Toon posts:

Jodendom ( een klasse apart??? )

Pagina: 1
Acties:
  • 430 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag een aantal feiten opgehelderd willen zien. Waarom worden de joden altijd geassocieerd met de volgende punten:

- geld
- diamant
- geniepigheid
- rijkdom
- gemene intelligentie

Deze punten zijn mij opgevallen omdat ze vaak ter sprake vallen als mensen het hebben over joden. Termen als "joden-politiek" zullen jullie ongetwijfeld bekend in de oren klinken. Maar waar komt dit vandaan???

Ik zelf begrijp hier niks van. Ik vind dat ze genoeg leed hebben gehad. En niet dat we valse dingen gaan verzinnen en gaan associeren aan een onschuldig volkje. Ok, ze buiten het wel helemaal uit dat ze in het verleden zijn onderdrukt, maar vanwaar dan die termen??? Is net als moslims die bekend staan als terroristen etc.???

Wie deelt dit met mij? Gaarne een boeiende discussie van maken. Geen flames en trolls aub.

• Gnoom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06-2024
Er zaten vroeger heel veel joden in de diamanthandel, en daar verdienden ze veel geld mee. Daardoor hadden ze rijkdom, dachten mensen dat ze intelligent waren, maar de mensen waren ook jaloers, en gingen zeggen dat de Joden geniepig waren, omdat ze zich niet konden voorstellen dat ze dat geld op een normale, aardige manier verdeint hadden.

Iedereen is speciaal, behalve ik.

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Wat mij wel is ter ore is gekomen is dat in de middeleeuwen de normale mensen van de kerk geen woekerrrente mochten heffen over geleend geld, maar de joden wel. En de joden deden dat ook en daarom werden ze als negatief geassocieerd.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Inderdaad, Morgoth heeft het precies goed. Rente mocht niet van de katholieke kerk, waardoor Christenen geen bakiers konden zijn. Joden konden dat wel, en alle (of iig de meeste) bankiers waren dan ook Joods. Dit was natuurlijk geen populair beroep, en een deel van de jodenhaat uit de middeleeuwen komt hier dan ook vandaan, alsmede de associatie met geld.

Diamant: ik weet het niet zeker; misschien dat een onderzoek in de geschiedenis van de Antwerpse diamanthandel hier een licht op kan laten schijnen.

Rijkdom: zie geld.

Geniepigheid & gemene intelligentie: ook zie geld.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:54
maar hadden wij nederlanders dat niet gedaan als we ons in de dezelfde positie bevonden?

ook een opvallend feit: 15% van alle nobelprijs winnaars is Joods, dus dat van intelligentie klopt wel, als je ziet dat het volk minder dan 0,1 procent van de wereldbevolking uitmaakt.

• Jefrey Lijffijt
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-01 21:36
hogere intelligentie bij een volk bestaat niet zomaar, het komt voort uit het feit dat door rijkdom er meer mensen onderzoeker kunnen zijn, overigens hoe kom je eraan dat 15% van de nobelprijswinnaars joods zijn en dat de joden slechts 0,1% van de wereldbevolking zijn (bedoel je dan niet dat 0,1% in israel woont)? dit zijn nogal loze termen, hoeveel procent van de wereldbevolking is nederlander? nog wel even iets minder dan joods en wij hebben misschien in verhouding wel nóg meer nobelprijswinnaars....

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 12:06

faraway

Dank U...

Op zaterdag 29 september 2001 15:03 schreef Jefrey het volgende:
hogere intelligentie bij een volk bestaat niet zomaar, het komt voort uit het feit dat door rijkdom er meer mensen onderzoeker kunnen zijn, overigens hoe kom je eraan dat 15% van de nobelprijswinnaars joods zijn en dat de joden slechts 0,1% van de wereldbevolking zijn (bedoel je dan niet dat 0,1% in israel woont)? dit zijn nogal loze termen, hoeveel procent van de wereldbevolking is nederlander? nog wel even iets minder dan joods en wij hebben misschien in verhouding wel nóg meer nobelprijswinnaars....
Het percentage van 0,1% klopt volgens mij ook niet, maar het aantal geniale mensen van joodse afkomst is wel opmerkelijk. Er is inderdaad een verband tussen de rijkdom van een land en het IQ van haar inwoners, maar genialiteit vind ik toch iets anders. Een paar voorbeelden van geniale mensen van joodse afkomst:
Albert Einstein
Steven Spielberg
Sigmund Freud
Benedictus de Spinoza
George Gershwin
Jerry Springer ;)

Verwijderd

Op vrijdag 28 september 2001 11:55 schreef Tazuur het volgende:
Ik zou graag een aantal feiten opgehelderd willen zien. Waarom worden de joden altijd geassocieerd met de volgende punten:

- geld
- diamant
- geniepigheid
- rijkdom
- gemene intelligentie

Deze punten zijn mij opgevallen omdat ze vaak ter sprake vallen als mensen het hebben over joden. Termen als "joden-politiek" zullen jullie ongetwijfeld bekend in de oren klinken. Maar waar komt dit vandaan???

Ik zelf begrijp hier niks van. Ik vind dat ze genoeg leed hebben gehad. En niet dat we valse dingen gaan verzinnen en gaan associeren aan een onschuldig volkje. Ok, ze buiten het wel helemaal uit dat ze in het verleden zijn onderdrukt, maar vanwaar dan die termen??? Is net als moslims die bekend staan als terroristen etc.???

Wie deelt dit met mij? Gaarne een boeiende discussie van maken. Geen flames en trolls aub.
iemand die veel geld heeft en een handelaarsgeest heeft wordt al snel als gemeen intelligent of geniepig gezien .

jaloezie is een beter woord ..ik denk dat alles voortgekomen is uit jaloezie ..of met een S

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dat Joden over het algemeen vroeger een hogere intelligentie hadden dan anderen komt door het feit dat ze beter geschoold werden. Het volwassenheidsritueel, de Bar Mitswa, is een test van intellectueel doorzettingsvermogen. Van jongs af aan leren ze lezen (en schrijven), en in Joodse huiselijke kring worden heel vaak diepgaande discussies over de dingen des levens gehouden, die ook de intelligentie stimuleren. Tegenwoordig is door een goed regulier schoolsysteem het verschil kleiner, maar het is er nog steeds...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

De "joden" an sich zijn helemaal geen volk. Ze worden slechts verbonden door de godsdienst, maar zoals je vast weet zijn er ethiopische joden, russische joden, nederlandse joden, amerikaanse joden, enz enz. Je hebt donkerkleurige joden, blanke joden, enzovoort.

Om aan een bepaalde groep mensen met eenzelfde geloof dezelfde genetische eigenschappen toe te kennen vind ik ook wat cru.

Er zijn veel slimme joden inderdaad. Waarom? Ik kan een paar oorzaken aandragen: men is misschien nog wel extremistischer in het uitdragen van het geloof en van de geboden die daar bij komen kijken (denk maar aan de shabat, met tijdsschakelaars het licht aandoen enzo :P ) dan sommige islamieten/christenen. Het is dus een trouwe, ijverige groep mensen. Zo'n groep mensen onder die prestatiedruk zal veel eerder tot ontwikkeling komen dan een groep mensen die niet zo gelijk van geest is, en ook geen motivatie uit eigen en ander gedrag put.

Daarbij hebben ze lang in een isolement geleefd, en hoe kan je daar uitkomen, zodat ze niet meer om je heen kunnen? Presteren! Op elk vlak! Dus óók in de wetenschap.

Daarbij komt dat men vanuit de Middeleeuwen door het bankiertje spelen en diamantslijpen behoorlijk vermogend werd. Je ziet ook dat de joodsgelovigen uit het Westen van Europa vooral ontwikkeld zijn. Met de rijkdom die ze verwierven is dat niet zo raar. Noem eens een russische jood op die zich toendertijd omhoog heeft gewerkt in Rusland? Of een ethiopische jood? Nee, die konden dat niet door gebrek aan vermogen, en dus gebrek aan scholing.

Ennuhm, om even terug te komen op het feit dat er zoveel joden in de diamantslijperij zitten: Dat stamt nog uit de tijd van de joden in Antwerpen. Daar zaten ze gewoon in grote getale in die handel. En toen de Katholieke Spanjaarden op de stadspoort in Antwerpen klopten rond 1585 (die nou niet echt bekend stonden om hun godsdienstvrijheid, waarom was er anders een oorlog tussen de protestanten en katholieken?), dachten de Joden van, de mazzel! En gingen allemaal naar Amsterdam (In de protestante Noordelijke Nederlanden!), waar ze pas echt goed in diamanten gingen handelen, en heel Amsterdam in enkele jaren naar een wereldstad van een jewelste optilden.

Verwijderd

Men mocht vroeger in Nederland bv: niet bij de "Gilde's" dus werd men bankier/handelaar en dat kan aardig verdienen...

Verder denk ik dat omdat Joodse kinderen op jonge leeftijd de Thora al moeten leren lezen en dat er binnen gezinnen een grote nadruk word gelegt op "leren" zou ook een verklaring kunnen zijn voor de vele Joodse wetenschappers en succcesvolle ondernemers....

Maar zoiets als een genetische slimheid geloof ik niet zo...

• SvEn
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-12-2025

SvEn

a.k.a sv3nrg

Op zaterdag 29 september 2001 17:18 schreef BAZZA het volgende:
Men mocht vroeger in Nederland bv: niet bij de "Gilde's" dus werd men bankier/handelaar en dat kan aardig verdienen...

Verder denk ik dat omdat Joodse kinderen op jonge leeftijd de Thora al moeten leren lezen en dat er binnen gezinnen een grote nadruk word gelegt op "leren" zou ook een verklaring kunnen zijn voor de vele Joodse wetenschappers en succcesvolle ondernemers....

Maar zoiets als een genetische slimheid geloof ik niet zo...
ze willen dat kinderen op jonge leeftijd dat leren want ja dat blijft dan langer hangen en zou niet goed zijn als je op je 40ste nog zou leren... aldus mij goddsdienst leraar.

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 12:06

faraway

Dank U...

Noem eens een russische jood op die zich toendertijd omhoog heeft gewerkt in Rusland?
Leon Trotski
Of een ethiopische jood?
Haile Selassi

Verwijderd

Ze hebben gewoon altijd al slim gehandeld, onderanderen door diamanten handel, maarja dan steekt jaloezie al weer snel de kop op

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:59

Termy

valt er nog wat te fragge?

zoals bazza al zei, joden mochten in de middeleeuwen niet in de zogenaamde gildes en dus bleef er niet veel anders dan juwelier/diamanthandelaar/bankier e.d. over. daar werden ze rijk mee en dat is ook 1 van de redenen waarom men joden in die tijd en wat later heeft gehaat en als reden voor hun eigen misere heeft aangedragen... je weet vast wie ik bedoel nu, "him" :P

hoe het zit met hun intelligentie weet ik niet, ik probeerde bij LeVo (levensbeschouwlijkevorming/godsdientstles) altijd zo min mogelijk op te letten... m'n school roelt, maar dat hadden ze mogen schrappen in de onderbouw :)

Termy

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

maar hadden wij nederlanders dat niet gedaan als we ons in de dezelfde positie bevonden?
Natuurlijk wel. Dat hoor je mij niet ontkennen.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

even iets rechtzetten: Het ging niet om woekerrente, zoals morgoth zegt. Alle rente was door de kerk verboden.

Een reden misschien wel waarom joden intelligent zijn (er vanuitgaande dat ze dat zijn) is omdat er traditioneel in joods gezinnen altijd heel erg de nadruk wordt gelegd op intellectualiteit en kennis.

Dit komt weer omdat joden niet echt geliefd waren, en dus elke moment konden worden weggejaagd. Ze hadden dus weinig aan bezittingen als huizen enzo. Maar kennis, dat kun je altijd meenemen. En geld ook, en dat is weer een tweede reden dat ze vaak in de handel zaten.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

offtopic:
De topicstarter zal niet meer kunnen reageren. Tazuur was een kloon van de gebannede Bansheeboy, en is dus op zijn beurt gebanned. Kijk dus niet vreemd op als hij niet meer reageert. Zet de discussie vooral voort.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Dat dacht ik al, zijn topic start was exact dezelfde als waarmee hij een tijd geleden geband werd.

Toen hard ik ook al een stukje geschreven over hoe het kwam dat joden in de handel zaten.

Simpelweg (Het is hier al genoemd) Ze mochten niets anders van de gilden, ze werden gedwongen. En diamanthandel is helemaal slim, omdat je met een vingerhoed materiaal al voor de rest van je leven onder de pannen zit. Mocht er weer een een pogrom komen, dan neem je dat mee, je rent hard weg en je huis mogen ze platbranden, je leeft nog en je kan weer opnieuw beginnen.

En het is altijd al zo geweest: Je wordt niet rijk van werken, je wordt rijk van handel. Dat is vandaag de dag ook zo. Een baan levert zekerheid op. Een vast inkomen, maar niet al te veel. Handel is risicovol, je kan falen, daarna hoort niemand meer van je, maar als je slaagt, ben je gelijk ook wereldberoemd. Als je dus alle mensen met blauwe ogen verbiedt om te werken heb je over tweehonderd jaar het verhaal: Waarom zijn die 'blauwen' zo rijk en zitten ze altijd in de handel?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Pagina: 1