Toon posts:

Hoe autoversterker aansluiten op PC voeding ?

Pagina: 1
Acties:
  • 692 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb een vraagje,
ik ben nu zelf een subwoofer aan het bouwen, en daarvoor heb ik een autoversterker gekocht, alleen nu zit ik met een klein probleempje, want ik weet niet goed hoe ik dat ding moet aansluiten, op een adaptor werkt het al helemaal niet, maar ik heb gezien (op de beurs) dat ze die op een PC voeding hebben aangesloten...

het probleem is alleen, ik heb nu een ATX voeding liggen, en die wordt normaal aangestuurd door het moederbord, om hem aan te zetten, en aangezien er dan geen moederbord aanhangt, weet ik niet hoe ik die voeding aan krijg..

kan iemand me hierbij helpen ??

Bij voorbaat dank !

groetjes Mark

Verwijderd

Ik weet niet hoe zwaar je versterker is... wat voor zekeringen zitten erin ?
een pc voeding levert op 12 volt niet zo extreem veel..
edit:

ik heb hier een 300Watt ATX voeding die maar 10A levert op 12 Volt... voor de versterker die ik in de auto heb 2 x 100Watt veel te weinig..

gele draad aan de voeding is 12 Volt
zwart is aarde..

suc6

Verwijderd

Ik denk niet dat het echt verstandig is om een geschakelde voeding te gaan gebruiken voor een eindtrap. Zo'n voeding is gebouwd om een stabiele spanning te leveren en beslist niet geschikt voor hoge vermogens.

Groet,

Peter

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Mwah, om dat soort versterkers te testen gebruik ik regelmatig een oude AT-voeding.. Gaat op zich goed..

Okee, je krijgt er niet de piekvermogens uit, maar gaat op zich nog hard genoeg..

Als je gewoon een oude AT-voeding op de kop kunt tikken ergens, is dat misschien nog het makkelijkst!

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Ik zou zelf de voeding aan een (kleine) auto-accu schakelen (die is immers 12 V en kan spanningpieken ZEER goed opvangen). Wel even opletten dat je een diode op de + 12 zet zodat er geen stroom vanaf de accu door de voeding gaat lopen. De gele draad op de voeding is de +12 trouwens, niet de rode. (vrind van me had de system fans traag draaien, da's hoe ik daar achter kwam :) ).

Om een ATX voeding aan te zetten moet je de +5V standby met de Power On verbinden. Poging om de pennetjes weer te geven. Met de clip die em vastzet aan de bovenkant wordt et:

CLIP
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
20 19 18 17 16 15 14 13 12 11
DIT IS GEZIEN VAN BOVENAF OP EEN MOBO! Pas dus op dat je misschien deze penconfiguratie moet spiegelen. pen 1 en 2 moeten allebei rode draden hebben en pennen 4 tot en met 6 zijn zwart.

+5 standby is dan pen 19, PSU on is dan pen 7.

* Aetje besloot tot editen om et wat duidelijker te maken.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Kun je niet veel beter even een losse voeding op de kop tikken? Of maak er zelf 1. Trafo + brug gelijkrichter + elco'tje alles klar... Weet je zeker dat tie niet gaat roken

Verwijderd

Waarom nou weer een auto-versterker? Jij (of je vader) hebt vast nog wel een oude versterker op zolder staan, want vroeger waren het allemaal losse componenten setjes, en die hebben vaak een hele goede eindtrap. Ik draai nu al een paar jaar op een pioneer eindtrap en die levert 200Watt per kanaal op 4ohm, als je hem brugt (vinden ze niet zo fijn maarja) heb je er ongeveer 450Watt uit, dat moet voldoende zijn voor het testen van een Sub.

• mesothelioom
  • Laatst online: 05-02-2021
lijkt me niet slim, een beetje autuversterker trekt zomaar 35-40A uit die arme accu (d'r worden nievoor niks van ndie dikke voedingskabels en grote condensators gebruikt)

there's no substitute for cubic inches : 472 cu cadillac

Verwijderd

knoop alle 12v + draden aan elkaar en vergeet niet de 12- te gebruiken in plaats van de aarde, wil nog wel eens omgedraaid worden. aarde (zwart moet aan de kast van de eindbak. en pleur een dikke condensator van 10.000 uF achter de voeding, ja er zitten in de voeding ook al maar als buffer voor de pieken van de eindbak

• Aetje
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Op vrijdag 28 september 2001 11:56 schreef PeterT het volgende:
Kun je niet veel beter even een losse voeding op de kop tikken? Of maak er zelf 1. Trafo + brug gelijkrichter + elco'tje alles klar... Weet je zeker dat tie niet gaat roken
Tot de elco plof zegt :) smeul smeul...

Forget your fears...
...and want to know more...

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:00
Op zaterdag 29 september 2001 01:48 schreef Aetje het volgende:

[..]

Tot de elco plof zegt :) smeul smeul...
Moet je hem ook goed om aansluituh >:)

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 28 september 2001 11:49 schreef Aetje het volgende:
CLIP
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
20 19 18 17 16 15 14 13 12 11
DIT IS GEZIEN VAN BOVENAF OP EEN MOBO! Pas dus op dat je misschien deze penconfiguratie moet spiegelen. pen 1 en 2 moeten allebei rode draden hebben en pennen 4 tot en met 6 zijn zwart.

+5 standby is dan pen 19, PSU on is dan pen 7.

* Aetje besloot tot editen om et wat duidelijker te maken.
Hartstikke bedankt !!!!
dit moest ik echt hebben, ik heb inderdaad een Losse Voeding voor die Subwoofer, en de versterker is 2x100W, maar ik denk dat ik op zijn meest de 50W haal ofzo (is veel hoor, 50W pure Bas)

nogmaals bedankt ! *D
Pagina: 1