7200rpm schijf effectief ipv cpu upgrade?

Pagina: 1
Acties:

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:09
Hoi,

Ik zit te denken om een snellere harde schijf in mijn systeem te zetten. Ik heb momenteel een 20gb maxtor 5400rpm schijf en als ik in windows xp kijk naar de cpu belasting terwijl de schijf keihard ratelt, dan valt me op dat de cpu zowat uit zijn neus zit te eten terwijl de hd het niet bij lijkt te houden. Nu dacht ik dus dat het upgraden naar een 7200rpm schijf effectiever zou zijn dan een cpu upgrade in eerste instantie. Klopt dit?

Mijn schijf zit momenteel op de ata33 onboard controller van mijn asus p2b bord. Ik heb ook nog een losse pci promise 66 controller, dus ik zou die nieuwe schijf aan beide kunnen hangen. Wat is het snelste of biedt dat verschil tussen 5400rpm en 7200rpm en 512kb cache en 2mb niet zo'n groot verschil en kan ik toch beter de huidige schijf houden en voor een snellere cpu gaan dan mijn huidige PIII 550mhz??

Alvast bedankt voor jullie meningen.

Timothée

P.S. vrienden van me zeggen dat het upgraden van de cpu effectiever is maar zoals ik al zei lijkt die uit zijn neus te vreten terwijl de hd keihard ratelt op bij kopieren van bestanden.

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:39

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Dat ligt er maar aan wat je er het meest me doet: Een 7200 ATA 100 harddisk is uiteraard sneller dan een 5400 ata 66 harddisk. Had zo'n ding in een PII 333 zitten en die was ook lekker snel. Als je dus veel kopieert zou ik een 7200 ata 100 kopen (zit je alleen weer met je 66 controler...?) Als je meer preformence wil dan een andere processor.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Verwijderd

Ik zou gaan voor de schijf. Nu zelf heb ik er tijdelijk ook een 5400rpm schijf in, aangezien mn Maxtor 7200 het begeven heeft. En het verschil is zeker merkbaar, zelf met een Athlon 800. En misschien je geheugen upgraden? Hoeveel heb je daarvan?

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Heb je wat meer info over je systeem, want als je bijvoorbeeld memory tekort komt ratelt de HD ook als een idioot!
Ook is het handig om te weten wat je met je systeem doet, als je veel videobewerking doet zou ik eerder een grotere (en snellere) HD nemen dan een snellere CPU, maar als je veel games speelt lijkt me een CPU upgrade verstandiger.

Hangt een beetje af van wat je er nou mee wil gaan doen.

de betaler vervuilt

Verwijderd

7200 rpm schijf aan ATA 66 controller: en als het even kan daarvan booten (windows + progs dus daar op installeren).

Liefst ook grote data-bestanden (filmpjes en plaatjes bijv.) zoveel mogelijk op snellere schijf. Oude schijf kun je dan voor mp3's en kleine bestandjes (webpages) gebruiken.

• Twarp
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Een snellere schijf is in jou geval de meest handige oplossing. Je kan altijd nog overclocken en kijken of de cpu wat sneller wil. En natuurlijk helpt een snellere controller ook voor prestatie verbetering. Zet dan wel je swapfile op de snelle schijf.

Meh ...

• Audi_S2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

Audi_S2

Jetzt BMW Fahrer :-o

Heb je wel genoeg werkgeheugen?

Das Schönste in einem S2, ist das Gefühl, ihn zu fahren. Specs

• MinddiggerNL
Bedankt voor jullie snelle reacties! Zoals ik kan lezen, was mijn eigen idee om eerst een snellere schijf te kopen beter dan een snellere cpu.

Mijn systeem bestaat uit een Asus P2B mobo, 256mb ram, PIII 550@566mhz katmai (wil niet hoger helaas), die maxtor 20,4gb 5400rpm en nog een geforce2mx, een sb live 1024 en een rtl8139 nic.

Ik kopieer best veel heen en weer omdat ik aan die 20gig te weinig heb als ik via de kabel dingen aan het downloaden ben :)
Ik doe haast nooit games (heel af en toe en heb die geforce ook alleen voor de tvout gekocht zodat ik divx op de tv kan kijken). Ik doe ook niks aan videobewerking maar heb wel vaker zware development tools als jbuilder, delphi, dreamweaver en dat soort stuff erop staan.

Op het mobo zit uiteraard nog een udma 33 controller (is al 3 jaar oud en dus bx chipset). Ik heb alleen die pci promise 66 controller hier nog liggen dus die zet ik er dan wel in. Maakt niet uit of die ata 100 schijf dan op ata 66 draait...is in ieder geval al sneller dan via de onbaord controller lijkt me. Ik wil die 20gig dan in een andere pc zetten dus uiteraard moet ik gaan booten van die promise controller en staat alles op die schijf.

Dus ik kan toch beter eerst voor een snellere hd kiezen?

P.S. Mijn huidige maxtor is eigenlijk ook een udma 66 geval maar ik merk nauwelijks verschil of ik hem nu onboard aansluit of via die promise controller. Kan natuurlijk zijn omdat het een van de eerste was die die standaard ondersteunde en ik ga ervan uit dat zo'n nieuwe ata 100 schijf die ata 66 functie wel goed benut.
Ik heb die controller momenteel ook niet erin zitten omdat mijn Liteon 12x fikker conflicteerde als ik alleen de hd op die promise aansloot...als ik zowel de brander als de hd erop aansloot kon ik wel weer probleemloos fikken van hd naar cd :?

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Die ATA snelheid is alleen van toepassing voor het leeggooien van je buffer naar de controller op je moederbord. DAT gaat dan met een snelheid van 33 / 66 of 100 MB/s. Je schijf kan echter NOOIT 100MB/s halen en dus na 0.005 seconden mag je HD weer je buffer vullen met de maximale leessnelheid...

de betaler vervuilt

• MinddiggerNL
Op vrijdag 28 september 2001 16:38 schreef GA!S het volgende:
Die ATA snelheid is alleen van toepassing voor het leeggooien van je buffer naar de controller op je moederbord. DAT gaat dan met een snelheid van 33 / 66 of 100 MB/s. Je schijf kan echter NOOIT 100MB/s halen en dus na 0.005 seconden mag je HD weer je buffer vullen met de maximale leessnelheid...
Dus?? Ook een voordeel van die nieuwe schijven is dat het cache 4x zo groot is als op de schijf die ik momenteel heb....maar ik begrijp dus dat ik het beste voor een hd upgrade kan gaan...nu nog op zoek naar de goedkoopste zaak voor een 40gb maxtor :)

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 13:06
Maar het is wel zo dat je met een IBM aan een UDMA 66 controller iets betere performance haalt, dus als je een nieuwe schijf inbouwt, hang hem dan direct aan de Promise.
Als je trouwens 2 apparaten aan een kanaal gaat hangen (moet wel beide de zelfde taal spreken, anders geldt het langzaamste protocol) dan gaat het meer uitmaken.

• MinddiggerNL
Op vrijdag 28 september 2001 16:46 schreef Eastern het volgende:

[..]

Maar het is wel zo dat je met een IBM aan een UDMA 66 controller iets betere performance haalt, dus als je een nieuwe schijf inbouwt, hang hem dan direct aan de Promise.
Als je trouwens 2 apparaten aan een kanaal gaat hangen (moet wel beide de zelfde taal spreken, anders geldt het langzaamste protocol) dan gaat het meer uitmaken.
Als ik een nieuwe schijf koop hang ik die sowieso aan de promise controller omdat die er meer uit kan halen dan mijn huidige schijf. Ik hang dan de hd als primary master eraan en de brander als secondary master aan de promise.

Ik hoef btw geen IBM meer...nooit meer! Maxtor is wellicht langzamer maar mijn ervaring is dat ze betrouwbaarder zijn. Heb in 1,5 jaar twee IBM's kapot gehad (een na 1,25 jaar en een na 3 maanden!...en niet eens uit die 60GXP serie nee een 6,4gb en een 15gb) en de garantie was ronduit waardeloos...heb echt stampij moeten maken in die zaak en ibm duitsland er een mail over moeten sturen anders hadden ze er niks mee willen doen....ik had hem nl. in duitsland gekocht bij een zaakje waar ik nogal veel koop maar hun tussenhandelaar was inmiddels failliet dus wilde ibm niks ermee doen...beetje vreemd want blijkbaar stonden ze dus niet achter hun eigen producten...want dat zijn ze toch? ook al worden ze evt. verkocht door ongure types.

Verwijderd

Ik zou ook voor een snellere HDD gaan. Ten eerste maakt dat echt behoorlijk wat uit. Ik zelf heb een 5400 RPM schijf (die is 60 GB) en een 7200 RPM schijf (die is 40 GB) en op die 7200 RPM kan ik heel normaal werken, echt lekker snel. Van die 5400 RPM schijf daarentegen, kan ik niets eens een CD branden. Okay, dit zal waarschijnlijk komen omdat hij behoorlijk gefragmenteerd is (het is een 60 GB harde schijf die als doeleind heeft data op te slaan: MP3, AVI, etc), maar toch is het verschil zo aanzienlijk groot dat ik gewoon niet meer een primaire harde schijf zou willen hebben van minder dan 7200 RPM.
Ten tweede heb je veel meer aan een extra harde schijf dan aan een nieuwe CPU. Die CPU kan je waarschijnlijk niet echt meer gebruiken (of je moet nog een heel systeem klaar hebben staan), je zou hem hooguit voor een klein bedrag door kunnen verkopen. Die extra harde schijf kan je daarentegen nog wél gebruiken. Zoals je zelf al zei ga je die in een andere computer zetten, je zou hem ook in je eigen computer houden (je gaf zelf al aan dat 20 GB te weinig is).
Wel raad ik je aan geen Maxtor harde schijf te kopen, de IBM harde schijven blijken sneller te zijn en aangezien het jou vooral om de perfomance ging, zou ik daar maar eens naar gaan kijken.

• MinddiggerNL
Op vrijdag 28 september 2001 17:06 schreef Laserbeak het volgende:
Ik zou ook voor een snellere HDD gaan. Ten eerste maakt dat echt behoorlijk wat uit. Ik zelf heb een 5400 RPM schijf (die is 60 GB) en een 7200 RPM schijf (die is 40 GB) en op die 7200 RPM kan ik heel normaal werken, echt lekker snel. Van die 5400 RPM schijf daarentegen, kan ik niets eens een CD branden. Okay, dit zal waarschijnlijk komen omdat hij behoorlijk gefragmenteerd is (het is een 60 GB harde schijf die als doeleind heeft data op te slaan: MP3, AVI, etc), maar toch is het verschil zo aanzienlijk groot dat ik gewoon niet meer een primaire harde schijf zou willen hebben van minder dan 7200 RPM.
Ten tweede heb je veel meer aan een extra harde schijf dan aan een nieuwe CPU. Die CPU kan je waarschijnlijk niet echt meer gebruiken (of je moet nog een heel systeem klaar hebben staan), je zou hem hooguit voor een klein bedrag door kunnen verkopen. Die extra harde schijf kan je daarentegen nog wél gebruiken. Zoals je zelf al zei ga je die in een andere computer zetten, je zou hem ook in je eigen computer houden (je gaf zelf al aan dat 20 GB te weinig is).
Wel raad ik je aan geen Maxtor harde schijf te kopen, de IBM harde schijven blijken sneller te zijn en aangezien het jou vooral om de perfomance ging, zou ik daar maar eens naar gaan kijken.
Bedankt voor je reactie...ik ben er inmiddels van overtuigd dat ik beter eerst een nieuwe hd kan kopen. Maar ik koop absoluut geen IBM meer...Maxtor mag dan ietsje langzamer zijn, ik heb nu ook een Maxtor dus er blijft altijd snelheidsverschil tussen oud en nieuw en daar ging het me om...heb liever iets stabiels dan mega performance...een maxtor 7200rpm is ook al sneller dan mijn huidige maxtor 5400rpm.

Verwijderd

Op vrijdag 28 september 2001 17:14 schreef timotheebastin het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie...ik ben er inmiddels van overtuigd dat ik beter eerst een nieuwe hd kan kopen. Maar ik koop absoluut geen IBM meer...Maxtor mag dan ietsje langzamer zijn, ik heb nu ook een Maxtor dus er blijft altijd snelheidsverschil tussen oud en nieuw en daar ging het me om...heb liever iets stabiels dan mega performance...een maxtor 7200rpm is ook al sneller dan mijn huidige maxtor 5400rpm.
Natuurlijk is dat sneller. Je moet ook kopen wat je zelf wilt, ik heb, in tegenstelling tot jou, wel goede ervaringen met IBM, vandaar ook mijn advies. Aan een 7200 RPM Maxtor heb je altijd nog een waardige performancewinst en daar gaat het immers om.

• MinddiggerNL
Op vrijdag 28 september 2001 17:16 schreef Laserbeak het volgende:

[..]

Natuurlijk is dat sneller. Je moet ook kopen wat je zelf wilt, ik heb, in tegenstelling tot jou, wel goede ervaringen met IBM, vandaar ook mijn advies. Aan een 7200 RPM Maxtor heb je altijd nog een waardige performancewinst en daar gaat het immers om.
Precies :)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:55

Predator

Suffers from split brain

Ik zit zelf nog met een PII-333mhz 256MB ram
Ik heb een hele tijd geleden een 7200 rpm quantum 40 GB met 2mb chache bijgekocht.

Dat + win2k loopt echt als een trein. Niet tegenstaande dat traag cpu geval. Mijn icq start op in 1-2 seconden waar ie op mijn ouwe HDD VEEEEEEEEL langer over deed.
Nix van haperingen what-so-ever :) groot verschil met win98 die nog op mijne ouwe HDD staat die komt vaak met de disk access een stuk achter.

Je cpu is meer dan goed genoeg als je niet gamed.
RAM + snelle HDD + degelijk OS ( win2k of unix/linux ) zijn de sleutel :)

RAM er dus gewoon een lekkere HDD bij op die ATA-66 controller van jou :)
eventueel zelfs op je ata-33 ( zit bij mij op ata-33 ) maar als je die controller kaart liggen hebt zou het dom zijn die niet te gebruiken he :)

koop misschien ook nog reepje 256MB ram bij
kost geen moer tegenwoordig en als je nog een jaar wacht maken ze dat niet meer en is de prijs gestegen voor SDRAM :(

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• MinddiggerNL
Op vrijdag 28 september 2001 19:43 schreef Pr3d4t0r het volgende:
Ik zit zelf nog met een PII-333mhz 256MB ram
Ik heb een hele tijd geleden een 7200 rpm quantum 40 GB met 2mb chache bijgekocht.

Dat + win2k loopt echt als een trein. Niet tegenstaande dat traag cpu geval. Mijn icq start op in 1-2 seconden waar ie op mijn ouwe HDD VEEEEEEEEL langer over deed.
Nix van haperingen what-so-ever :) groot verschil met win98 die nog op mijne ouwe HDD staat die komt vaak met de disk access een stuk achter.

Je cpu is meer dan goed genoeg als je niet gamed.
RAM + snelle HDD + degelijk OS ( win2k of unix/linux ) zijn de sleutel :)

RAM er dus gewoon een lekkere HDD bij op die ATA-66 controller van jou :)
eventueel zelfs op je ata-33 ( zit bij mij op ata-33 ) maar als je die controller kaart liggen hebt zou het dom zijn die niet te gebruiken he :)

koop misschien ook nog reepje 256MB ram bij
kost geen moer tegenwoordig en als je nog een jaar wacht maken ze dat niet meer en is de prijs gestegen voor SDRAM :(
Precies...zit er dus inderdaad aan te denken naast een snellere hd een reepje ram erbij te zetten van infineon

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je gaat toch niet een mooie P3-550 nu al upgraden? Nog nergens voor nodig tenzij je echt het allernieuwste van het allernieuwst snel wilt draaien. Een 7200rpm schijf heeft dan idd veel meer zin (vooral windows starten :9 ).
Maxtor lijkt me een uitstekende keuze: IBM heeft teveel uitval, Seagate is niet betrouwbaar na een jaar, WesternDigital is tegenwoordig ook vrij goed, maar maxtor is gewoon goedkoper. Ik ga zelf binnenkort ook een Maxtor DMax 60 40GB (7200rpm dus) kopen. :9 (moet nog ff op het geld ervoor wachten...)

Verwijderd

Schijf ratelt te veel? Duidt op te grote swapfile.

Ergo, meer RAM kopen, kijken wat er gebeurd, daarna over HDD-upgrade nadenken.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op vrijdag 28 september 2001 16:42 schreef timotheebastin het volgende:

[..]

Dus?? ....
Dus dit :
P.S. Mijn huidige maxtor is eigenlijk ook een udma 66 geval maar ik merk nauwelijks verschil of ik hem nu onboard aansluit of via die promise controller. Kan natuurlijk zijn omdat het een van de eerste was die die standaard ondersteunde en ik ga ervan uit dat zo'n nieuwe ata 100 schijf die ata 66 functie wel goed benut.
:+

de betaler vervuilt

• MinddiggerNL
Op vrijdag 28 september 2001 23:58 schreef GA!S het volgende:

[..]

Dus dit :
[..]

:+
??? wat bedoel je??

Nee op zich is het nergens voor nodig mijn PIII 550 te upgraden...ik vind het wel altijd cool om het nieuwste van het nieuwste te hebben maar in feite voldoet ie nog prima...alles draait er goed op maar ik denk dat een snellere schijf best veel goedmaakt.

Hoezo een te grote swapfile?? Is 256mb ram dan niet meer genoeg onderder windows XP?? Ik was toch al van plan er 512mb van te maken maar dat komt omdat ik sinds kort linux onder vmware draai en die ook graag nog wat geheugen overhoudt :)

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zaterdag 29 september 2001 00:45 schreef timotheebastin het volgende:

[..]

??? wat bedoel je??

Nee op zich is het nergens voor nodig mijn PIII 550 te upgraden...ik vind het wel altijd cool om het nieuwste van het nieuwste te hebben maar in feite voldoet ie nog prima...alles draait er goed op maar ik denk dat een snellere schijf best veel goedmaakt.

Hoezo een te grote swapfile?? Is 256mb ram dan niet meer genoeg onderder windows XP?? Ik was toch al van plan er 512mb van te maken maar dat komt omdat ik sinds kort linux onder vmware draai en die ook graag nog wat geheugen overhoudt :)
Nou, start maar eens lekker veel programma's op die je soms tegelijk open hebt. En druk op <ctrl>+<shift>+<esc>, ga naar performance, en waarschijnlijk heb je echt nog niet al je ram verbruikt! Ik heb zelf ook 256MB sinds een maandje, en ik ga er niet meer inzetten ookal kost 256MB nog maar 85,- Het is voor mij echt zat!
En om op te vallen moet je tegenwoordig minstens 1 GB aan ram hebben... En als je nou 128MB aan linux geeft in VMware heb je voor win nog 128MB over, dat gaat heus wel, ik heb 3 jaar zo gewerkt (ik bootte wel gewoon linux, niet zo'n traag vmware gedoe ;) ).
Serieus hoor! VMWare is ongelooflijk traag, het is dan netzoiets als dat je linux op een fat-partitie installeert. En als je toch een grotere HD gaat halen heb je toch zat ruimte voor Linux? En genoeg vervangende programma's tegenwoordig voor Linux :9 . Maar goed, je moet t zelf maar weten. :P

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op vrijdag 28 september 2001 22:45 schreef timotheebastin het volgende:

[..]

Precies...zit er dus inderdaad aan te denken naast een snellere hd een reepje ram erbij te zetten van infineon
Zeker doen :)
HDD zijn ook niet zo duur meer dus kan je er ook een sneller model bijzetten.
Heb je gelijk ook wat meer ademruimte ivm plaats.
256MB ram + nieuwe HDD (7200-40GB) kost je nog geen 500piek

• MinddiggerNL
Op zaterdag 29 september 2001 10:53 schreef Pr3d4t0r het volgende:

[..]

Zeker doen :)
HDD zijn ook niet zo duur meer dus kan je er ook een sneller model bijzetten.
Heb je gelijk ook wat meer ademruimte ivm plaats.
256MB ram + nieuwe HDD (7200-40GB) kost je nog geen 500piek
Klopt...kost me om precies te zijn fl 414,- :)

256mb infineon pc133 fl. 85,-
maxtor 40gb 7200rpm ata100 fl. 329,-

Verwijderd

Als je van 5400RPm gaat naar 7200RPm merk je wel erg veel verschil hoor! ;)

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op zaterdag 29 september 2001 17:03 schreef timotheebastin het volgende:

[..]

Klopt...kost me om precies te zijn fl 414,- :)

256mb infineon pc133 fl. 85,-
maxtor 40gb 7200rpm ata100 fl. 329,-
Doe dat dan zeker maar :)
Dan kan je nog een lange tijd van je PC plezier hebben :)

Vergeet niet je maxtor silent mode uit te zetten ( als die nieuwe dat nog hebben + aan staat )

Pagina: 1