Switch Box 12-10-8-6 Volt

Pagina: 1
Acties:

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08 09:58

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik wil een switchbox maken van een oude printer switch waarmee ik mijn fan kan schakelen tussen 12-10-8 en 6 volt. Met het inelkaar solderen heb ik geen problemen maar met het uitrekenen van de weerstanden. (Of als iemand nog een beter idee heeft zeg het maar.)

Ik d8 gewoon tussen de + draad per schakeling een of meerdere weestanden te plaatzen die dan de overige spanning opnemen (dit uiteraard in die swicht). Dan kom ik dus uit bij R=U*I dus als ik 12v heb en de fan heeft b.v. 0.26A dan krijg ik R=0.26*12=3.12, 3.12 wat? Ohm? KOhm? Dus als ik er een 3.12.... er tussen doe staat die dan stil??

Nu dan de vraag: hoe reken ik dit voor 10,8 en 6 volt uit? En ik heb meerdere fan's in mijn pc ziten, moet ik dan per fan een weerstand nemen of een weerstand voor alle fan's (dus de ampere optellen)?

En voordat jullie zeggen: Als er dan een draadje los zit of een weerstand het niet meer doet en zo al je fan's still staan. Hierover heb ik al nagedacht en een oplossing gevonden. Zet er gewoon een relais tussen die als de spanning uitvalt automatisch op de fan's weer op de pc voeding laat draaien (op 12v dus)

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Nou, bij gewoon 12V hoef jij er natuurlijk geen weerstand tussen te zetten..

Bij 10V is het als volgt: Er moet 10V over jouw fans komen, dus 2V over de weerstand..

Als jouw Fan 0.26A nodig heeft, dan loopt er dus ook 0.26A door de weerstand.. R=U/I, dus 2/0.26.. Da's dus ongeveer 8Ohm

Houd er wel rekening mee dat de weerstanden het vermogen ook kunnen hebben.. Bijv. bij 6V valt er dus ook 6V over de weerstand.. Bij 0.26A is dat al ongeveer 1.5W.. Da's meer dan een standaard weerstandje kan hebben.. En bij meerdere fan's wordt het natuurlijk nog hoger!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08 09:58

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Dus de ampere van de fans optellen. Dan de te verminderen voltage delen door de ampere. Zal ik proberen.

Hoe kan ik erachter komen hoveel watt mijn weerstandes aankunnen. Of zeg je des te groter de te beter? Of bestaat er nog een andere manier om stroom te onttrekken? :?

Ik heb laatzt nog een leuke schakeling gezien met een IC erin, dat lijkt me dan toch iets te overdreven. :)

Om het vermogen uit te rekenen was er ook nog zo'n formule met P erin ofzo. Hoe was die ook alweer. T'is alweer 3 jaar geleden dat ik dit op school had... :)

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• Twynn
P=U*I

Dus de spanning over je weerstand (2, 4, of 6V) * de stroom door de weerstand (opgetelde stroom van de fans dus).

Een standaard weerstandje dat je bij de elektroboer haalt is 0.25W. Vrij weinig dus.. Maar ze hebben ook zwaardere weerstanden (vermogensweerstanden) van bijv. 5W.

En als de zwaarste nog niet genoeg is, kun je meerdere weerstanden parallel gaan schakelen.. Maar dan krijg je wel weer andere weerstanden (hogere waarde!)

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Op vrijdag 28 september 2001 10:27 schreef Twynn het volgende:
P=U*I

Dus de spanning over je weerstand (2, 4, of 6V) * de stroom door de weerstand (opgetelde stroom van de fans dus).

Een standaard weerstandje dat je bij de elektroboer haalt is 0.25W. Vrij weinig dus.. Maar ze hebben ook zwaardere weerstanden (vermogensweerstanden) van bijv. 5W.

En als de zwaarste nog niet genoeg is, kun je meerdere weerstanden parallel gaan schakelen.. Maar dan krijg je wel weer andere weerstanden (hogere waarde!)
Als je weerstanden parallel sckakelt krijg je juist een lagere waarde ;)

• Twynn
Op vrijdag 28 september 2001 14:11 schreef primusz het volgende:

[..]

Als je weerstanden parallel sckakelt krijg je juist een lagere waarde ;)
Klopt.. Maar om de vervangingsweerstand gelijk te houden moeten de gebruikte losse weerstanden een hogere waarde hebben! :) (beetje krom omschreven inderdaad ;))
Pagina: 1