er in de bekende trafo huisjes van de Energiebedrijven zitten. Die hebben dan holle wikkelingen met olie er in
Een computervoeding mag heel weinig afwijking hebben aan de uitgang, tijdens belasting, +/- 5% typisch. Er wordt dus flink energie verbruikt om de spanning aan de uitgang bij te regelen. En dat heeft dan weer die fan nodig om te koelen.
helemaal mee eens !!Op vrijdag 28 september 2001 22:41 schreef HlpDsK het volgende:
Volgens mij is het dus wel die fan. Zonder fan is het gewoon stil. Simpel. En een beetje stereo heeft veel meer ruimte in de kast bij de koelvinnen en zo dan een ATX voeding. Als je daar airflow doorheen wilt hebben zul je moeten forceren.
Lijkt me dus.
Freelance tweaker
Bij mij is het net andersom ik heb een DAP versterker van 2x550 watt dus die is ook lucht gekoeld en die maak meer herrie dan mijn pc maar ja ..als je een beetje hard aan het draaien ben op een feest hoor je dat oook niet meer
KIJK, die heb dur verstand van, ken het onderbouwen en nog eens simpel uitleggen....ik begrijp hetOp zaterdag 29 september 2001 10:23 schreef Hooi het volgende:
Eigenlijk nog simpeler :
Een voeding van een versterker heeft geen regelende electronica er in zitten, en wijkt te veel af tijdens belasting om in een PC te gebruiken.
Hooi... you ...the man
Verwijderd
Een fan veroorzaakt storing , in een hi-fi thuis versterker zal daarom nooit een fan zitten. Een beetje huisversterker gebruikt trouwens meer stroom dan je pc (300-500w) en wordt ook behoorlijk heet ,daarom zijn die versterkers altijd van die enorm zware (50+ Kg)kasten (Zeer grote en zware koelelementen!) Als je een fan plaatst kan je net zo goed direct er allemaal goedkope elementen erin zetten, het gaat erom dat je muziek kan luisteren, zonder enig bijgeluid en een zeer stabiele voeding zonder stoorbronnen hoort daarbij.
Verwijderd
?? eelcoz en galaxis..
Een PA (podium dan, niet de school gebouw omroep
)
Versterkers dus voor een live optreden van een band hebben een aantal vette fans erin, maar dat is om de kilowatts aan hitte van de eindtransistoren af te voeren, en heeft weinig met het voedings gedeelte te doen.
Zit ook in mijn zelfgebouwde 300 watt sinus basgitaarversterker.
(In de taal van PC speakers is dat dus een 3000+ watter hahahaha)
MRic3 :
Dank,
U is te goed ..
Een PA (podium dan, niet de school gebouw omroep
Versterkers dus voor een live optreden van een band hebben een aantal vette fans erin, maar dat is om de kilowatts aan hitte van de eindtransistoren af te voeren, en heeft weinig met het voedings gedeelte te doen.
Zit ook in mijn zelfgebouwde 300 watt sinus basgitaarversterker.
(In de taal van PC speakers is dat dus een 3000+ watter hahahaha)
MRic3 :
Dank,
U is te goed ..
Precies en als je dat met een liniaire regelaar (niet schakelend) wilt oplossen kun je net zo goed een straalkachel kopenOp zaterdag 29 september 2001 10:23 schreef Hooi het volgende:
Eigenlijk nog simpeler :
Een voeding van een versterker heeft geen regelende electronica er in zitten, en wijkt te veel af tijdens belasting om in een PC te gebruiken.
In mijn versterker zit dus wel een 6cm fan, die flink wat pokkeherrie kan maken, meer dan een normale voeding, maar dat kun je alleen horen door van volume 30 ineens op pauze te drukken, dan hoor je hem nog net afbouwen.
Aangepast aan het geluid dus.
Zo da moes k ff kwijt
Zo da moes k ff kwijt
Screw you guys, I'm goin' home! >_>
Verwijderd
Hee,Op zaterdag 29 september 2001 20:58 schreef Esger het volgende:
In mijn versterker zit dus wel een 6cm fan, die flink wat pokkeherrie kan maken, meer dan een normale voeding, maar dat kun je alleen horen door van volume 30 ineens op pauze te drukken, dan hoor je hem nog net afbouwen.
boeiend. Wat voor een systeem of merk heb jij ?
Zo da moes k ff kwijt
Mijn stereo doet dat ook. Gewoon een standaard Pioneer geïntegreerd miditorentje. Ik merkte pas dat er überhaupt een fan in zat toen ik hem met een koptelefoon eens flink hart zette (koptelefoon niet op). Toen hoorde ik opeens het gezoem van een fan uit die stereo komen. Bij normaal volume draait hij dus niet, omdat je het dan niet nodig hebt. Bij hoog volume wel, maar dan hoor je hem normaalgesproken niet meerOp zaterdag 29 september 2001 22:56 schreef Hooi het volgende:
[..]
Hee,
boeiend. Wat voor een systeem of merk heb jij ?
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Oke, niet schrikken dan 
Ik heb een Aiwa...Ik weet niet pcies welk model, het topmodel geloof ik AVH1200 ofzo. Prologic enzo jeweetwel.
Een 17 jarige scholier moet toch wat..maar ik moet zeggen dat er echt fris geluid in zit en met een behoorlijk hoge top. 'T is trouwens geen kermis attractie met cd wisselaars die over de kop gaan en die 300 Watt aan knipperledjes trekt
Maar dat fannetje hoor je in principe niet, hij gaat gewoon evenredig met het volume sneller/langzamer draaien.
De flow is ook niet heel erg noemenswaardig, maar je merkt wel dat er nog redelijk wat warme lucht uit komt na een tijdje spelen (hoog volume).
Het is trouwens een outtake fan.
Ik heb een Aiwa...Ik weet niet pcies welk model, het topmodel geloof ik AVH1200 ofzo. Prologic enzo jeweetwel.
Een 17 jarige scholier moet toch wat..maar ik moet zeggen dat er echt fris geluid in zit en met een behoorlijk hoge top. 'T is trouwens geen kermis attractie met cd wisselaars die over de kop gaan en die 300 Watt aan knipperledjes trekt
Maar dat fannetje hoor je in principe niet, hij gaat gewoon evenredig met het volume sneller/langzamer draaien.
De flow is ook niet heel erg noemenswaardig, maar je merkt wel dat er nog redelijk wat warme lucht uit komt na een tijdje spelen (hoog volume).
Het is trouwens een outtake fan.
Screw you guys, I'm goin' home! >_>
Pagina: 1