Toon posts:

Systeemeisen video capture

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een kennis van mij wil heel graag zijn vakantie filmpjes knippen en plakken. Verder hoeft hij er helemaal geen gekke dingen mee te doen.

Omdat hij nog analoog filmt, dachten wij aan een Miro DC-10. Voor de data komt er een snelle (waarschijnlijk IBM) schijf, van een GB of 40. Mogelijk zelfs op een aparte controller, omdat zijn moederbored alleen ata 33 ondersteunt. Maar, zijn hele systeem draait op een Pentium II 450 met 128 mb. Om video te bewerken en dan uit te laten rekenen, is dit zeker niet genoeg (mijn 1,2 heeft er al problemen mee), maar daar heb je nachten voor. Is die 450 snel genoeg om te capturen en een beetje fatsoenlijk met een bewerkinsprogramma te werken? Pinnacle heeft het zelf over minimaal een 350, maar meestal is dat een beetje onderschat. Hij neemt films op, bewerkt ze en zet ze weer terug op video, dus compressie is niet echt van belang. Heeft iemand hier ervaring mee?

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Uncompressed? Dan is zelfs 40GB aan de krappe kant. Uncompressed PAL is ongeveer 30MB/sec. Om dit te bewerken heb je in principe wel genoeg aan een 450MHz, maar 128MB geheugen lijkt me veel te weinig.

Verder werkt het wel lekker snel als je meerdere schijven neemt. Je neemt dan bijvoorbeeld filmpje1+filmpje2 van HD1 samen, en schijft 'm weg op HD2. Dat scheelt vrij veel geratel.

Neem ook Win2k of in ieder geval een OS dat bestanden van >2GB aankan.

edit:
Die 30MB/sec... er zijn niet veel schijven die dat trekken. Je kan ook realtime compressen, MJPEG ofzoiets, maar daar heb je dan een speciale capturekaart nodig, of een veel snellere processor.

Siditamentis astuentis pactum.

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Op vrijdag 28 september 2001 09:18 schreef Varienaja het volgende:
Uncompressed? Dan is zelfs 40GB aan de krappe kant. Uncompressed PAL is ongeveer 30MB/sec. Om dit te bewerken heb je in principe wel genoeg aan een 450MHz, maar 128MB geheugen lijkt me veel te weinig.

Verder werkt het wel lekker snel als je meerdere schijven neemt. Je neemt dan bijvoorbeeld filmpje1+filmpje2 van HD1 samen, en schijft 'm weg op HD2. Dat scheelt vrij veel geratel.

Neem ook Win2k of in ieder geval een OS dat bestanden van >2GB aankan.

edit:
Die 30MB/sec... er zijn niet veel schijven die dat trekken. Je kan ook realtime compressen, MJPEG ofzoiets, maar daar heb je dan een speciale capturekaart nodig, of een veel snellere processor.
Helemaal waar en voor dat jullie beginnen zou ik eerst eens een "Data Troughput" (lees van en naar schijf data stroom) meting doen om te zien of jullie systeem wel snel genoeg leest en schrijft. Eeen heel handig freeware proggie kun je HIER vinden, het heet MPOWER staat bovenaan. Voordeel van MIRO is dat die allemaal in MJPEG werken met chip on card.

Suc6

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• micmac
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-12-2025
systeemeisen zijn voldoende.
wel werken met win 98 want dc10+ heeft geen drivers voor win 2000.
40gb is voldoende als je werkt in vhs kwaliteit.
Er is hier : http://www.scalapublishing.com/cgi/Ultimate.cgi?action=intro

veel informatie te vinden

PIII933@1160-Kyro II 64Mb-256MB Sdram-op MSI 6309

Verwijderd

Topicstarter
Met de uitspraak dat compressie niet van belang is bedoelde ik dat de hardwarematige compressie van de Miro kaart goed genoeg is. Ik zelf neem alles realtime divx op. Dat red je met een 450 volgens mij nooit. Hij wil alleen een stukje opnemen, van laten we zeggen een minuut of 15 daar in gaan knippen en plakken en dan weer terug zetten op video. Hij hoeft de bestanden niet op zijn hdd te bewaren. Daarmee bedoelde ik dus, dat het niet keihard gecomprimeerd hoeft te worden.

Bedankt voor de info. Weet iemand misschien een goede winkel waar ze dit soort spullen verkopen en er ook verstand van hebben? (Dus niet zo'n zaak van: Ja hoor, die kaart loopt prima in Uw Compaq Pressario)