[q-basic] Printerpoort per pin aansturen

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Topicstarter
Een kennis van mij heeft als hobby robotjes maken. Deze zijn te besturen via schakelaartjes. Maar hij wil ze graag aansturen met de computer. Eens heeft hij gelezen dat je met q-basic de printerpoort de robotjes aan kan sturen, maar hij weet niet meer hoe dat moet. Hij wist nog wel dat het mogelijk was om elke pin apart te benaderen. Hij heeft trouwens alleen verstand van q-basic.

Weet iemand hier meer vanaf, of weet iemand een boek waarin dat uitgelegt staat?

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:50

johnwoo

3S-GTE

Als je alleen de 8 datapins wilt hebben dan gaat dat erg makkelijk met QB. Gebruik de INP en OUT functies om een bitpatroon (in de vorm van een integer, waarvan alleen de laagste 8 bits gebruikt worden) naar de poort te sturen of op te vragen.
Als je de andere pinnetje ook wilt gebruiken dan wordt het al moeilijker :)

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• supersook
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 09:00

supersook

Professioneel prutser

die 8 lijntjes waar mijn bovenbuurman het over had zijn idd erg makkelijk aan te sturen.
code:
1
OUT &H378, 1

&H378 is in meeste gevallen printerpoort, en het getal erachter geeft aan welke pin er aan moet.

pin 1 = 1
pin 2 = 2
pin 3 = 4
pin 4 = 8 etc. etc.

en als je er 0 achter zet staat alles uit.

(heb ik tijdje geleden gebruikt om stappenmotoren mee aan te sturen, alleen pc kan niet snel genoeg wisselen, stappenmotor gaat dus sloom)

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-08 11:54

picobyte

MhIHIHI!

Op vrijdag 28 september 2001 23:37 schreef supersook het volgende:
die 8 lijntjes waar mijn bovenbuurman het over had zijn idd erg makkelijk aan te sturen.
code:
1
OUT &H378, 1

&H378 is in meeste gevallen printerpoort, en het getal erachter geeft aan welke pin er aan moet.

pin 1 = 1
pin 2 = 2
pin 3 = 4
pin 4 = 8 etc. etc.

en als je er 0 achter zet staat alles uit.

(heb ik tijdje geleden gebruikt om stappenmotoren mee aan te sturen, alleen pc kan niet snel genoeg wisselen, stappenmotor gaat dus sloom)
Herstel dat pc maar naar "de trage printerpoort" want die is sculdig :(
Zeker waarneer je een closed loop regeling toepast die dus een bevestiging vd gekozen positie terugstuurd naar de pc alvorens de pc de volgende stap in het programma uitvoerd.

Powered bij meergranenbrood.

• supersook
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 09:00

supersook

Professioneel prutser

Op vrijdag 28 september 2001 23:54 schreef picobyte het volgende:

[..]

Herstel dat pc maar naar "de trage printerpoort" want die is sculdig :(
Zeker waarneer je een closed loop regeling toepast die dus een bevestiging vd gekozen positie terugstuurd naar de pc alvorens de pc de volgende stap in het programma uitvoerd.
ok, dan is het zijn schuld, maar het schiet iig niet op dus. En een apparte controller (16F84A) die zelf geprogged was, was ook niet veel sneller :(
Pagina: 1