Debian/module vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• Justin_Time
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07-2025
Hoi mensen,

Uhm ik had een paar vraagjes over debian ik ben nu de iso (geloof debian 2.2rev3) aan het d/l en dan wil ik beginnen.

Maar ik heb een paar vraagjes voordat ik begin.

Ik ben nogal een beginneling (heb een jaartje ofzo rooie hoed gehad en een maandje slackware), maar aangezien idereen hier zo lovend is over de packet installer dag ik dan doe ik het maar gelijk goed :)

Ik weet nogwel dat ik met slackware zoveel moeite had om me netwerkkaart aan de praat te krijgen, rode hoed zag uhm gelijk. Dus ik vraag me af welke module hoort er nu bij mijn netwerkkaaart (davicom 9102/A PCI fast ethernet)
Is hier een site voor ofzo waar ik dat kan controleren?

owja ben nu ook van ftp://ftp.nl.debian.org/pub/linux/debian/dists/woody/main/disks-i386/3.0.14-2001-09-25/images-1.44/ die diskettes aan het d/l voor als ik een netinstall wil doen.

Uhm zit ik nu eigenlijk wel de goede te d/l ? :?
En raden jullie mij aan het op deze manier te doen of omgewoon met de iso te beginnen en dan daarna te updaten?

Owja uhm ik heb hier mxstream maar ik heb dat kastje "getweaked" dus nu zit ik toch eigenlijk via een proxy is dat moeilijk inte stellen met die diskettes? mja dat kan ik nog wel ff opzoeken.

Heb al een boel lopen lezen op debian.nl en denk dat ik nu wel ongeveer genoeg weet om ermee te beginnen maar kunnen jullie me nog een boek aanraden? eentje waar je echt iets aan heb? niet zo 1 die me verteld wat de achterliggende gedachtens zijn en wat een fstab bestandje doet ofzo? dat weet ik nu onderhand alwel :) owja het liefst natuurlijk specifiek op debian gericht.

Alvast bedankt

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

• Justin_Time
owja nog even een vraagje

Als ik het nu eenmaal heb draaien en ik ga me nieuwe kernel compileren hebben jullie daar tips voor?

Denk wel dat het lukt met die how-to's hier maar hij is beetje algemeen ik bedoel als ik me brandertje aan het werk wil krijgen moes dit geloof ik ook mee gecompileert worden.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:53

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik geef even antwoord per vraag voor de overzichtelijkheid.

1. Kijk in de Ethernet-HOWTO. Gewoon zoeken op je typenummer en je vind de module.
2. Je download nu de TESTING-versie. Die is dus nog niet officieel uitgebracht en een gewoon een beta-versie te noemen. Tenzij jij zeker bent dat je het aandurft zou ik voor de huidige release Potato gaan (dus i.p.v. woody voor current kiezen =potato).
3. Of jij nu een ISO-gebruikt of de diskettes maakt niet uit als je de pakketjes van het net plukt. Als je de pakketjes van je cd af haalt, kan je die later altijd nog ophalen, kies dus gewoon wat jij het prettigst vindt.
4. Ik neem aan dat je bedoelt dat het een router is. Dat is niet moeilijk in te stellen, dat kan je al doen voordat hij de pakketjes wil gaan download tijdens de installatie. Hij vraagt er zelf al om.
5. Ik heb het zelf geleerd van "Learning Debian GNU/Linux" van uitgeverij O'Reilly. Wel in het Engels, maar daar zit je in Linux toch aan vast.
6. Voor de kernel:
http://www.debian.org/releases/stable/i386/ch-post-install.en.html#s-kernel-baking
7. Het zelf compileren is niet zo eenvoudig als het lijkt. Maar gelukkig kan je bij elke optie in menuconfig (het configureerprogrammaatje in tekstmodus) uitleg krijgen.

Succes!!!

• Justin_Time
Op vrijdag 28 september 2001 19:30 schreef Mnemonic het volgende:
2. Je download nu de TESTING-versie. Die is dus nog niet officieel uitgebracht en een gewoon een beta-versie te noemen. Tenzij jij zeker bent dat je het aandurft zou ik voor de huidige release Potato gaan (dus i.p.v. woody voor current kiezen =potato).
Succes!!!
Top hartstikkebedankt

Maar ik zit nu in de potato ( ftp://ftp.nl.debian.org/pub/linux/debian/dists/potato/main/disks-i386/2.2.23-2001-04-15/images-1.44/ )
Uhm welke moet ik nu allemaal hebben het zijn 10 base 4 drivers een root een resque en een kernel config

top!

Verwijderd

Aan de root en de rescue heb je voldoende voor een netwerk-installatie. Je kunt gewoon booten vanaf de rescue-disk. Hij vraagt vanzelf om de root-disk. Installatie-procedure is vrij simpel. Als je een goede gebruiksaanwijzing zoekt dan moet je maar eens kijken op http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/index.html

Succes ;-)

• Justin_Time
Op vrijdag 28 september 2001 19:50 schreef Sprits het volgende:
Aan de root en de rescue heb je voldoende voor een netwerk-installatie. Je kunt gewoon booten vanaf de rescue-disk. Hij vraagt vanzelf om de root-disk. Installatie-procedure is vrij simpel. Als je een goede gebruiksaanwijzing zoekt dan moet je maar eens kijken op http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/index.html

Succes ;-)
THX

Net een stukkie gelezen en er staan :9 dingen in.
Ga er snel verder mee

• deadinspace
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 28 september 2001 19:50 schreef Sprits het volgende:

Succes ;-)
Hmm, ik zou driver[1-4].bin ook nemen hoor, hier staat de drivers voor onder andere netwerkkaarten op, en die heb je nodig als je over inet wilt installen.
Ikzelf raadt wel aan om een netinstall te doen, maar dat is persoonlijk. Je moet dan overigens wel weten welke module je voor je netwerkkaart nodig hebt (lspci -v + google wil nogal eens iets opleveren).

Over de versies: Debian kent 3 'trees':
Stable, nu Potato: Ouder, stabiel (in de categorie: 'werkt gewoon'). Aan te raden voor routers/servers.
Testing, nu Woody: Nieuw, beta. Redelijk geschikt als desktop.
Unstable, nu Sid: Bleeding edge, alpha (als in 'kan ontploffen'). Niet aan te raden, tenzij je weet wat je doet.

Het is jammer dat Potato zo oud is (2 jaar), maar het is nog steeds de beste voor servers e.d. (Woody wordt de volgende stable over een aantal maanden).
Als je bak aan inet gaat hangen moet je niet vergeten de volgende regels in je /etc/apt/sources.list te zetten (dit zijn de security updates voor Potato) en regelmatig up te daten. Zo worden progs die jij draait waar een security hole in gevonden (en gefixt) wordt geupdate.
code:
1
deb http://security.debian.org stable/updates main contrib non-free

Kernel compilen:
-gebruik make-kpkg. Nouja, moet niet, maar het is op zich wel makkelijk (dwz, als je het eenmaal geleerd hebt).
-overweeg GRUB te gebruiken ipv LILO.
-Als je Potato gebruikt: Toen Potato uit kwam, bestond 2.4 nog niet, dus Potato is gemaakt voor 2.2. Als je dan een 2.4 kernel installt, kunnen sommige progs die nauw samenwerken met de kernel in de war raken (ppp, modutils, libc). Voor een router/server zou ik voorlopig sowieso 2.2.19 aanraden.

• Justin_Time
Op vrijdag 28 september 2001 20:49 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Hmm, ik zou driver[1-4].bin ook nemen hoor, hier staat de drivers voor onder andere netwerkkaarten op, en die heb je nodig als je over inet wilt installen.
Ikzelf raadt wel aan om een netinstall te doen, maar dat is persoonlijk. Je moet dan overigens wel weten welke module je voor je netwerkkaart nodig hebt (lspci -v + google wil nogal eens iets opleveren).

Over de versies: Debian kent 3 'trees':
Stable, nu Potato: Ouder, stabiel (in de categorie: 'werkt gewoon'). Aan te raden voor routers/servers.
Testing, nu Woody: Nieuw, beta. Redelijk geschikt als desktop.
Unstable, nu Sid: Bleeding edge, alpha (als in 'kan ontploffen'). Niet aan te raden, tenzij je weet wat je doet.

Het is jammer dat Potato zo oud is (2 jaar), maar het is nog steeds de beste voor servers e.d. (Woody wordt de volgende stable over een aantal maanden).
Als je bak aan inet gaat hangen moet je niet vergeten de volgende regels in je /etc/apt/sources.list te zetten (dit zijn de security updates voor Potato) en regelmatig up te daten. Zo worden progs die jij draait waar een security hole in gevonden (en gefixt) wordt geupdate.
code:
1
deb http://security.debian.org stable/updates main contrib non-free

Kernel compilen:
-gebruik make-kpkg. Nouja, moet niet, maar het is op zich wel makkelijk (dwz, als je het eenmaal geleerd hebt).
-overweeg GRUB te gebruiken ipv LILO.
-Als je Potato gebruikt: Toen Potato uit kwam, bestond 2.4 nog niet, dus Potato is gemaakt voor 2.2. Als je dan een 2.4 kernel installt, kunnen sommige progs die nauw samenwerken met de kernel in de war raken (ppp, modutils, libc). Voor een router/server zou ik voorlopig sowieso 2.2.19 aanraden.
Uhm Thx voor je reply en ja ik merkte het gelijk want ik heb geboot met de floppy's en er was nog geen inet optie (leek me ook wel logisch aangezien ik met netwerkkaart etc niethad geconfigureerd) maar nu dus nog me module vinden :(

ik ga ff het bij google proberen (ook al snapte ik die "lspci -v " opties niet die je erbij moet doen)

Uhm en even over die "trees" ik ben niet van plan uhm als router server te gebruiken (misschien af en toe apache) maar vooral als desktop. Maar het kan toch wel dat je begint als potato (floppy's) en dat je hem update naar woody?

uhm oja en was precies het verschil tussen grub en lilo? en nog bedankt voor al het advies echt top!

• Justin_Time
uhm het wil niet echt lukken met die module op google kreeg ik alleen een paar site's waarin stond dat de DS21140 Tulip driver ervoor zorgen dat je linux crashed :(

En in de ethernet howto staat geen info over davivom modules :(

Iemand nog een idee?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 28 september 2001 22:03 schreef Justin_Time het volgende:
ik ga ff het bij google proberen (ook al snapte ik die "lspci -v " opties niet die je erbij moet doen)
lspci is een commando dat alle pci devices in je compu laat zien (dit heeft dus alleen nut als je netwerkkaart pci is):
code:
1
2
3
4
root@nothing root# lspci 
00:10.0 Ethernet controller: Intel Corporation 82557 [Ethernet Pro 100] (rev 08)
01:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc 3D Rage P/M Mobility AGP 2x (rev 64)
enz...
Uhm en even over die "trees" ik ben niet van plan uhm als router server te gebruiken (misschien af en toe apache) maar vooral als desktop. Maar het kan toch wel dat je begint als potato (floppy's) en dat je hem update naar woody?
Voor desktop raad ik idd Woody aan (2 jaar oude software is niet zo heel prettig op de desktop). En ja, dat kan met de potato install disks.

(uit mijn hoofd:) Als je van inet installt, vraagt de installer welke mirror je wilt gebruiken. Daarna vraagtie of je je sources.list (/etc/apt/sources.list bevat de lijst met mirrors/cdroms die apt-get gebruikt om packages te halen) wilt aanpassen. Als je dan ja zegt, moet je de sources.list omtoveren dattie de Woody packages gebruikt, en dan verder gaan.

Als je de goeie deb lines voor je sources.list wilt weten, moet je het maar ff zeggen.
uhm oja en was precies het verschil tussen grub en lilo?
LILO (LInux LOader) is de standaard GNU/Linux bootloader. Dit programma'tje installeer je meestal in de MBR van je HD zodat het wordt gestart wanneer je je computer boot. LILO laat je dan kiezen welk OS je wilt booten (of boot meteen het enige OS wat erop staat, of wat je dan ook ingesteld hebt).

GRUB (GRand Unified Bootloader) is ook een bootloader, maar een betere IMHO. Hij heeft als grootste voordeel dat je hem niet opnieuw in de MBR hoeft te installeren als je een andere kernel compiled/installed. Maar dit is eigenlijk een beetje een zorg voor later (Debian installeert standaard LILO, net als alle andere distro's).

Woody kan (afaik) gewoon met een 2.4 kernel werken btw. De 2.4 serie is nog niet echt geweldig (hier geen probs overigens), dus afhankelijk van je hardware kun je misschien beter 2.2.19 nemen.
en nog bedankt voor al het advies echt top!
np :)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 28 september 2001 22:19 schreef Justin_Time het volgende:
uhm het wil niet echt lukken met die module op google kreeg ik alleen een paar site's waarin stond dat de DS21140 Tulip driver ervoor zorgen dat je linux crashed :(
Hij heeft in Redhat wel goed gewerkt? Zo ja, dan zou hij gewoon aan de praat te krijgen moeten zijn.

Als je de Debian installer gestart hebt, kun je met alt-f2 naar een console overschakelen (de installer zit dan onder alt-f1), en daar 'lspci' doen, en dan moet je zoeken naar de netwerkkaart. 'lspci -v' geeft meer info (dan scrollt het van je scherm af, je kunt omhoogscrollen met shift-pgup/down).
lspci laat meestal niet het merk van de kaart zien, maar de chipset die erop zit, en dat is meestal nuttigere informatie als je drivers zoekt.

Als het een 10mbit kaart is, kun je overigens de n2k-pci driver proberen, en als het een 10/100 kaart is de rtl8139 driver (dit zijn veelgebruikte chipsets).

• Justin_Time
thx
uhm die netwerkkaart is geen pci kaart maar zit onboard is dat een probleem?

owja heb net ff een "schokkende" ervaring gehad :(

Ik heb hier win98 lopen en "had" slackware lopen toen ik probeerde debian te intalleren ging het wel goed maar met lilo vond ik het nou niet echt top ik kon nergens instellen dat ik moest kunnen kiezen tussen win en debian (slack 8.0 wel)
Na een beetje gekloot te hebben met liliconfig gaf ie een error en zij tegen me van mogelijk niet meer te booten
ik opnieuw geboot en toen kwam er MBR in me beeld staan en "gelukkig" weer me win98 tevoorschijn

Ik zou die deb lines eigenlijk best wel graag willen :) is wel erg handig ja.

owja die kernel maakt me niet heel veel uit ik maak geen gebruik van usb en ook niet iptables maar wel graag me brander, dit kan toch wel met 2.2.x ?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 28 september 2001 23:13 schreef Justin_Time het volgende:
thx
uhm die netwerkkaart is geen pci kaart maar zit onboard is dat een probleem?
Als de chipset die erop zit ondersteund wordt, zou dat geen probleem moeten zijn.
Ik heb hier win98 lopen en "had" slackware lopen toen ik probeerde debian te intalleren ging het wel goed maar met lilo vond ik het nou niet echt top ik kon nergens instellen dat ik moest kunnen kiezen tussen win en debian (slack 8.0 wel)
Na een beetje gekloot te hebben met liliconfig gaf ie een error en zij tegen me van mogelijk niet meer te booten
ik opnieuw geboot en toen kwam er MBR in me beeld staan en "gelukkig" weer me win98 tevoorschijn
Debian doet dat niet automatisch nee, daarvoor moet je je /etc/lilo.conf aanpassen en daarna 'lilo' draaien.
Dit is mijn (voor de gelegenheid aangepaste) lilo.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
lba32
boot=/dev/hda
install=/boot/boot.b
map=/boot/map
default=linux
prompt
timeout=20

image=/vmlinuz
      label=linux
      read-only
      root=/dev/hda2
      append="hdc=ide-scsi video=matrox:vesa:0x192"
other=/dev/hda1
      label=win

Aanpassen naar smaak. Je bent bekend met de notatie van HDs/partities in de vorm /dev/hda1 enzo?
Ik zou die deb lines eigenlijk best wel graag willen :) is wel erg handig ja.
code:
1
2
deb http://www.debian.nl/debian testing main contrib non-free
deb http://www.debian.nl/debian-non-US testing/non-US main contrib non-free

of
code:
1
2
deb http://www.debian.nl/debian woody main contrib non-free
deb http://www.debian.nl/debian-non-US woody/non-US main contrib non-free

www.debian.nl is over het algemeen een flink snelle mirror, dus die is wel fijn. Verder is het verschil tussen de regels dat ik bij de een 'testing' heb gebruikt, en bij de ander 'woody'.
Dat is nu hetzelfde, maar het gaat straks verschil opleveren: Woody wordt namelijk de nieuwe stable (duurt nog wel ff, maar toch), en dan is 'woody' niet meer hetzelfde als 'testing'.
Als je voor 'woody' kiest, dan zal de software steeds stabieler en bug-vrijer worden, maar er komen dan ook op een gegeven moment geen nieuwe versies van je programma's meer in woody (woody is dan stable).
Als je voor 'testing' kiest, dan blijf je op dat beta-niveau hangen, maar (ook als Woody doorschuift naar Stable) je zult wel altijd nieuwe versies krijgen.
owja die kernel maakt me niet heel veel uit ik maak geen gebruik van usb en ook niet iptables maar wel graag me brander, dit kan toch wel met 2.2.x ?
Ik heb mijn brander (plextor 12x10x32 burnproof IDE) met 2.2.18 iig werkend gehad, dus ja, dat zou moeten lukken.

• Justin_Time
Debian doet dat niet automatisch nee, daarvoor moet je je /etc/lilo.conf aanpassen en daarna 'lilo' draaien.
Dit is mijn (voor de gelegenheid aangepaste) lilo.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
lba32
boot=/dev/hda
install=/boot/boot.b
map=/boot/map
default=linux
prompt
timeout=20

image=/vmlinuz
      label=linux
      read-only
      root=/dev/hda2
other=/dev/hda1
      label=win
Kijk dit is nu erg handig ik schrok me de *** :)
Aanpassen naar smaak. Je bent bekend met de notatie van HDs/partities in de vorm /dev/hda1 enzo?
Kijk is zij beginneling met debian lol niet een complete leek :)

En bedankt voor die regels :) ga het gelijk proberen
en tja ik zie dan dus geenr eden om naar een 2.4.x kernel toe te gaan?

nogmaals top gaat het weer is proberen

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 29 september 2001 00:00 schreef Justin_Time het volgende:
Kijk is zij beginneling met debian lol niet een complete leek :)
Mja goed, ik kan niet raden wat jij wel en wat jij niet weet.
en tja ik zie dan dus geenr eden om naar een 2.4.x kernel toe te gaan?
Als alles gewoon werkt niet, tenzij je het leuk vindt om een nieuwe kernel te downloaden en compilen en uitproberen (dat soort mensen bestaan - je leest nu de post van zo iemand).

• Justin_Time
ik heB lspci -v nog gedaan maar er stond niet zoveel bijzonders in gewoon de naam Davicom en een irq adres etc.

Zijn er nog andere manieren om me netwerkkaart aan de praat te krijgen?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 29 september 2001 02:17 schreef Justin_Time het volgende:
Is deze regel nodig?
'hdc=ide-scsi' vertelt de kernel dat hij SCSI emulatie moet gebruiken voor hdc (mijn fikker). Hierdoor is mijn brander niet meer benaderbaar als '/dev/hdc', maar als '/dev/scd0' (eerste scsi cdrom).
Dit is nodig omdat cdrecord (the one and only GNU/Linux burn prog) alleen scsi devices kan aanspreken.

'video=matrox:vesa:0x192' is om de videomode van de framebuffer te selecteren. Framebuffer is een soort SVGA mode op de console: Hogere resoluties, waardoor meer dan 80x25 op het scherm past en wat mogelijkheid tot plaatjes.
Als je het grootste gedeelte van je tijd in X zit is framebuffer niet zo nuttig, maar als je vaak op de console zit is 128x48 (1024x768) tekens wel lekker.
Merk op dat je hiervoor framebuffer support in je kernel nodig hebt, met support voor je videokaart (matrox kaart in mijn geval) of anders de vesa framebuffer (deze werkt op bijna alle kaarten maar is trager).
Ik kan nu wel kiezen welke ik mil booten d.m.v. Win of Linux bij default te kiezen maar das niet echt handig :(

Ik wil gewoon een menutje dat ik kan kiezen tussen die twee.
Als je de entries 'timeout=deciseconden' en 'prompt' in je /etc/lilo.conf opneemt, dan vraagt LILO welk OS hij moet booten.
LILO kan ook een menutje, maar ik weet alleen niet precies hoe.
owja ik he lspci -v nog gedaan maar er stond niet zoveel bijzonders in gewoon de naam Davicom en een irq adres etc.

Nog andere manieren om me netwerkkaart aan de praat te krijgen?
Tsja, zoeken op inet.
Hij heeft in RH gewerkt, dus hij zou aan de praat te krijgen moeten zijn.
Je kunt het (zoals ik al opmerkte) met de n2k-pci en de rtl8139 modules proberen.

• Justin_Time
Tsja, zoeken op inet.
Hij heeft in RH gewerkt, dus hij zou aan de praat te krijgen moeten zijn.
Je kunt het (zoals ik al opmerkte) met de n2k-pci en de rtl8139 modules proberen.
Tja ik loop me de ****** te zoeken op het inet :(

Maar nog geen enkele module wilde die slikken.
die rtl8139 heb ik ook geprobeerd maar die werkte niet en die n2k-pci kon ik zo snel ff niet vinden maar ff die proberen.

Nog bedankt voor dat van lilo maar dat werkt al :) had het weg geedit maar je was me voor :)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Misschien dat je met het progje 'discover' iets kan. Dit is een progje dat probeert je hardware te detecten en dan de juiste drivers te geven ofzo (ik weet niet precies hoe het werkt; ik heb het nog nooit gebruikt).

• Justin_Time
Dit was (een stukje) van me output van lspci:

00:0b.0 Ethernet controller: Davicom Semiconductor, Inc. Ethernet 100/10 MBit (rev 10)
Subsystem: Unknown device 0291:8212
Flags: bus master, medium devsel, latency 64, IRQ 10
I/O ports at dc00
Memory at edfeef80 (32-bit, non-prefetchable)
Expansion ROM at edf80000 [disabled]
Capabilities: [50] Power Management version 1

Hier staat toch niks interresant ofwel?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 29 september 2001 03:20 schreef Justin_Time het volgende:

00:0b.0 Ethernet controller: Davicom Semiconductor, Inc. Ethernet 100/10 MBit (rev 10)
Flags: bus master, medium devsel, latency 64, IRQ 10
I/O ports at dc00
Memory at edfeef80 (32-bit, non-prefetchable)
Expansion ROM at edf80000 [disabled]
Capabilities: [50] Power Management version 1

Mnee, niet echt... meestal staat er wel iets handigs in:
code:
1
00:10.0 Ethernet controller: Intel Corporation 82557 [Ethernet Pro 100] (rev 08)

Da's dus een eepro100 (vrij bekend kaartje).

Met 'davicom 9102' kun je nog het meeste denk ik.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 29 september 2001 03:20 schreef Justin_Time het volgende:

http://groups.google.com/groups?th=5df6ba3f3f778462&rnum=1
staat informatie over die Ethernet kaart van jou, je hebt een Tulip kaartje (Gefeliciteerd <grijns>), en er staat ook tussen waar je de driver eventueel kunt vinden..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Pagina: 1