CGI hosting

Pagina: 1
Acties:

• vorlox
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-02-2022

vorlox

I cna ytpe 300 wrods pre miute

Topicstarter
Beste luitjes,

ff vraagje. Ik draai slack 7.1 met apache en meerdere domeinen op 1 IP.

Nu wil ik de gebruikers een eigen CGI bin aanbieden.
Alleen hoe maak ik dit veilig...zodat ze niet met hun eigen CGI-tjes b.v mijn passwd file kunnen uitlezen e.d

Natuurlijk zijn de bestanden voorzien van de juiste rechten.

Daargaat het ook niet precies om maar ik wil graag weten wat ik zou kunnen verwachten van eigen geschreven cgi-tjes en waar ik op moet letten bij het inrichten van zo'n soort omgeving.

Kan natuurlijk ook een paar eigen CGi tjes plaatsen maar das minder interresant voor de wat gevorderde.

Alvast bedankt.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Met cgi kan in principe alles wat een C/perl/whatever-programma in de shell kan.

Met als gevolg dat je in principe de mensen niet zo makkelijk uit je passwd kan weren, wellicht/waarschijnlijk met een of andere handige chroot oplossing wel.

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 12:25
Zolang ze niet in je shadow (mits je die gebruikt) kunnen komen lijkt het mij dat er niet zo veel problemen zijn te verwachten. Natuurlijk moet Perl dan niet als root draaien, maar het lijkt me dat je dat wel snapt.

Overigens heeft een klasgenootje van mij zijn gratis webhosting platgelegd omdat Perl wel als root draaide :)

• goalgetter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-11-2025
Met cgi kan je zoals gezegd in principe alles wat de shell toelaat voor de user waaronder het geheel draait. Een oplossing om het 'gevaar' te beperken is suexec. Hiermee kan je de script uitvoeren onder een andere user dan de user waaronder de webserver draait. Aangenomen dat de users van de site-owners niet genoeg rechten hebben om aan jou password files etc. te komen kan je het hiermee dus redelijk dichtzetten.

Meer info kan je hier vinden.