Debian user probleempje

Pagina: 1
Acties:

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Ik heb t probleem dat mn home dir een "read-only" filesystem is geworden, nu kan ik alleen bij mn home dir als ik naar runlevel 1 ga (als ik daarna weer naar 2/3/5 ga dan kan ik de inhoud van mn home dir ook weer zien).

Ik draai unstable/testing en denk dat het wel zal komen door een fout in 1 van de basis packages van debian's unstable tree

Heeft iemand een idee hoe ik weer gewoon vanuit runlevel 2,3 en 5 naar mn home dir kan komen?

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:39
Heb je netjes afgesloten?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Verwijderd

Op vrijdag 28 september 2001 15:34 schreef blouweKip het volgende:
Ik heb t probleem dat mn home dir een "read-only" filesystem is geworden, nu kan ik alleen bij mn home dir als ik naar runlevel 1 ga (als ik daarna weer naar 2/3/5 ga dan kan ik de inhoud van mn home dir ook weer zien).

Ik draai unstable/testing en denk dat het wel zal komen door een fout in 1 van de basis packages van debian's unstable tree

Heeft iemand een idee hoe ik weer gewoon vanuit runlevel 2,3 en 5 naar mn home dir kan komen?
wordt ie readonly gemount tijdens boottime?
kijk dan in /etc/fstab
zet daar het rw flaggetje
man fstab wil helpen >:)

succes.
Pim

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Op vrijdag 28 september 2001 15:39 schreef DiedX het volgende:
Heb je netjes afgesloten?
LOL :D Dat wordt mij ook altijd aangeraden wanneer ik Windows gebruik.

• blouweKip
natuurlijk heb ik netjes afgesloten ;)

T vreemde was dat het gebreurde toen ik gewoon in X zat te internetten, toen kreeg ik ineens een melding dat nautilus mn home dir niet meer kon vinden en ging afsluiten...beetje vreemd

Ik zal iig ff in fstab kijken

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Als de optie 'remount ro on errors' in /etc/fstab is gezet (en dat issie meestal) dan wordt die partitie read-only geremount als de HD errort.
Kijk eens in /var/log/messages of er boeiende dingen over je HD staan...

• blouweKip
Was ik ff vergeten, /home is geen aparte partitie, daaarom is het ook zo vreemd (heeft dus niets met fstab te maken)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Dus zijn of de perms op /home of op je ~ verkeerd, of is je / read-only.
Als je de foutmelding 'permission denied: read-only filesystem' (oid) krijgt, dan is dus je / ro. Verhelpen met 'mount -o remount /', maar je / is niet 'zomaar' ro (dus als dit het geval is, is het wijs even /var/log/messages te checken).

• blouweKip
Mijn / is zeker niet read-only, dat is waarom ik het zo vreemd vind dat /home (op dezelfde partitie) dat wel is.

Ik kan mn user dirs echter wel zien als ik naar runlevel 1 ga, ook als ik daarna naar een willekeurig ander runlevel ga (2,3,5) blijft /home weer gewoon zichtbaar met inhoud..

Pagina: 1