slackware met gnome kan dat?

Pagina: 1
Acties:

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 12:47
Ik ben op het moment slackware aan het downloaden om hem te installeren.

Nu heb ik alleen een vraag. Ik wil slackware op mijn tweede pc neerzetten en daar een server van maken, ik wil ook gebruik van gnome of iets dergelijks (als julile iets beters weten voor dit GRAAG) Kan ik gnome erop zetten zonder dat hij grote problemen geeft?

Ik heb een 486 100mhz
40mb intern
6,9gb hardeschijf

Ik heb RedHat 7.1 met gnome (weet niet welke maar die zat op die cd) gehad maar ik krijg nu tijdens het opstarten een error dat hij iets niet meer kan vinden, en bij het opstarten gaf hij problemen dat er een aantal dingen te langzaam waren of zoeits :? .

Ik heb nog 1 vraag: Welk programma moet gaan gebruiken om mijn internet door sturen naar mijn andere 2 pc's (ik gebruik een casema kabel modem)

p.s. Als deze vraag niet mag sorry dan alvast maar ik kon niks vinden in de search en howto's ben ik op het moment nog aan het doorlezen, maar gaat nooit over slackware.

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
gmnome kan wel, maar aan de pc te zien zal dit niet echt lekker gaan... als hij toch alleen maar dienst doet als server is het ook niet echt nodig om X te installeren, kost alleen maar ruimte, ruimte die je op servers nooit teveel heb >:)
Voor het routen van internet heb je verschillende progjes, zoek ff op freshmeat (www.freshmeat.net) of tucows (linux.tucows.com) oid...
Veel succes verder!

Rookworst zonder R is ook worst.

• Dreamer
Het wordt niet alleen als server gebruikt maar ik wil met de linux server ook gaan downloaden van het i'net en dat de volgende ochtend dat naar mijn eigen pc over zenden

ik doe het zo omdat die 486 haast geen lawaai maakt en daardoor kan ik wel slapen

edit:
Weet je voor een betere prog om het grafisch weer te geven want de codes van linux ken ik echt nog niet

specs | specs server

• BezurK
Zoals ik al zei, het kan wel, het zal alleen voor geen meter lopen... btw, als je de commando's niet kent, kan je bijna niets in linux hoor, hoe mooie/leuke/goeie desktop environment je ook neemt. Lees sowieso een boek oid over linux, anders schiet het niet op.
Als alternatief voor gnome zou ik bijvoorbeeld BlackBox, Enlightenment, Afterstep of WindowMaker nemen, dit zijn een stuk lichtere, maar helaas ook wat moeilijkere/minder voor de hand liggende window managers.
gnome en kde zou ik iig niet doen op een 486, dat zal hij niet trekken denk ik :)

• Dreamer
Ik ben ook van vooral veel te gaan lezen, ik heb ook al veel howto's die mij veel moeten gaan uitleggen waaronder de commando's.

specs | specs server

• BezurK
goed zo ;)

• Creepy
  • Laatst online: 18-08 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

snachts downloade met je 486? Gnome niet installeren en gewoon dingen ala ftp (lftp, ncftp etc.) en wget gebruiken.
Heb je geen X etc nodig.. en scheelt weer ruimte die je vanzelf wel volgooit hoor :) Ruimte op een server heb je NOOIT genoeg hehehe

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Dreamer
niet alles valt te downloaden via ftp en ik wil ook graag gewoon zoeken op i'net.

specs | specs server

• deadinspace
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 28 september 2001 12:41 schreef dreamer het volgende:
niet alles valt te downloaden via ftp en ik wil ook graag gewoon zoeken op i'net.
wget en lftp kunnen ook gewoon http.

Maar misschien is het verstandiger om grafisch wat kaler te installeren; dus geen desktop environment zoals GNOME of KDE.
Dan moet je een windowmanager zoals Enlightenment, Windowmaker of IceWM installeren. Dit zal vooral qua geheugen iets lichter zijn.

• Dreamer
dat was ik al van plan aangezien het ook al nietl ukte met redhat, en dat ik nu hier hoor dat gewoon niet gaat.

maar wat is windowmanager dan anders dan gnome of KDE

dat snap ik niet helemaal

specs | specs server

• Haywire
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-12-2025

Haywire

Er bestaat ook nog zoiets als een tekstbrowser, zoals Lynx. Werkt best aardig. Desnoods zoek je via je werkmachine (ik neem aan dat je daarop toch ook al een wat comfortabelere werkomgeving hebt, met hogere resolutie enzo) en als je iets gevonden hebt ga je er met de tekstbrowser op je server naartoe. Daarnaast zijn er ongetwijfeld programaatjes waarmee je zonder alle overhead van een complete browser ook via HTTP kan downloaden.

Eigenlijk heb je op een server helemaal geen kb/monitor nodig. Gewoon vanachter je gewone machine surfen en ook daarvandaan op je server rondklooien via iets als SSH werkt heerlijk. Kun je nog URLs enzo copy-pasten ook :) Het lijkt misschien in het begin omslachtig als je een grafische shell zoals Windows of Gnome gewend bent, maar als je eenmaal veelgebruikte commando's kent, gaat het net zo makkelijk.

Linux o.i.d. alleen uit Howtos leren zou ik trouwens niet aanraden. Het lukt vast en op zich zul je aan het eind van het traject door vallen en opstaan een hoop weten, maar voor je daar bent... Met een goed boek over Linux, zoals "Running Linux" van O'Reilly (uitgever) heb je veel sneller een goede basis. Met Howtos en man-pages enzo kun je dan je kennis verdiepen.

Nog een laatste opmerking [edit: dit is een reactie op Bezurk]: het enige alternatief voor Gnome dat ik ken is KDE (en nog een vage spin-off van Gnome waar ik even niet op kan komen). Beide zijn nl. desktop environments, die voorzieningen bieden als een filebrowser enzo. BlackBox, Enlightenment, Afterstep en WindowMaker zijn, zoals correct opgemerkt, window managers, maar Gnome en KDE zijn dat niet. Zowel Gnome als KDE hebben een aparte window manager nodig voor het managen van hun windows (die er dan geloof ik in beide gevallen wel bij geinstalleerd worden, wat op zich de verwarring zou kunnen verklaren).

• Haywire

Haywire

Een window manager is een beetje een raar geval als je vanuit Windows komt. De grap is dat X zelf niet zo bar veel kan: hoe het precies werkt weet ik niet, maar verder van wat figuurtjes tekenen komt het niet. Een window manager zorgt ervoor dat je windows kunt verplaatsen, voor of juist achter een ander window kan zetten, windows kan maximaliseren en minimaliseren, etc. Eigenlijk het meeste wat je bij Windows als vanzelfsprekend ervaart bij een venster wordt onder X door de window manager afgehandeld. En omdat het nou eenmaal een gegeven is dat als iets aangepast kan worden iedereen zijn eigen oplossing bedenkt, zijn er tig window managers, van heel rudimentair, tot volledig skinnable en instelbaar.

• Dreamer
als ik nu naar een screenshot kijk van afterste[p ziet dat er bijna het zelfde uit als GNOME. Wat is dan het verschil

Afbeeldingslocatie: http://www.afterstep.org/screenshots/Challenge-sm.gif

specs | specs server

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 28 september 2001 12:59 schreef Haywire het volgende:
Eigenlijk heb je op een server helemaal geen kb/monitor nodig. Gewoon vanachter je gewone machine surfen en ook daarvandaan op je server rondklooien via iets als SSH werkt heerlijk. Kun je nog URLs enzo copy-pasten ook :) Het lijkt misschien in het begin omslachtig als je een grafische shell zoals Windows of Gnome gewend bent, maar als je eenmaal veelgebruikte commando's kent, gaat het net zo makkelijk.
Klopt, mijn gateway heeft ook geen monitor/keybo, maar het kan natuurlijk wel.
Linux o.i.d. alleen uit Howtos leren zou ik trouwens niet aanraden. Het lukt vast en op zich zul je aan het eind van het traject door vallen en opstaan een hoop weten, maar voor je daar bent... Met een goed boek over Linux, zoals "Running Linux" van O'Reilly (uitgever) heb je veel sneller een goede basis. Met Howtos en man-pages enzo kun je dan je kennis verdiepen.
Ik vind van te voren wat HOWTO's en docs lezen (dus voor je er echt mee begint) anders geen slecht idee.
Nog een laatste opmerking [edit: dit is een reactie op Bezurk]: het enige alternatief voor Gnome dat ik ken is KDE (en nog een vage spin-off van Gnome waar ik even niet op kan komen). Beide zijn nl. desktop environments, die voorzieningen bieden als een filebrowser enzo. BlackBox, Enlightenment, Afterstep en WindowMaker zijn, zoals correct opgemerkt, window managers, maar Gnome en KDE zijn dat niet. Zowel Gnome als KDE hebben een aparte window manager nodig voor het managen van hun windows (die er dan geloof ik in beide gevallen wel bij geinstalleerd worden, wat op zich de verwarring zou kunnen verklaren).
KDE heeft een ingebouwde windowmanager, en GNOME komt bijna altijd enlightenment of sawfish als windowmanager.

En met alleen een windowmanager is prima te werken overigens; ik heb ook geen KDE en geen GNOME op mijn laptop en desktop, maar 'alleen' enlightenment.

• Haywire

Haywire

Ik ken Afterstep niet zo goed (ik durf niet eens met zekerheid te zeggen of het een window manager is of ook een dekstop environment, maar laten we er even vanuit gaan dat het een WM is), dus ik weet niet wat daar nog allemaal bij komt. Strikt genomen is het hoe ik het zei: een window manager managed windows (verplaatsen, stapelen, vergroten, verkleinen, etc.), niet meer en niet minder. Een desktop environment zoals Gnome of KDE biedt bijvoorbeeld een control panel, een file browser, etc. Vaak ook een E-mail client, newsreader, webbrowser, etc. Om een complete desktop oplossing te bieden wordt er ook een window manager meegeinstalleerd (die je echter zonder problemen kunt vervangen door je eigen favoriete WM).

Mogelijk dat Afterstep naast de eigenlijke window manager ook nog wat andere utils installeert, waardoor het weer een beetje richting een desktop environment trekt. Definities (theorie) zijn zwart/zit, maar de praktijk meestal niet :)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 28 september 2001 13:11 schreef dreamer het volgende:
als ik nu naar een screenshot kijk van afterste[p ziet dat er bijna het zelfde uit als GNOME. Wat is dan het verschil
KDE en GNOME proberen een complete kant-en-klare desktop te zijn, terwijl je met bijvoorbeeld enlightenment of IceWM of Afterstep veel zelf zal moeten instellen voor het uitziet zoals je wil.

• Dreamer
Ik kan dus ook geen toepassingen starten (zoals netschaap)

edit:
ok dan snap ik nu wel een beetje wat x windows is :D

volgende vraag is: is het moeilijk om in te stellen?

specs | specs server

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Op vrijdag 28 september 2001 13:34 schreef dreamer het volgende:
Ik kan dus ook geen toepassingen starten (zoals netschaap)

edit:
ok dan snap ik nu wel een beetje wat x windows is :D

volgende vraag is: is het moeilijk om in te stellen?
X is niet écht moeilijk te configgen, maar omdat je een newbie bent, zou het wel eens lastig kunnen worden. Net zoals ik een paar weken geleden postte toen een newbie aan de slag wilde met slackware, zeg ik ook tegen jou: je begint met de verkeerde distro.
Linux is moeilijk genoeg als newbie, maak het jezelf niet nóg moeilijker door met een distro te beginnen die tamelijk "plain" is. Begin gewoon met SuSE of RedHat, zodat je een makkelijke install kunt doen (desnoods vanaf FTP, hoef je ook geen hele distro te downen). RedHat en SuSE stellen X én KDE of Gnome voor je in, zodat je op je gemak daarna kunt uitproberen wat deze programma's allemaal kunnen.

Maar inderdaad, zoals hierboven ook al werd gezegd: het gaat wel traag worden...

• Dreamer
waarom ik ga voor slackware is puur omdat het goede distro is voor een server is en omdat hij niet zo'n hoge eisen stelt

Zoals ik al gezegt hebt heb ik red hat a; geprobeerd maar liep vast.

Ik wil RedHat gerust nog eens uitproberen maar tijdens installatie moet ik sowieso kiezen tussen GNOME KDE of GAMES. Wat moet ik daar dan kiezen als ik X wil (waarschijnlijk Enlightenment omdat ik die er mooi vindt uitzien :))

specs | specs server

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Ik heb RedHat zelf nauwelijks gebruikt, maar ik denk dat het niet zo heel veel uitmaakt. De optie KDE installeert KDE, de optie Gnome installeert Gnome en de optie games installeert één van de bovenstaande 2 desktop/WM combi's en een lading (simpele) games. Waarschijnlijk installeert RedHat gnome. Ze zijn nogal Gnome minded bij RedHat, net zoals ze bij SuSE en Mandrake nogal KDE minded zijn.

Mijn aanrader: download de ftp install floppies van SuSE en installeer SuSE gewoon over ftp. Makkelijk, snel en bij SuSE kun je pakket voor pakket kiezen wat je geinstalleerd wilt hebben. Dat zal bij RedHat ook wel kunnen, maar daar werk ik dus nooit mee...

• Dreamer
Ik heb geen internet verbinding op mijn 486 (draait nog op mijn andere pc en kan daar niet zomaar weg)

ik heb suse 6.2 en redhat 7.1 thuis liggen hierbij komt ook nog slackware 8.0 nu.

Het liefst wil ik RedHat gebruiken omdat ik van alle kanten hoor dat die erg makkelijk is. maar dit liep vast door gnome.

Suse 6.2 heb ik ook geprobeerd maar die vind mijn videokaart niet dus dan houd het op.

Vandaar dat ik nu slackware wil proberen met een "lichte x"

Even voor de duidelijkheid redhat gaf mij de keuze tussen gnome kde en games dus hij deed niks automatisch.

specs | specs server

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

SuSE is onderhand ook bij versie 7.2 hoor, maar eigenlijk wat je moet doen, is gewoon naar DynaByte hollen of zo en daar SuSE kopen. Zitten namelijk een paar zéér handige boeken voor beginners bij. En het kost net zo veel als een game, dus waarom niet?

Verwijderd

OK deze thread gaat nergens naartoe... we dwalen af... ik ga eerst een hoop onzin uit de wereld helpen:
Maar misschien is het verstandiger om grafisch wat kaler te installeren; dus geen desktop environment zoals GNOME of KDE. Dan moet je een windowmanager zoals Enlightenment, Windowmaker of IceWM installeren. Dit zal vooral qua geheugen iets lichter zijn.
Enlightenment en Windowmaker lijken me beide niet echt geschikt voor een 486. Enlightenment eet meer geheugen dan KDE en is zwaarder qua proc belasting dan zowel Gnome als KDE. Persoonlijk zou ik (als ik per se een WM op mn 486 zou willen) blackbox of liever fvwm installeren. FVWM is dan misschien lelijk, het is wel ontwikkeld voor een 486 dus de performance zal niet tegenvallen.
Ik ben geneigd het tegenovergestelde te beweren. Gewoon aankloten en HOWTOtjes lezen voor dingen als internet verbinding en webservertjes. Je leert het sneller uit een boek, maar beter op mijn manier. Ik ben daar het levende bewijs van. Man pages bieden vrijwel nooit uitkomst als het om het vervullen van sysadmin taken gaat (tenzij het om een vraag als "hoe voeg ik ook weer een user toe" gaat).

Trek trouwens rustig 2 maanden uit voordat je lekker met linux overweg kan. Velen zullen het vergeten zijn, maar het kostte ook 2 maanden voordat je een beetje intuitief en snel met Windows overweg kon. Na 2 maanden heb je de basics aardig onder de knie.
het enige alternatief voor Gnome dat ik ken is KDE (en nog een vage spin-off van Gnome waar ik even niet op kan komen). Beide zijn nl. desktop environments, die voorzieningen bieden als een filebrowser enzo. BlackBox, Enlightenment, Afterstep en WindowMaker zijn, zoals correct opgemerkt, window managers, maar Gnome en KDE zijn dat niet. Zowel Gnome als KDE hebben een aparte window manager nodig voor het managen van hun windows (die er dan geloof ik in beide gevallen wel bij geinstalleerd worden, wat op zich de verwarring zou kunnen verklaren).
Gnome en KDE kennen nog meer medestrevers zoals CDE . Een Desktop Environment heeft als kenmerken dat het een eigen toolkit bevat, eigen widgets heeft, een eigen programma collectie heeft en een alles-in-een oplossing kan zijn voor een gebruiker. Het hebben van een filemanager is niet noodzakelijk voor een Desktop Environment. Een Desktop Environment is niet hetzelfde als een Window Manager. Een Desktop Environment heeft wel een Window Manager nodig om te functioneren. Gnome gebruikt standaard sawfish, maar kan ook met bijvoorbeeld Enlightenment gebruikt worden. KDE gebruikt standaard KDWM2 (ligt een beetje verborgen in de krochten van KDE, maar het is echt een apart programma), maar kan ook (na wat hacken) gebruikt worden met WindowMaker. De ontwikkeling van Gnome & Sawfish en KDE & KDWM2 is wel nauw verbonden om de boel een beetje netjes aan te laten sluiten.
Een window manager is een beetje een raar geval als je vanuit Windows komt. De grap is dat X zelf niet zo bar veel kan: hoe het precies werkt weet ik niet, maar verder van wat figuurtjes tekenen komt het niet. Een window manager zorgt ervoor dat je windows kunt verplaatsen, voor of juist achter een ander window kan zetten, windows kan maximaliseren en minimaliseren, etc. Eigenlijk het meeste wat je bij Windows als vanzelfsprekend ervaart bij een venster wordt onder X door de window manager afgehandeld. En omdat het nou eenmaal een gegeven is dat als iets aangepast kan worden iedereen zijn eigen oplossing bedenkt, zijn er tig window managers, van heel rudimentair, tot volledig skinnable en instelbaar.
Het tegendeel is waar, X kan alles. X kan alles als je het maar goed aanroept. Aangezien dit niet op een normale manier kan, zijn de Window Managers in het leven geroepen die, zoals de naam al aangeeft, de Windows in X Managen. Zo simpel is het :) De decoratie van een Window wordt gestuurd door de Window Manager, de inhoud is een X venster en staat dus los van de Window Manager.
KDE heeft een ingebouwde windowmanager, en GNOME komt bijna altijd enlightenment of sawfish als windowmanager.
Zie boven.
X is niet écht moeilijk te configgen, maar omdat je een newbie bent, zou het wel eens lastig kunnen worden. Net zoals ik een paar weken geleden postte toen een newbie aan de slag wilde met slackware, zeg ik ook tegen jou: je begint met de verkeerde distro.
Ben ik niet met je eens. Mijn eerste distro was SuSE en het eerste wat ik dacht was: wat een teringzooi. SuSE is hardstikke compleet hoor, maar je komt gewoon om in de tooltjes en de bestanden. Na 2 weken had ik SuSE wel gezien en heb Slack geinstalleerd. Slack zit zo gestructureerd en basic in mekaar dat ik me meteen thuis voelde. Slack is imo de ideale beginnersdistro doordat de distro zelf niet ingewikkeld in mekaar zit. Het heeft alleen wel een lager kant-en-klaar-gehalte, dus het duurt vaak langer voordat je iets voor elkaar hebt. Het voor elkaar krijgen is echter een leerzaam proces, iets wat je overslaat als je bijvoorbeeld RedHat gebruikt. Mij advies: Slackware -> doen!
waarom ik ga voor slackware is puur omdat het goede distro is voor een server is en omdat hij niet zo'n hoge eisen stelt
Linux is ontwikkeld als desktop OS, dus niet voor servers. Slackware doet het inderdaad wel goed als servertje, maar FreeBSD of OpenBSD bijvoorbeeld zijn ook echt bedoeld als server os.

Elke Linux distributie stelt in principe dezelfde eisen, want ze draaien allemaal op de Linux Kernel. De programmas die standaard geinstalleerd worden en de hoeveelheid services die bij het booten geladen worden verschilt echter nogal, waardoor de systeemeisen ook verschillen. Ik kan iedere Linux distributie precies even snel laten booten op een i386, dus de distro zegt niets over de zwaarte.

Goed, genoeg mensen afgezeken nu ga ik die arme jongen proberen te helpen :P
Nu heb ik alleen een vraag. Ik wil slackware op mijn tweede pc neerzetten en daar een server van maken, ik wil ook gebruik van gnome of iets dergelijks (als julile iets beters weten voor dit GRAAG) Kan ik gnome erop zetten zonder dat hij grote problemen geeft?

Ik heb een 486 100mhz
40mb intern
6,9gb hardeschijf
Gnome doet het gewoon niet op een 486 100. Ook op mijn Duron 750 met 384 MB RAM en Matrox G400 loopt het niet echt snel genoeg (goed, ik heb dan wel alles aanstaan maargoed). GNOME is dus gewoonweg geen optie.
Ik heb nog 1 vraag: Welk programma moet gaan gebruiken om mijn internet door sturen naar mijn andere 2 pc's (ik gebruik een casema kabel modem)
kort antwoord: ipchains/iptables
lang antwoord: Je moet allereerst natuurlijk zorgen dat je internet verbinding het doet. Hoe je dit voor elkaar krijgt is een beetje afhankelijk van het type Casema modem dat je hebt. Voor het seriele modem kun je een HOWTO vinden op http://nl.linux.org/doc/HOWTO/Casema-kabelmodem-HOWTO-NL.html.
Als je een COM21 modem hebt, kun je mijn HOWTOtje gebruiken. Ik kan die wel mailen als je m wil hebben. Ik heb m trouwens al opgestuurd naar nl.linux.org maar krijg geen antwoord... beetje dooie lui daar :P
Als je verbinding dan werkt (al een hele klus op zich) moet je het internet nog gaan delen. Daarvoor kun je het beste de IP MASQUERADING HOWTO lezen (http://www.ecst.csuchico.edu/~dranch/LINUX/ipmasq-beta/c-html/index.html). Als je die uit hebt weet je hoe ingewikkeld het is. Simpel copy-pasten van iemand anders kan natuurlijk ook maar dan snap je er nog niets van.
Het wordt niet alleen als server gebruikt maar ik wil met de linux server ook gaan downloaden van het i'net en dat de volgende ochtend dat naar mijn eigen pc over zenden
De enige goed bruikbare grafische browser voor Linux is momenteel Mozilla. Minimum systeemeisen: P2 300, aanbevolen 500 MHz of meer. X wordt dus echt een totale ramp voor jou.

Als ik jou een adviesje zou mogen geven: ga eerst wat Linux basics leren met Slackware, zoals het gebruik van de console, een kernel compilen, programma's installeren etc etc, en probeer dan je verbinding op te zetten. Als dat allemaal gelukt is zul je blij zijn dat je geen X hebt genomen 8-)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Je hebt wel een aantal goeie punten, maar over een paar dingen ben ik het niet met je eens.
Op vrijdag 28 september 2001 23:23 schreef GiMLi het volgende:
Enlightenment en Windowmaker lijken me beide niet echt geschikt voor een 486. Enlightenment eet meer geheugen dan KDE en is zwaarder qua proc belasting dan zowel Gnome als KDE. Persoonlijk zou ik (als ik per se een WM op mn 486 zou willen) blackbox of liever fvwm installeren. FVWM is dan misschien lelijk, het is wel ontwikkeld voor een 486 dus de performance zal niet tegenvallen.

Gnome doet het gewoon niet op een 486 100. Ook op mijn Duron 750 met 384 MB RAM en Matrox G400 loopt het niet echt snel genoeg (goed, ik heb dan wel alles aanstaan maargoed). GNOME is dus gewoonweg geen optie.

De enige goed bruikbare grafische browser voor Linux is momenteel Mozilla. Minimum systeemeisen: P2 300, aanbevolen 500 MHz of meer. X wordt dus echt een totale ramp voor jou.

Als ik jou een adviesje zou mogen geven: ga eerst wat Linux basics leren met Slackware, zoals het gebruik van de console, een kernel compilen, programma's installeren etc etc, en probeer dan je verbinding op te zetten. Als dat allemaal gelukt is zul je blij zijn dat je geen X hebt genomen 8-)
Allereerst: ZO zwaar is enlightenment niet: ik heb het draaiend gehad op een 486DX4-100 / 12meg (ok, dat was afzien), en op een Pentium 150 / 32meg en op die laatste was het best bruikbaar. Niet flitsend, maar bruikbaar.
Windowmaker is qua cpu nog lichter (het reageert sneller enzo), qua ram scheelt het erg weinig), dus ik denk dat Windowmaker best bruikbaar op een 486DX4-100 met 40 meg kan zijn.

Over hoe zwaar GNOME en KDE precies zijn kan ik niet meepraten - ik heb ze nooit echt gebruikt, maar ik kan (zeker zoals jij GNOME op jouw compu beschrijft) wel vertellen dat Enlightenment lichter is dan GNOME, en dat Windowmaker dat helemaal is.

Qua browsers (en ook nog beetje E):
Ik heb op die P1-150/32 van boven dus Enlightenment draaiend gehad, met daarin 1 Eterm, 1 Eterm + TinyFugue (mooclient), licq, xmms (liedjes spelend) en netscape 4.7. Tegelijk. Dat was niet snel (HD deed ratel-ratel ivm swap), maar het bleef op een bruikbaar niveau. Sterker nog, na een tijdje was ik er redelijk aan gewend.
Nou is daar 1 probleem aan: NS 4.7 zuigt nogal.
Mozilla is idd een bruikbare browser aan het worden, maar nog redelijk zwaar. Ik zou dan overwegen Galeon te draaien (deze gebruikt de mozilla rendering engine, maar met een veel lichtere interface).

Dus:
Jij zegt: desktoppen op die bak wordt een grote ramp.
Ik zeg: desktoppen op die bak is mogelijk, maar kies lichte software en houdt er rekening mee dat het niet snel zal zijn.

Je advies om eerst (in de console) te leren hoe alles werkt is niet misplaatst overigens.

• Dreamer
dank je wel voor jullie hulp

ik ga nu inderdaad maar eens gewoon sackware erop kinkkeren en helemaal basic leren :D

Ik wist niet dat x gewoon zoveel geheugen en proc belasting had.

specs | specs server

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 29 september 2001 01:16 schreef dreamer het volgende:
Ik wist niet dat x gewoon zoveel geheugen en proc belasting had.
Mwoach, ZO erg is het nou ook weer niet, op een 486 met 40 meg moet je iig een beetje met X en wat progs kunnen spelen.

Maar om eerst de basics te leren en daarna eventueel pas met X te gaan klooien is geen slecht idee.

• Dreamer
Dat ga ik nu ook proberen
slackware is bijna binnen (nog maar 30mb) en dan ga ik weer eens ff wat aankloten

misschien lukt dat wel

thnx to you all
Dreamer

specs | specs server

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Gewoon icewm of fwm95 of owm/twm (for ultra speed)
als je een snelle windowmanager wilt in volgorde van gebruiksvriendelijkheid.

Een ander alternatief is xfce en ik denk dat er nog wel meer X alternatieven zijn.

En denk niet dat als je een X omgeving hebt dat dan alles meteen gebruiskvriendelijk is. Dat is alleen met kde/gnome.

Opera erbij en klaar is klara.
Pagina: 1