[SuSE7] Chello DHCP

Pagina: 1
Acties:

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-08 10:29
Ik heb hier dus net een nieuwe kabelmodem van Chello gekregen .. het is een Motorola SURFboard.
Ik ben nu al een tijdje bezig met het proberen van een IP te krijgen vanaf mijn linux bak, maar het lukt gewoon niet.

Als ik de kabel in mijn win2k bak douw, geeft hij gewoon netjes een IP adress.

Kan dit aan het MAC-adres of weet ik wat liggen? en belangrijker: hoe verhelp ik het??
Alvast bedankt!

( PS: ben niet zo linux l33t :P)

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als het aan het MAC adres ligt moet je dat zo kunnen zien: doe in windows "winipcfg" (of in win2k: "netcfg" als ik met niet vergis) en bekijk het mac-adres (Adapteradres).

Kijk dan in linux met "ifconfig" welk macadres de kaart daar heeft. Als dat een ander adres is gaat het natuurlijk niet werken, want chello doet erg moeilijk over die adressen... :(

Verwijderd

chello maakt gebruikt van koppeling van ip aan mac adres (en niet alleen aan mac adress van modem) dus als je de kaart van je win2k bak in je linux bak zet moet het probleem opgelost zijn

Verwijderd

[off topic]
Kijk dan in linux met "ifconfig" welk macadres de kaart daar heeft. Als dat een ander adres is gaat het natuurlijk niet werken, want chello doet erg moeilijk over die adressen... :(
natuurlijk is dat een ander adress....
hoef je geeneens voor te kijken... per definitie zijn mac adressen anders omdat dat de nummers zijn waarmee 2 pc met elkaar "praten" ip is niet meer dan routing...

je kan ze overigens wel hetzelfde maken maar dat gaat dus alleen maar problemen opleveren
[/off topic]

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op vrijdag 28 september 2001 15:43 schreef betweter het volgende:
[off topic]
[..]

natuurlijk is dat een ander adress....
hoef je geeneens voor te kijken... per definitie zijn mac adressen anders omdat dat de nummers zijn waarmee 2 pc met elkaar "praten" ip is niet meer dan routing...

je kan ze overigens wel hetzelfde maken maar dat gaat dus alleen maar problemen opleveren
[/off topic]
Huh? Doe je het met 2 verschillende netwerkkaarten dan?? Ja dat gaat natuurlijk nooit werken! Haal die netwerkkaart uit die windows-pc en stop m in je linuxserver, dan zou t moeten werken!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-08 10:29
Op vrijdag 28 september 2001 15:39 schreef betweter het volgende:
chello maakt gebruikt van koppeling van ip aan mac adres (en niet alleen aan mac adress van modem) dus als je de kaart van je win2k bak in je linux bak zet moet het probleem opgelost zijn
Zal ik dan binnekort ff proberen ... maar het probleem is dat die win2k kaart een 10/100 is, en die in de linux bak een 10Mbit ;(
En die 10/100 heb ik nodig voor LANs...
en heb nogal geld tekort, anders had ik nog wel een kaartje gekocht

Verwijderd

Op vrijdag 28 september 2001 15:50 schreef Terranca het volgende:

[..]

Zal ik dan binnekort ff proberen ... maar het probleem is dat die win2k kaart een 10/100 is, en die in de linux bak een 10Mbit ;(
de enige andere manier omdat te doen is dan....
de ellendige helpdesk van upc bellen zeggen dat je een andere pc hebt en dus een ander netwerkkaartje... dat locken ze hem opnieuw voor je....(op je 10 mbit kaartje)

o ja zorg van tevoren dat je weet hoe te renewen en releasen bij linux en mac adres opvragen... upc weet natuurlijk alleen de windows commando's...

Verwijderd

chello controleert al een tijdje niet meer op Mac-adressen van netwerk kaarten. Vroeger was dit i.d.d. wel zo...

• Joto
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:36
Helaas in haarlem had ik er ook last van.

op linux zetten , modem reset,
je heb dhcp met ip 10.nogwatmeergetallen
het zelfde riedeltje doen wat je monteer deed met de migratie:

browser naar chello.nl ... enennnennneee. de rest heb ik thuis nog op papier.

maar naar de hlp desk bellen is netter natuurlijk

1+1+1 = 1

Verwijderd

Chello doet nog welsteeds aan de combo modem + netwerkkaart.
Vriend van me head hetzelfde probleem.....
========================================================
Zal ik dan binnekort ff proberen ... maar het probleem is dat die win2k kaart een 10/100 is, en die in de linux bak een 10Mbit
----------------------------------------------
Een Realtek 10/100 kaartje kost 35 piek op zijn hoogst....
Koop gewoon een nieuwe (aan de helpdesk ben je warschijnlijk meer kwijt) of is die nu gratis bij Chello?

Verwijderd

sinds de migratie in Gelderland zijn MAC van kaart en modem gekoppeld.... Was niet zo want ik had mijn eigen kaart gebruikt en daar wisten ze niet het MAC-adres van.....
Tot de migratie ging het zonder problemen.... kon echt elke kaart eraan hangen die er lag. Handig want ik heb een Freesco reserve server die een leek er tussen kan zetten bij wijze van spreke..... en dat is wel handig als ik weg ben en er storing is en de kids toch bijv voor hun huiswerk gegevens moeten verzamelen, allemaal 10-ers....
Na de migratie wisten ze dus mijn MAC-adres (echt hoor, die man van de helpdesk kon hem mij zo vertellen en het klopte natuurlijk....). Dus ik zou verplucht zijn telkens mijn netwerkkaart om te bouwen ook bij experimenten. Ja de linux wereld zou de linux wereld niet ijn als er geen oplossing voor zou zijn....
Als je DCPHD draait onder Red Hat 7 en hoger kun je het MAC adres van de oude kaart gewoon opgeven (heb de manual niet bij de hand), bij Red Hat 6 (ook andere lagere???) gaat dat anders omdat die zijn gegevens via een pump of zo inlaadt schijnt dat niet zo te kunnen als bij RH7.x.
Maar ook daar is een oplossing voor.
je zet je kaart even uit met ifconfig eth0 down
dan
ifconfig hw ether MAC-adres ( je weet wel 00:AF:.....etc)
en dan weer
ifconfig eth0 up
bij mij werkte het pas echt soepel als ik een network start gaf met
/ect/init.d/rc.d/network start
effe testen met ifconfig en route of alles klopt ( o.a. geen typos.....)
Ik heb dit in mijn rc.local gezet en het werkt nu in een testopstelling prima. Ga zo weer samba, sendmail en atalk configureren en dan hoop ik dat vanavond mijn server weer werkt.

Nu draa

Verwijderd

Wat ik altijd doe in windows is winipcfg opstarten, mn chellokaart vrijgeven. Netwerkkabel naar de ander en daar de betreffende netwerkkaart vernieuwen. Ik weet alleen niet hoe dit te werk gaat in linux. Daarom heb ik daar gok nog niet durven nemen omdat ik bang ben dat ik dadelijk niet meer terug kan. :)
Pagina: 1