Dank voor de tip.
Volgens de FAQ:
Kan ik PC133 geheugen op 66MHz/100MHz laten draaien?
Ja, in principe gaat dit met moderne PC133 modules vrijwel altijd goed. Waar je wel rekening mee moet houden is dat bijvoorbeeld 100MHz CAS2 met bepaalde PC133 modules problemen kan geven omdat er in het recente verleden nogal wat verschillende implementaties van de 133MHz standaard zijn toegepast. De eerste 133MHz systemen waren gebaseerd op een implementatie van Via, en pas later heeft Intel een officiele PC133 specificatie gedeponeerd. Zodoende zijn er in het verleden nogal wat problemen met bepaalde combinaties mainboard/geheugen geweest. Met nieuwe PC133 modules mag je er van uit gaan dat ze goed draaien op 100MHz en 66MHz, maar onthoudt dat de redenering "66MHz en 100MHz is langzamer dan 133MHz, dus het moet gewoon goed werken" niet opgaat. Geheugen techniek is een complex verhaal, en zo simpel ligt het niet.
De uitleg is wel krachtig maar ook erg kort. Niet echt geruststellend vind ik.
Ik wil best 100Mhz kopen hoor, als m'n systeem maar stabiel erop draait, wat toch belangrijker is dan -de mogelijkheid hebben- de 133mhzers mee te kunnen nemen naar andere (snellere) systemen. Op dit moment gebruik ik allerlei 100mhz merken sdrams en bij graphics intensief programma's (spellen dus) crash m'n pc geregeld; kan ook aan die k*t VIA chipset liggen, maar goed. Misschien ka het te maken hebben met m'n ram, dus dacht ik alle ram eruit pleuren en één type dimm kopen, ze kosten tegenwoordig toch niets meer.
Op vrijdag 28 september 2001 09:38 schreef Twynn het volgende:
Normaal gesproken kan het wel inderdaad..
(heb zelf ook PC133 op 100MHz en zelfs op 66MHz lopen, geen probleem).
Toch kunnen er wel ooit problemen ontstaan.. (niet vaak, maar toch!)
Kijk es effe hier in de FAQ, daar staat een stukje over dit probleem.