Toon posts:

[J2EE] Oracle JDeveloper

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met afstuderen (HIO) en moet eind volgende week zo'n beetje beginnen met de design en implementatie-phase van het project.

Ik heb ondertussen kunnen regelen dat ik op een J2EE omgeving aan de slag kan. Ik heb vandaag te horen gekregen dat ze werken met oracle JDeveloper als IDE. Nu heb ik dinsdag nog een meeting met wat hooggeplaatste mannetjes over die omgeving.

Ik wil dit dus eigenlijk zelf ook thuis proberen zodat ik me een beetje kan voorbereiden op die omgeving (en op de meeting).

Ik heb ondertussen JDeveloper gedownload en geinstalleerd en wil nu de application server gaan downloaden. Maar ik heb geen flauw idee wat ik allemaal nodig heb.

Als je namelijk kijkt op
http://otn.oracle.com/software/products/ias/content.html
staan daar een hele hoop dingen op wat ik allemaal niet begrijp :)

Wat ik me eigenlijk afvroeg is of iemand ervaring met JDeveloper heeft ism de AS van Oracle en mij mischien een beetje op weg kan helpen.

• B-Man
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Om aan de slag te kunnen met Java servlets en JSP, BC4J enz. heb je alleen de core nodig (optie 3 op de pagina op OTN), deze bevat de HTTP server, en de container nodig voor een middle-tier en je java applicatie(s).

Als je al een andere webserver (bijvoorbeeld apache) hebt draaien, raad ik je aan daarnaast de Oracle9iAS te installeren (deze is overigens gewoon op apache gebaseerd), aangezien je dan niet hoeft te zorgen dat ze samen werken/integreren.

Kom je ergens niet uit, laat dan even een berichtje hier achter, dan kan ik je er waarschijnlijk wel mee helpen.

• B-Man
  • Niet online
Heb je overigens zelf al ooit met Oracle JDeveloper en Oracle AS gewerkt ? Er zitten een aantal interessante zaken in. Je kan bijvoorbeeld erg gemakkelijk je ontwikkelde applicatie en gegenereerde middle-tier in je AS omgeving laden.

Wel leuke tool trouwens, JDeveloper. Ga je werken met 3.2.3 of met 9i ? 9i heeft eindelijk ook code completion buiten *.java files, nu ten minste ook als je een JSP bewerkt. Ook zijn de features om bijvoorbeeld een java applicatie "door" een browser te laten werken verbeterd (IIOP over HTTP).
Ik heb hier een van de laatste test versies liggen van 9i, weet niet wanneer hij op de markt komt, maar het is een hele vooruitgang.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er nog nooit meegewerkt, maar ik kreeg op mijn afstudeerplek de mogelijkheid aangeboden. Dus effe kijken op de site van sun en het zag er wel interessant uit.

Ik heb hier thuis apache draaien onder linux. Dus als ik dan de core download en installeer ben ik in principe klaar.

Dan zal ik die 1.2 gig die ik aan het downloaden ben van de complete set maar stop zetten en die 200 mb aan zetten :)

Ik zal wel even posten als ik vast kom te zitten (wat waarschijnlijk wel gebeurd :) )

Ik ga zover ik weet met 9i werken (iig hier thuis).

• B-Man
  • Niet online
Die 1,2 GB is inclusief Oracle AS Portal, wat de back-end voor een portal site draait, wat een aanzienlijk aantal mb's inneemt.

Het mooiste van de AS zelf is dat deze slechts 10MB is!

Laat maar even weten als je nog problemen hebt met de installatie.

Verwijderd

Ik heb wel eens wat gestoeit met jdeveloper in combinatie van Oracle8i.
Jdeveloper kan als je wat tabellen heb geselecteerd een complete interface voor je generen, alleen jammer dat die er niet uitziet, gebruikers onvriendelijk is en als je het wilt aanpassen ben je meer tijd kwijt dan wanneer je het vanaf het begin zelf gedaan had.

Ik geef onmiddelijk toe, ik ben niet verder gekomen dan de tutorial, dus er kan waarschijnlijk veel meer.

Zelf ben ik erg tevreden met VisualAge voor java. In de websphere test omgeving volledige debug mogelijkheid.
We bouwen jsp applicaties (controller pattern)die in principe database onafhankelijk zijn.

• B-Man
  • Niet online
otaku-san: dit is naarmate het programma verder is ontwikkeld steeds beter geworden.

Er kan inderdaad ontzettend veel meer met JDeveloper dan de dingen die je in de tutorials tegenkomt.
Het hele BC4J verhaal (middle tier) van Oracle is ontzettend goed, en goed geintegreerd in JDeveloper.

Ik heb zelf geen ervaring met VisualAge for Java, wel ervaring met WebSphere van IBM. De laatste is mijns inziens ook een erg goede applicatie omgeving, erg veel functionaliteit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag een beetje zitten spelen met heel het JDeveleoper gebeuren en ik moet zeggen het werkt allemaal wel aardig.

Het lastigste was nog die stomme oracle database installeren. Maar als dat eenmaal werkt is het echt heel overzichtelijk.

Ik heb hiervoor alleen nog maar gewerkt met VisualCafe en dan in combinatie met Corba, allee nmet JDeveloper gaat het allemaal een stuk makkelijker.
Pagina: 1