[mandrake 7.2]image van schijf maken

Pagina: 1
Acties:

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Keej,

ik heb hier een linux servertje draaien (met veel bloed, zweet en tranen aan de praat gekregen ;) ) en nou zit ik met het volgende:

Ik kan de server via SSH bereiken en er aan klussen, dus ik heb remote access. Nou wil een vriend van me graag hetzelfde systeem als ik gaan draaien, met exact dezelfde instellingen.

Nou is het natuurlijk wel mogelijk om de boel gewoon te gaan installeren, maar hij had bedacht dat het misschien wel mogelijk moest zijn om via de remote login van SSH een exacte kopie te maken van de harde schijf van de server en die op een cd te zetten. Hij wil dan die CD weer in zijn server gooien en naar z'n HD kopieren en klaar zou kees dan zijn....

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of dit überhaupt mogelijk is, iemand hier die me er iets meer over kan vertellen ?

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je kan met Ghost 2001 een image maken van de harde schijf, bijvoorbeeld.
Als de doelschijf even groot is kun je die op een 2e (kleinere) meeneemschijf zetten (alleen neem je dan ook users en dergelijke over).

Eigenlijk geldt hetzelfde als Ghost voor Windows OSsen, houdt rekening met verschillen in Hardware, drivers en ruimte.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Bedankt voor je reply, maar ik snap nog niet helemaal wat je bedoelt... :)

Stel:

ik zet een lege HD in mijn windows-bak, en ga dan vervolgens met behulp van Ghost 2001 en SSH remote login de harde schijf van de server overpompen naar de nieuwe HD in mijn windows machine. Bedoel je zoiets? Zou wel errug relaxed zijn, want dan stop ik die HD daarna gewoon in die andere server.. :)

Verwijderd

Wat backslash32 bedoelt is dat je Ghost (een programma van Symantec) kunt gebruiken om een exacte kopie te maken van je harde schijf en deze op te slaan in 1 bestand.

Dit bestand kun je dan bijv. op CD bakken of ergens op je netwerk bewaren.

Start ghost vervolgens op de andere pc.
Je kunt dan de door jou gemaakte image file in 1 keer plaatsen op de harde schijf. Met als gevolg dat je 2 exact gelijke computers hebt.

Er is overigens ook een freeware pakket beschikbaar voor liunx. Je kunt dit vinden op:
http://www.partimage.org.

Succes...

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
ok, dat snap ik nu idd wel :) maar ik heb dus in de server geen brander zitten. Ik heb ook niet zoveel zin om er een in te zetten omdat veel te veel werk zou gaan worden, wat ik dus concreet wil weten is of ik via SSH kan werken om dat image te maken

ik zal iig es ff naar die website kijken, misschien dat ik daar ook al verder mee kom :)

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Met dd moet dat toch kunnen? Doe is 'info dd', ga knutselen, en laat ons weten of het gelukt is :P

Zoef

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
man dd

;)

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
hmm, codeword is dus dd, ik weet nog niet wat dat inhoud, ik ben een echte linux newbie namelijk, maar ik zal volgende week eens even gaan klussen en experimenteren, ik laat nog wel ff weten of het gelukt is :)
Bedankt voor jullie reacties iig :)

Pagina: 1