Toon posts:

Videokaart voor Linux (Debian)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een AMD K6-2 ( :'( ) op een Asus bord draaien (196 MB geheugen).
Ik heb er een S3 Virge/DX videokaart in zitten.

Nu heb ik gister een 19" beeldscherm gekocht (max. res. 1600x1200) :) maar op 1200xnogiets begint het beeld te trillen (onder windhoos niet).
Ook is de opbouw van mijn beeld niet echt snel.

Ik wil mijn 19" beeldscherm dus goed benutten en wil graag dat mijn scherm opbouw wat sneller wordt.

Wat is hier een goede videokaart voor?
Eerst gaat het om 2D maar wil ook stoeien met 3D.

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-06 22:21
Zelf vind ik een ATI Radeon of een Matrox G450 wel goed.

ATI: Alles een beetje, 3d, 2d e.d.
Matrox: Super 2D, little 3D (erg traaaaaagggg)

Als ik genoeg geld had zou ik maar voor de ATI Radeon xxx editie gaan. Het is btw wel te hopen dat je AGP hebt.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Ikzelf heb een Matrox g450, en ben daar best tevreden mee.
De matrox kaarten zijn over het algemeen super qua 2D en redelijk qua 3D, met goede GNU/Linux support.

Ik moet zeggen dat het beeld qua scherpte en kleur echt prima is (ik draai mijn desktop op 1152x864x16 op een 17" monitor), en heb gehoord dat de kaart tot 1600x1200x32 op 85hz kan (kheb nog nooit een monitor gezien die dat kon >:) ).
Qua 2d is alles iig heel vlotjes.

Over de 3d ben ik ook niet ontevreden: ik haal zo'n 40 fps in Quake III op 1024x768x16 vertex, en dat op een pII-448.
3d framerate is een ietsje (erg weinig) hoger in GNU/Linux dan in windows, en de nieuwere DRI drivers zouden nog sneller zijn. (zie ook http://gemini.luon.net/~marcelm/q3-bench )

Wat betreft de drivers: Matrox maakt voor veel van haar kaarten opensource drivers voor GNU/Linux.
De g450 werkt met X 4.1.0 en kernel 2.4.7+ out of the box, ook 3d, alleen de tvout feature werkt niet (as in: gewoon niet) omdat de technologie hiervoor van een ander bedrijf is. Matrox werkt geloof ik nog aan een oplossing hiervoor ( http://tv-out.doesntexist.com/ ).

Ook de dualhead feature is wel prettig (als je een 2e monitor hebt).

Alleen nog even over de drivers: het is een redelijk nieuwe kaart, dus voor 3D heb je een redelijk nieuwe kernel nodig (2.4.7+) en voor goede 2D en 3D heb je een redelijk nieuwe X nodig (4.1.0). 4.0.[2|3] kan geloof ik ook, maar dan werkt het niet 'zomaar'. Maar je draait Debian; als dit Debian Potato is, dan wordt X 4 redelijk lastig, dus dan is het misschien geen slecht idee om te upgraden naar Woody (deze heeft 4.1.0 afaik).
Woody is trouwens 'testing', ikzelf draai Sid (unstable).

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:18

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het bovenstaande kan ik slechts beamen. Ik heb een Matrix G400 Dualhead, en alles werkt perfekt onder Linux. Draai 1152x864 24bit 70Hz op een 17" scherm zonder enige problemen, en de dualhead doet het ook. En is allemaal mooi in te stellen met de MGA PowerDesk voor Linux.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.