Kleine partitionerings tip....

Pagina: 1
Acties:

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
Ik heb nu net een nieuwe Seagate Barr. IV 60GB, en die schijnt aan het einde van zijn loopvlak zo'n 20% sneller te zijn.

Nu wilde ik Windows toch helemaal opnieuw installeren, dus heb ik Partities aangemaakt met PQMagic. Nu kan je in PqMagic kiezen voor de optie waar je bijv, de eerste partitie wilt neerzetten. Dit kan dus ook aan het einde van de schijf.. Heb ik nu gedaan en het werkt perfect.
Heel simpel gezegd heb ik mijn partities in spiegelbeeld aangemaakt...
Van hogere acces tijden merk ik niets....

Wat zeggen jullie? Verstandig, of Bull shit?

--hieronder de perf. graph van de seagate (80GB)--
Afbeeldingslocatie: http://www4.tomshardware.com/storage/01q3/010905/images/seagate-barracuda4-diagram.gif

• MaanBanaan
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Lol, je plaatje is gecensureerd...

Maar over je 'tip', elke partitiemanager maakt per definitie je eerste partitie aan het begin van je HD. Als je PM dus je eerste primary partitie gewoon aan het begin laat neerzetten heb je de hoogste transferrates. Het verschil in toegangstijd is trouwens te verwaarlozen, vandaan dat je ook geen verschil merkt (je zou dan zelfs een negatief verschil moeten merken, omdat je 'spiegeling' een averechts effect heeft. In ieder geval heb je nu wel langzamere maximum transferrates op die partitie).

Zo is ook de koppenoriëntatie (bij de meeste HD's, uitzonderingen daargelaten), de koppen hebben hun parkeerplek aan de buitenkant van de schijf, en benaderen zodoende eerst de buitenkant.

• RupS
K, wazig, bij mij werkt het plaatje gewoon.

Maar volgens mij praten we langs elkaar heen.

Ik heb de review gelezen van de nieuwe Seagate die ik nu dus heb. Hij maakt vanaf de 44GB een flinke sprong naar boven in transferrate e.d.

Dus dacht ik, ik gooi de boot partitie aan het einde van de schijf. Zou moeten schelen, in principe....

• MaanBanaan
  • Niet online
Ah, ik snap hem al. Het plaatje is overigens ook op THG zelf niet zichtbaar :).

Je schijf maakt vanaf 40 Gb een sprong omdat je Barracuda IV met 40 gig per platter werkt, en deze schijf als niet gebruikelijke methode de platters achter elkaar i.p.v. tegelijkertijd beschrijft. Het is dus zo, dat als je 40 Gb aan data hebt volgepompt (of een partitie na de 40 Gb aanmaakt), de Barracuda aan je volgende platter begint, opnieuw aan het grootste gedeelte van de platter > sneller.

Het is echter niet sneller als dat je je partitie vanaf de 0 Gb zou aanmaken, want dat is tenslotte ook het begin van een platter, maar dan die 'erboven'.

Neemt niet weg dat als je bijvoorbeeld TWEE besturingssystemen wilt installeren, dat je er 1tje een partitie geeft vanaf de 0 Gb, en de ander vanaf die 40 Gb. Dan heb je bij beide de maximum transferrates. Of je het zal merken is punt twee. Transferrates boeien namelijk niet echt bij de toegang tot je besturingssysteem.

• RupS
Tsja, zoiets dacht ik al, ik had ook niet verw8 dat het merkbaar zou zijn :) Alleen als tweakertje vond ik dat ik het toch ff moest proberen ;)

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Je kan niet "deep-linken" bij Tom, hij heeft zijn site daar tegen beveiligd ;)

• MaanBanaan
  • Niet online
Dat klopt, maar:
Op vrijdag 28 september 2001 10:10 schreef JRTB het volgende:
... Het plaatje is overigens ook op THG zelf niet zichtbaar :).
Pagina: 1