Onderzoek naar gehoordrempel: meten met computer

Pagina: 1
Acties:

• milouny
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-10-2024
wut?
Ik zit in 6 vwo en moet voor mijn eindexamen een zogenaamd profielwerkstuk maken, een onderzoek dat in het oude systeem vergelijkbaar is met het exo voor biologie of natuurkunde.
Ik doe dit samen met twee andere mensen, waaronder 5731N.

Onderzoek
We willen de gehoordrempel van de mens onderzoeken door te meten vanaf welk geluidsniveau iemand een toon van een bepaalde frequentie waarneemt:
Een koptelefoon produceert een toon van een bepaalde frequentie. Hierbij voeren we het volume langzaam op, totdat de proefpersoon de toon hoort. Hij/zij drukt dan op een knop op het toetsenbord en dan moet de computer het geluidsniveau (volume) koppelen aan die frequentie. Dan doen we hetzelfde proefje met een andere frequentie, en zo gaan we een tijdje door... :z

Nou, en dan?
Als het goed is krijgen we dan zo'n soort grafiek: (okee, nogal lompe lijn, maar het gaat om het idee)
Hiermee vervolgen we het onderzoek (over oorzaken van pieken en afwijkingen tussen personen) maar dat is wat uitgebreid/offtopic om nu neer te zetten.
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/milouny/grafiek.gif

Hardware
De hardware hebben we al grotendeels:
-computer (Athlon 900 met standaardspul)
-Soundblaster live! 5.1 Platinum
-proefpersonen
-Sennheiser HD-570 (überkoptelefoon, volgens eddie), dank aan edwinv
-toetsenbord
(deciBell-meter en oscilloscoop met microfoon om te ijken komen nog, dat zal wel lukken).

Software
We willen de metingen echt door de computer laten doen omdat het dan veel nauwkeuriger is.
Nu is het grote probleem de software. Volgens ons zijn er twee mogelijkheden om de metingen te doen:
1. De computer een .wav laten afspelen waarbij het geluidsniveau lineair oploopt, en tegelijkertijd een timer laten lopen. Hierbij berekenen we met de verstreken tijd tot de toetsaanslag de frequentie van dat moment.
Probleem hierbij is voor mij het parallel laten lopen van de .wav en de timer, en de grote beperking in geluidsvariatie.
2. De computer een toon laten genereren en bij de toetsaanslag direct kijken wat op dat moment het volume is.
Probleem hierbij is eigenlijk alles... maar met deze software is het meten een heeeeel stuk makkelijker, en we hebben nogal veel metingen te doen...
De tweede manier lijkt ons de beste.

Waarom vertelt die idioot dit op GoT?
Volgens mij is de software in principe niet zo enorm ingewikkeld, maar wij hebben de skills niet om dit te coden.
Is er hier iemand met tips en adviezen, of is er zelfs iemand die ons zou willen helpen met de software?

Wat krijg ik dan?
Ten eerste zijn we je heel dankbaar, en je krijgt een vermelding in onze scriptie, die je eeuwige roem oplevert bij iedereen die het leest (denk eens aan àààl die wetenschappelijke tijdschriften die ons onderzoek publiceren! (8>)
Ten tweede... nou... uhhmm... ten tweede... Alsjeblieft? :P :)

AMD 386 DX/DXL 40MHz - 20MB 32-pins edo RAM - 100MB Conner en 160MB Conner Harddisks - OAK Otivga VGA 1MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In welke programmeertaal wil je het schrijven en heb je ervaring met programmeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milouny
Mijn ervaringen met programmeren zijn nihil, moet ik bekennen. Mijn eerste gedachte was softwaremogelijkheid 2., maar omdat ik me realiseer dat ik eerst flink moest gaan leren om dat helemaal zelf te kunnen maken heb ik mogelijkheid 1. bedacht, die in principe (maar dat wil ik dus niet in verband met de enorme meetonnauwkeurigheid!) met de hand zou kunnen worden uitgevoerd (stopwatch+winamp ofzo). Dat kan in een programmaatje verwerkt worden en dan is het ineens een stuk minder complex.
Maar zoals gezegd: ik ga voor mogelijkheid 2, maar dan kan ik het dus niet zelf. In het uiterste geval los ik het op met 1.
Hoe dan ook: alle adviezen zijn welkom.

AMD 386 DX/DXL 40MHz - 20MB 32-pins edo RAM - 100MB Conner en 160MB Conner Harddisks - OAK Otivga VGA 1MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:19

Pelle

🚴‍♂️

Cool: * Pelle heeft in 5 VWO ook ooit eens zoiets in elkaar geprutst

Ging daar niet om geluidsniveau, maar om frequentie. Welke toonhoogten binnen het gehoorbereik vallen zegmaar. 't was niet echt een hele bizarre opdracht; ik heb het toen gewoon gedaan met QuickBasic4.5. Je had daar een statement sound als ik me goed herinner, en dat liet je gewoon oplopen van 10hz tot 20000hz, en andersom. Zodra je wat hoorde roste je op de spatiebalk, zodra je niks meer hoorde, dan ook.
Waarde opslaan in een file, gemiddelden berekenen, grafiekje bouwen en klaar. Iets wat opviel was in ieder geval wel dat de fanatieke walk/discman-luisteraars pakweg 1000hz lager zaten qua hoogst te horen toon als 'gewone' mensen.

Succes met je onderzoekje in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16192

er zijn diverse programmatjes al hiervan, die zaten 6 jaar geledne al bij de pc consument op cd:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Laatst online: 20:13

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op vrijdag 28 september 2001 01:16 schreef Pelle het volgende:
Je had daar een statement sound als ik me goed herinner, en dat liet je gewoon oplopen van 10hz tot 20000hz, en andersom. Zodra je wat hoorde roste je op de spatiebalk, zodra je niks meer hoorde, dan ook.
Wel leuk, maar hiermee komt er een toon uit de pc-speaker, waarbij het volume niet regelbaar is.

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banpei
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-10-2022

Banpei

Hachiroku on this touge?

Je kan natuurlijk ook gewoon met een proggie als Cooledit of iets dergelijks een aantal Waves maken van een x aantal DB en een bepaalde toonhoogte... Die dan random afspelen via Mediaplayer-component in VB/Delphi/Builder...

AE86 gevonden! | So what I thought I'd do was, I'd pretend to be one of those deaf-mutes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBrown
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-11-2024

MrBrown

Reservoir Dog

Er zijn ergens op het web toch vast wel componentjes te vinden waarmee je in VB oid een geluidje kan genereren met een bepaalde freq. en volume?!?

Zit ff achter een pc zonder VB ofzo, dus kan helaas ff niet testen..

Powered by Manetti (compiled by Jura)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15854

Lijkt me wel geinig om zo'n programma te maken.. Dus als niemand anders het wil doen, bied ik me aan. Ik wil het dan met Delphi en DirectX maken.. als iemand mee wil helpen (bv de User Interface) ook leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Op vrijdag 28 september 2001 09:26 schreef Banpei het volgende:
Je kan natuurlijk ook gewoon met een proggie als Cooledit of iets dergelijks een aantal Waves maken van een x aantal DB en een bepaalde toonhoogte... Die dan random afspelen via Mediaplayer-component in VB/Delphi/Builder...
Idd .. Cooledit.. wavjes genereren.... interface met VB maken.. waar je deze wavjes weer afspeelt.. easy as that. Maar daar heb ik eigenlijk geen tijd voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Niet online
Op vrijdag 28 september 2001 12:38 schreef DiFool het volgende:
Lijkt me wel geinig om zo'n programma te maken.. Dus als niemand anders het wil doen, bied ik me aan. Ik wil het dan met Delphi en DirectX maken.. als iemand mee wil helpen (bv de User Interface) ook leuk
Lijkt me ook wel leuk, het is ook niet zoveel werk denk ik. Maar ik heb wel van dit soort programma's al gezien trouwens (die dus via de geluidskaart werken) waarmee je niet alleen sinusgolven maar ook bijv driehoeksgolven kunt laten horen.

Maar is het niet leuk voor een profielwerkstuk om je nou juist eens te verdiepen in programmeren? Leer je eerst in 20 uur wat standaard pascal dingen, en dan nog 20 uur delphi. Dan heb je nog 40 uur over voor de rest van je onderzoek...

Maar ik zal dat programma even voor je opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21227

ik kan wel effe in TP een progje maken dat een timer weergeeft en een toon maakt die dan steeds hoger gaat maar dat is ook met pc spieker dus geen volume control mail me maar als je t nodig hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Niet online
Op vrijdag 28 september 2001 15:50 schreef Zoepnek het volgende:
ik kan wel effe in TP een progje maken dat een timer weergeeft en een toon maakt die dan steeds hoger gaat maar dat is ook met pc spieker dus geen volume control mail me maar als je t nodig hebt
Dan kun je natuurlijk ook zelf wel ff je win98 cd pakken en in qbasic even sound(hz) intikken. Het gaat er natuurlijk om dat je ook het volume moet kunnen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21227

dat zeg ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Niet online
Oke, ik heb wel wat handige programma's gevonden, en ze ff op mijn server gezet:
ftp://xs4me.dhs.org/pub/got/

Gevonden op:
- http://www.nch.com.au/
- http://www.esser.u-net.com/

TTG heeft zelfs een Sweep-mode waarin je langzaam een toon op een steeds hogeren frequentie laat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15854

Ik heb thuis een [freeware] component liggen om een *.wav file met een bepaalde frequency en Db af te spelen; ik weet niet precies hoe die heet, kijk ik thuis wel.., werkt iig met DirextX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Op vrijdag 28 september 2001 16:05 schreef DiFool het volgende:
Ik heb thuis een [freeware] component liggen om een *.wav file met een bepaalde frequency en Db af te spelen; ik weet niet precies hoe die heet, kijk ik thuis wel.., werkt iig met DirextX
ActiveX component? Dan zijn we er toch bijna (behalve de interface dan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-05 21:14
Met bass.dll moet je wel wat kunnen knutselen.
Zoek daar is op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 00:03
als je uiteindelijk toch gaat proggen is het mischien makkelijk om alvast een strategie te hebben.
Bijvoorbeeld het laten testen van een proefpersoon mag niet te lang duren voor die persoon.
Ik weet namelijk nog wel dat de dienstkeuring veel te lang duurde. Daar gebruikten ze het systeem van op willekeurige tijdstippen een piepje te laten horen en niet constant bij hetzelfde oor. De frequentie werd in logaritmische stappen steeds verhoogd. In totaal een 10 stappen als ik me niet vergis. ('t is alweer een 7 jaar geleden)
Wat sneller gaat is als iemand bij een aantal frequenties zelf aangeeft of 'ie 't nog kan horen of niet.
De proefpersoon zou dan zelf het volume makkelijk moeten kunnen bijregelen door bijvoorbeeld met de muis naar boven en beneden te kunnen bewegen.
Bijvoorbeeld 10 schuif-meters die elk voor een bepaalde frequentie staan en wanneer aangeklikt de toon laten horen (uiteraard laten beginnen bij laagste volume).
Op die manier zijn de regelaars na de hand makkelijk uit te lezen en kun je veel meer proefpersonen testen.
Eventueel kun je dan ook nog inbouwen dat er gelogged wordt hoevaak mensen rond een bepaald volume heen en weer blijft gaan. (hiervan de 2e-afgeleide nemen en op het punt dat deze "0" is heb je het (meest) juiste punt)
Aan de hand van deze extra gegevens kun je statistisch de onnauwkeurigheid afschatten.
Het zijn maar ideetjes, je moet maar zien of dit haalbaar is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milouny
Bedankt voor de vele reakties.

De proef moet zowiezo via de geluidskaart en koptelefoon gaan, pc-speaker is dus geen oplossing.
Ik moet de frequentie én het volume kunnen variëren.
Kertje schreef:
er zijn diverse programmatjes al hiervan, die zaten 6 jaar geledne al bij de pc consument op cd:)
Dat is interessant, zou zeker makkelijk zijn, maar ik denk dat de programma's die jij bedoelt minder uitgebreid zijn dan de eisen die ik hierboven stel, of niet?
banaan-X schreef:
Oke, ik heb wel wat handige programma's gevonden, en ze ff op mijn server gezet:
ftp://xs4me.dhs.org/pub/got/

Gevonden op:
- http://www.nch.com.au/
- http://www.esser.u-net.com/

TTG heeft zelfs een Sweep-mode waarin je langzaam een toon op een steeds hogeren frequentie laat lopen.
Bedankt! dit is best leuk om wat te oefenen met die tonen. Misschien, als we het grotendeels handmatig gaan doen, kunnen we dit goed gebruiken. Maar in principe is het grootste probleem het koppelen van het volume bij de overgang van wel naar niet horen aan de frequentie.
Dat geldt dus ook voor het genereren van tonen met cooledit e.d., de toon kunnen we wel maken (en dat is erg nuttig) maar het gaat ons erom dat de testpersoon op een snelle en effectieve manier van héééél veel tonen kan laten weten of hij ze wel of niet hoort.
TD-er schreef
[...] ideetjes, je moet maar zien of dit haalbaar is.
Bedankt voor je info. Ik ga er over nadenken, jouw methode van het zelf laten instellen van de volumes door de proefpersoon is misschien wel erg interessant, en misschien ook wel sneller en nauwkeuriger dan het laten oplopen van de frequentie.
Ik ga dit eerst even met m'n biologieleraar overleggen en overdenken, als dit topic is weggezakt over drie dagen trap ik 'm wel weer omhoog... ;)
Er had zich gisteren trouwens bijna onmiddelijk iemand aangemeld om te coden en ik wil hem niet passeren.
DiFool schreef:
Dat is cool van je, maar ik ga dus eerst even denken wat voor programma nou het verstandigst is om te laten maken (paar nieuwe ideeen ineens, dank aan jullie ;))
En die andere persoon was eerst, dus ik laat het eerst aan hem over (tenzij je het óók wilt doen, mag natuurlijk wel maar dan doe je het dubbel...)
Bedankt, jullie horen het nog wel *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16361

Op donderdag 27 september 2001 23:55 schreef milouny het volgende:
-Sennheiser HD-570 (überkoptelefoon, volgens eddie), dank aan edwinv
580!!! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milouny
Op woensdag 03 oktober 2001 21:19 schreef edwinv het volgende:

[..]

580!!! :(
Ja hallo, JIJ zei 570!!! |:( :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16361

Op donderdag 04 oktober 2001 17:53 schreef milouny het volgende:

[..]

Ja hallo, JIJ zei 570!!! |:( :)
Dat was een typo.
Pagina: 1