[WC] Nog een paar vragen

Pagina: 1
Acties:

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022
Aangezien Phreakje me vroeg om geen topic voor elk klein dingetje te openen... Wel, zal ik dan maar een groot topic openen he :)
Heb gekeken, search deed nix :'(

1. 13-14mm is dat een +- goede buisdiameter?
2. Een vriend van me pa is loodgieter, ik kan dus aan grote blokken koper graken tegen dealerprijzen :9~ maar kan je nu eigenlijk een radiator zelf maken? Hoe moet het dan ongeveer gedisgnt zijn?
3. Zijn 1 a 2 Maze2-2 waterblokken genoeg voor 2x 172watt peltiers te koelen?

Naja dat zijn ze... Ik denk dat het pompje van 1600l/u wel genoeg is >:)

Verwijderd

Radiator ga je toch niet zelf maken? Hoogstens de koelblokken.

• lvh
Mijn enige vraag is of het MOGELIJK is...

Anders word het een (dual) BlackIce
Op vrijdag 28 september 2001 20:24 schreef Big Tazzz het volgende:
Radiotor ga je toch niet zelf maken? Hoogstens de koelblokken.

Verwijderd

Weet je wel wat een radiator is? Heb je een verdomd groot blok koper voor nodig. en dan vraag ik me nog af hoe het leidingwerk er in wil krijgen :? :+

Ik heb zelf geen waterkoeling hoor, dus ik ben niet de expert, maar ik denk dat het onmogelijk is om een radiator zelf te maken.

• lvh
code:
1
2
3
4
5
6
7
     ___
    / _ \
 || || || ||
 || || || ||
 ||_|| ||_||
 \___/ \___/
Zo'n S vorm moet het dus hebben (ongeveer) Radiator gaat meer kronkels hebben natuurlijk

En dan een heatsink/koperplaat erop? Of zou dit niet werken?

Verwijderd

Op vrijdag 28 september 2001 20:26 schreef Big Tazzz het volgende:
Weet je wel wat een radiator is? Heb je een verdomd groot blok koper voor nodig. en dan vraag ik me nog af hoe het leidingwerk er in wil krijgen :? :+

Ik heb zelf geen waterkoeling hoor, dus ik ben niet de expert, maar ik denk dat het onmogelijk is om een radiator zelf te maken.
nee niet goed genoeg,maar je kan het wel zelf doen ,heel veel lengte met veel bochten en dat maak je van roodkoper
dat hele zachte .Leg dit(ongeveer 2meter) plat in een vriezer op de bodem en je zal versteld staan van het resultaat.Daarbij leg je een tweede leiding stelsel aan in de comp.zonder tussenkomst van vriezer en dan laat je naar mate de temp meer of minder vries water meestromen.

• lvh
Vriezer? Dan moet je wel errug goede flow hebben anders gaat het wel degelijk vriezen...
Op vrijdag 28 september 2001 20:40 schreef a.p.versteeg het volgende:

[..]

nee niet goed genoeg,maar je kan het wel zelf doen ,heel veel lengte met veel bochten en dat maak je van roodkoper
dat hele zachte .Leg dit(ongeveer 2meter) plat in een vriezer op de bodem en je zal versteld staan van het resultaat.Daarbij leg je een tweede leiding stelsel aan in de comp.zonder tussenkomst van vriezer en dan laat je naar mate de temp meer of minder vries water meestromen.

• lvh
Is wel de bedoeling om er fans op te zetten :)

• lvh
Hmm, dabit ik zie je niet ;)

Anyway, die loodgieter kan aan siliconeslang van 13/14 mm diameter kan komen. Is dat ongeveer goed?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 10:48
Hmm.. Je eigen radiator maken is nog niet zo heel makkelijk..

Je moet een flinke oppervlakte hebben waar de koeling langs kan gaan, dus zoals a.p.versteeg al zei, veel lengte buis, met veel bochten.

En verder moet je dan op die buizen nog eens wat monteren dat de koude lucht opvangt (ook weer oppervlak), en dit doorgeeft aan de buizen..

Belangrijkste is dus heel veel contactoppervlak, en dan zowel voor het water, als voor de lucht!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Hoe veel lengte buis? 5 meter, 10 meter. Ik wil misschien ook alles zelf doen, maar ik ben nog niet zo handig.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-04 19:54
wat bedoel je met 1 a 2 waterblokken?

Heb je dual Athlon met 2× dual 172 Watt peltiers >:)
Dan heb je wel 2 MAZE2-2 blokken nodig ja :)

• lvh
Nee, het worden 2 peltiers naast elkaar, maar ik vroeg me af of de MAZE2-2 groot genoeg is om ze alletwee te doen :)
Op zaterdag 29 september 2001 16:04 schreef Straat het volgende:
wat bedoel je met 1 a 2 waterblokken?

Heb je dual Athlon met 2× dual 172 Watt peltiers >:)
Dan heb je wel 2 MAZE2-2 blokken nodig ja :)

• Bert-Jan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2024
het beste is gewoon zo'n grote ijskast, die de deksel aan de bovenkant heeft. die flikker je vol met water, en daarin maak je een ongelofelijke kronkelboel van koperen buizen, en dan gebruik je dat om je koelwater te koelen *D

• lvh
ff serieus blijven aub... :Z
Op zaterdag 29 september 2001 16:26 schreef Bert-Jan het volgende:
het beste is gewoon zo'n grote ijskast, die de deksel aan de bovenkant heeft. die flikker je vol met water, en daarin maak je een ongelofelijke kronkelboel van koperen buizen, en dan gebruik je dat om je koelwater te koelen *D

• Bert-Jan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2024
Op zaterdag 29 september 2001 16:33 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
ff serieus blijven aub... :Z
[..]
is toch best te doen! zo'n oude koelkast ergens op de kop tikken, alleen het probleem isruimte

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
De Maze2-2 is theoretisch groot genoeg om precies 2x172 watt peltiers te koelen. Maar ik denk dat de temp nog wel eens hoog op kon lopen. Die moet dan zo'n 600 watt afleveren. Ik heb zelf ook 2x172 pelt maar ik ga een extra groot blok maken van 75 bij 95 en lekker meer oppervlakte dan Dabit zijn KiloWatt blok. Is wel groter dus makkelijker te maken. 450 cm2

Verwijderd

Radiator koop je op de sloop.
Koperen radiator van een civic is de mooiste die ik hier gezien heb door de haakse aansluitingen (maar manta kan ook nog): hij ziet er uit als een grote blackice maar dan voor 10~25 piek).

Er bestaat trouwens dunne koperbuis (5mm?) voor huisbrandolie-leidingen. Kun je met de hand buigen in scherpere bochten. Hier zou je zelf nog wel iets van kunnen bouwen. Dus een 12mm buis als aanvoerleiding, en 5mm buisjes als koelribben haaks erop.

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Hoe wil je nu 2 waterblokken gaan monteren ?

Je pakt gewoon 1 blok daaronder duuw je 2 perltiers. Maar denk je wel goed na over:
waar je de stroom vandaan gaat halen, en hoeveel je energie rekening gaat stijgen, hoe je de boel gaat isoleren, en alle 100 andere problemen die je krijgt als je met peltiers werkt.

De laatste tijd roept iedereen altijd heel hard dat ze 2 of zelfs meer peltiers willen gaan gebruiken, ik vraag me dan altijd af, weten ze wel waar ze het over hebben.
Ze lijken te denken dat je dat allemaal aan je 300 watt voeding kunt hangen.

Er zijn hier niet veel mensen die goed bezig zijn met peltiers.
Er zijn wel een aantal mensen waarvan ik weet dat ze HEEL goed bezig zijn, maar zelfs die wagen zich (tot nu toe) niet aan peltiers, en ik neem aan de ze daar hun redenen voor hebben.

A.P. Versteeg bijv, en Rick2001. Weten absoluut waar ze mee bezig zijn. Maar hebben geen peltier..... Ik kan maar een reden bedenken: het is een HELS karwei. Er zijn er vast meer hier, maar voor zover is ze 'ken' is dabit de enige die echt werkend bezig is met peltier+TB.
Ik heb het niet over celeron mensen, das wat anders

Dus denk goed na voor je gaat lopen praten over 2x172 watt peltier elementen.....

Dit is geen flame, en ik doel niet persoonlijk op de topic starter, maar het valt me gewoon op de laatste maanden.

Geen inspiratie

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 10:48
Op zaterdag 29 september 2001 19:38 schreef martijn12345 het volgende:
Je pakt gewoon 1 blok daaronder duuw je 2 perltiers. Maar denk je wel goed na over:
waar je de stroom vandaan gaat halen, en hoeveel je energie rekening gaat stijgen, hoe je de boel gaat isoleren, en alle 100 andere problemen die je krijgt als je met peltiers werkt.
Mwah, je heb wel een punt te pakken met je stroomrekening etc.. Reken erop dat per peltier ongeveer 250W continu wordt weggestookt (24V@11A) als je die dingen tenminste optimaal wilt gebruiken.. Da's dus al 525W..
Verder mag je niet verwachten dat jouw voeding een rendement van 100% heeft, dus daar gaat ook nog aardig wat in verloren.. Nemen we voor het gemak even een voeding met een rendement van 70% (wat niet zo gek ver van de realiteit ligt!) dan trekt alleen de peltier-voeding al zo'n slordige 750 Watt uit het lichtnet.. Tel daar nog eens de rest van een zwaar overclocked systeem bij, en je zit al op de 1KW!

Komen we op het volgende punt.. Je gooit niet zomaar effe 2 peltiers onder een waterblokje.. Hou er rekening mee dat dat blokje dus die 525W uit de peltiers + het vermogen van je opgefokte thunderbirdje over moet kunnen brengen naar het water.. Zit je dus al op zo'n 650W aan warmte.. En da's best veel! (denk maar aan wat bijv. een soldeerboutje van 100 W aan warmte levert!)
De laatste tijd roept iedereen altijd heel hard dat ze 2 of zelfs meer peltiers willen gaan gebruiken, ik vraag me dan altijd af, weten ze wel waar ze het over hebben.
Ze lijken te denken dat je dat allemaal aan je 300 watt voeding kunt hangen.
Als je die dingen sowieso al aan een gewone computervoeding wilt hangen, dan weet je gewoonweg niet waar je mee bezig bent!
Er zijn hier niet veel mensen die goed bezig zijn met peltiers.
Er zijn wel een aantal mensen waarvan ik weet dat ze HEEL goed bezig zijn, maar zelfs die wagen zich (tot nu toe) niet aan peltiers, en ik neem aan de ze daar hun redenen voor hebben.
Mjah, klopt gedeeltelijk.. Ik ken er namelijk ook een paar die wel heel goed weten waar ze mee bezig zijn, en die dus wel een peltierkoeling hebben, of aan het bouwen zijn.. (DaBit heeft er 1, Hielko is er al mee bezig!). En wat dat betreft kunnen veel mensen een voorbeeld nemen aan DaBit. Hij zoekt eerst tot op het detail uit wat er nodig is, hoe het werkt, en hoe hij het kan maken!
A.P. Versteeg bijv, en Rick2001. Weten absoluut waar ze mee bezig zijn. Maar hebben geen peltier..... Ik kan maar een reden bedenken: het is een HELS karwei. Er zijn er vast meer hier, maar voor zover is ze 'ken' is dabit de enige die echt werkend bezig is met peltier+TB.
Ik heb het niet over celeron mensen, das wat anders
Mjah, hels karwei is het zeker.. Komt nog bij dat als je aan een peltier setup begint, je niet gewoon effe naar de oc-shop kunt gaan, effe alles bestellen, en het vervolgens in een half uurtje in elkaar kunt zetten.. Daar komt heel wat meer zelfbouw aan te pas! En de theorie erachter kennende kun je heel wat meer effectiviteit uit je setupje halen.. Bijvoorbeeld de klemspanning van een peltier.. Als je die niet goed hebt, scheelt het je zo 10 graden..
Dus denk goed na voor je gaat lopen praten over 2x172 watt peltier elementen.....

Dit is geen flame, en ik doel niet persoonlijk op de topic starter, maar het valt me gewoon op de laatste maanden.
Agreed.. En hou er rekening mee dat als je niet weet wat je aan het doen bent, je ook in plaats van een bevroren tbirdje je opeens een geroosterd procje hebt!

(BTW.. Ik heb zelf ook nog steeds m'n peltier liggen, maar die komt er pas op als ik een zeer goed werkende waterkoeling heb.. Ben namelijk van plan om het elementje maar rechtstreeks te waterkoelen ;))

Verwijderd

Hmm, dabit ik zie je niet ;)
Hier ben ik... :)

Antwoorden:
1) 13-14mm is okee. Ik gebruik 12mm
2) Rad kun je zelf maken. Ik zou denken aan zoiets:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    +=============+
------|-------------|----
    |        |
    |        |
    |        |

----     = koperen plaatjes, 0.8-1mm dik
|, =     = koperen buis

Veel (tientallen) koperen plaatjes met koperen buizen erdoorheen, die erop vastgesoldeerd zitten. Zo maak je een efficiente rad, die je kwa vorm aan kunt passen

[edit=vraag 3 vergeten]
1 Maze2-2 blok is genoeg voor 2 pelts. 't blok trekt 2x172W wel.
Pagina: 1