Toon posts:

Fm Transmitter

Pagina: 1
Acties:
  • 772 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Heeft iemand een schema liggen van een Fm transmitter ?
of weet iemand een site waar er een op staat

Ik was opzoek naar een goede ouder fm transmitter (3 meter)
van tussen de 80 en 115 MHz het liefts met stereo (modulator),
mono mag ook maar dan klinken mijn mp3;s niet zo goed snappie :)
als iemand mij hier info over zou kunnen geven dan heel graag

[info]
(het is voor een project op school voor mijn mbo afsluiting zou ik een fm zender bouwen)
[\info]

Verwijderd

Illegaal, of je moet onder de 10 mW blijven

In dat geval, kijk es hier:

http://www.aaroncake.net/circuits/fmtrans.htm

Ze werken met de 2N2222, dus ik gok dat hij al 500 mW kan doen , dit is in principe al illegaal, in de praktijk zal het meevallen..

Dat is een eenvoudige modulator, vrij makkelijk te bouwen...Als je stereo wilt moet je een aparte stereocoder bouwen die vervolgens op de input komt..
Dit is alleen heel lastig om te bouwen...

[EDIT] Nou ik dit schema zie lijkt het precies op de zenders die ik vroeger wel gebouwd heb, en dat draait heel behoorlijk, alleen is het moeilijk om ze op frequentie te houden, wat vooral lastig is bij een stereosignaal..

De onderdelen zijn zo te zien makkelijk te krijgen, alleen de instelbare condensators moet je ff om zoeken..

Ik bouwde ze zowel gewoon op printplaat (etsen/frezen) alswel op een koperen plaat, waarop ik "eilandjes"(stukjes koper van +- 4x4mm)lijmde, deze vervolgens vertinde, en tussen deze eilandjes de componenten soldeerde...deze methode werkt erg goed..

Als je op school de mogelijkheid tot etsen hebt zou ik een mooi printje maken, zelfs de layout staat al op deze site, alhoewel ik zie eerst over zou maken in een layout-programma, want deze ziet er niet uit...

Veel suc6!! :)

Verwijderd

Topicstarter
ja weetik dat van dat het niet mag boven de 10 mw maar het is voor een project op school dus ik moet hem ook kunnen testen enzo maar 10 mw is denk ik wel genoeg

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Hmmmm relaxed idee ! fm transmitter aan de soundcard, gewoon je radio op je eigen frequentie instellen :) Kan ik mn shoutcast server doodmaken en echt OVERAL in huis naar mn eigen stream luisteren... (en de buren genieten vrolijk mee)

Zou okaphone/groningen de onderdelen hebben en dan niet dat de verkopers me uit gaan lachen?

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-07 17:05

MARTIJN_

<<---^|^--->>

http://www.velleman.be heeft een printje (kit nummer K1771) van een klein fm zendertje.
kosten twee tientjes met alle onderdelen en een print, je hoeft geen spoelen te maken lekker handig.
ik heb dat ding ook en werkt goed teurlijk geen stereo, maar als je dat wilt moet je maar een stereocoder er bij maken.
http://www.velleman.be/Product.asp?lan=2&id=8892
Afbeeldingslocatie: http://www.velleman.be/images/0/k1771.jpg

PGEQRZEM

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Hier een schematje van 1 Watt PLL gestuurt (verloopt je zender tenminste niet eigenlijk een vereiste)

10 X beter dan die velleman rommel

Afbeeldingslocatie: http://www.etherpiraten.com/schema/1watt/1wattschema.jpg

En hier een stereo coder

Afbeeldingslocatie: http://www.etherpiraten.com/schema/stereoencoder.GIF

Verwijderd

Op donderdag 27 september 2001 22:32 schreef mbitnl het volgende:
Illegaal, of je moet onder de 10 mW blijven

In dat geval, kijk es hier:

http://www.aaroncake.net/circuits/fmtrans.htm

Ze werken met de 2N2222, dus ik gok dat hij al 500 mW kan doen , dit is in principe al illegaal, in de praktijk zal het meevallen..

Dat is een eenvoudige modulator, vrij makkelijk te bouwen...Als je stereo wilt moet je een aparte stereocoder bouwen die vervolgens op de input komt..
Dit is alleen heel lastig om te bouwen...

[EDIT] Nou ik dit schema zie lijkt het precies op de zenders die ik vroeger wel gebouwd heb, en dat draait heel behoorlijk, alleen is het moeilijk om ze op frequentie te houden, wat vooral lastig is bij een stereosignaal..

De onderdelen zijn zo te zien makkelijk te krijgen, alleen de instelbare condensators moet je ff om zoeken..

Ik bouwde ze zowel gewoon op printplaat (etsen/frezen) alswel op een koperen plaat, waarop ik "eilandjes"(stukjes koper van +- 4x4mm)lijmde, deze vervolgens vertinde, en tussen deze eilandjes de componenten soldeerde...deze methode werkt erg goed..

Als je op school de mogelijkheid tot etsen hebt zou ik een mooi printje maken, zelfs de layout staat al op deze site, alhoewel ik zie eerst over zou maken in een layout-programma, want deze ziet er niet uit...

Veel suc6!! :)
aja je merk vanzelf waneer ie te sterk is want dan staat de rcd zo op de stoep ;-)

Verwijderd

ik heb heri wel een 35watt liggen als je interesse heb om de hele buurt mee te katen genieten :) er zijn trouwens pci kaarten waarop kleine fmzenders zitten, maar daar weet ik het adres nie van.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt maar deze is veel te klein en zwak
ik denk niet dat ik een goed punt krijg voor een vellemand kit :)
ik zou echt gewoon schemas moeten hebben :?
Op vrijdag 28 september 2001 19:19 schreef MARTIJN_ het volgende:
http://www.velleman.be heeft een printje (kit nummer K1771) van een klein fm zendertje.
kosten twee tientjes met alle onderdelen en een print, je hoeft geen spoelen te maken lekker handig.
ik heb dat ding ook en werkt goed teurlijk geen stereo, maar als je dat wilt moet je maar een stereocoder er bij maken.
http://www.velleman.be/Product.asp?lan=2&id=8892
[afbeelding]

Verwijderd

Topicstarter
Thx maar waaar heb je die shemas vanaf dan kan ik zlf effe kijken want ik kan de letters niet lezen :(

maar als ik zoiets zou kunnen krijgen dat zou geweldig zijn
:)

p.s. ik had een pll en die ging perfect is helaas kapot
(ik haat water schade) en nu wou ik dus een nieuwe bouwen want kopen is veel te duur !!
Op vrijdag 28 september 2001 21:53 schreef Jur het volgende:
Hier een schematje van 1 Watt PLL gestuurt (verloopt je zender tenminste niet eigenlijk een vereiste)

[afbeelding]

En hier een stereo coder

[afbeelding]

• MARTIJN_

MARTIJN_

<<---^|^--->>

Afbeeldingslocatie: http://www.etherpiraten.com/schema/stereoencoder.GIF

dit is geen STEREO CODER maar een DECODER.
kijk maar er zit 1 ingang op en 2 uitgangen en dat moet percies ander om zitten.
audio links en audio rechts in en 1 signaal er uit. :)

PGEQRZEM

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Op zaterdag 29 september 2001 10:27 schreef MARTIJN_ het volgende:
[afbeelding]

dit is geen STEREO CODER maar een DECODER.
kijk maar er zit 1 ingang op en 2 uitgangen en dat moet percies ander om zitten.
audio links en audio rechts in en 1 signaal er uit.:)
edit:

Hier stond wat onzin dat nergens op sloeg.

* MARTIJN_ heeft gewoon gelijk

Krankzinnige muziek vind je hier.

• MARTIJN_

MARTIJN_

<<---^|^--->>

:)

PGEQRZEM

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Ha ha lol ik dacht al waar zit het kristal lol

hier wel een coder.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:31
In de nieuwe Conrad catalogus (2002) staat een bouwpakketje voor een FM zendertje, 2 watt geloof ik.. 24.95 ofzo... :)

Verwijderd

[afbeelding]

En hier een stereo coder

[afbeelding]
PLL gestuurd?? Nou ik dacht het ff lekker niet he |:(

Verwijderd

Topicstarter
heeft er nog iemand een url van een fm transmitter of een goed schema ?
please help me :?

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

ik ga maandag naar okaphone, de onderdelen voor dat simpele mono schakelingetje halen en mijn shoutcast-zodat-ik-in-het-hele-huis-kan-luisteren obsolete maken!

Verwijderd

Topicstarter
is niet zo heel fijn met zoon vellemand kit of zo maar ik wil met die zender dus een goed punt halen plus een goede 3 meter zender hebben :)
Dus iedereen die me wil en kan helpen graag :)

Verwijderd

Topicstarter
http://www.geocities.com/SouthBeach/3433/building.htm

Zou dit iets zijn ?? een beetje stabiel enz
:?

Verwijderd

Op zondag 30 september 2001 00:16 schreef Toxic049 het volgende:
heeft er nog iemand een url van een fm transmitter of een goed schema ?
please help me :?
Ik weet niet of je het gezien hebt, maar het bovenste schema van Jur is erg mooi, een simpel uit trappen opgebouwd zendertje..

Moet een stukje cake zijn voor een MTS'er..

Verwijderd

Op zondag 30 september 2001 01:03 schreef Toxic049 het volgende:
http://www.geocities.com/SouthBeach/3433/building.htm

Zou dit iets zijn ?? een beetje stabiel enz
:?
Da's een waardeloos schema, geloof me...

• TygeR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-02-2025
Gewoon even naar die bibloiotheek lopen en het boek scematic huren of zomaar een radio boek staan zat schema's
eigenlijk is een fm zender niet meer dan een vermogensgestuurde oscilator, het ingangs signaal is het vermogen. je kan het dus eventueel ook zelf uitkienen is heel simpel

p.s. over vermogen gesproken als hij teveel vermogen is kan je er gewoon een weerstand tussen zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 30 september 2001 11:58 schreef mbitnl het volgende:

[..]

Ik weet niet of je het gezien hebt, maar het bovenste schema van Jur is erg mooi, een simpel uit trappen opgebouwd zendertje..

Moet een stukje cake zijn voor een MTS'er..
ja weet ik maar ik kan de gegevens van de componenten niet lezen dus ik heb er weinig aan maar ik heb jur al gemailt ik geloof dat het wel goed gaat komen

en waarom is dat andere schema waardeloos dat van geociteys ?

Verwijderd

Topicstarter
heeft er nog iemand anders schemas liggen voor een transmitter of een stereo coder ?

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 09:18

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Op zondag 30 september 2001 00:18 schreef m-m het volgende:
ik ga maandag naar okaphone, de onderdelen voor dat simpele mono schakelingetje halen en mijn shoutcast-zodat-ik-in-het-hele-huis-kan-luisteren obsolete maken!
Als het je gelukt is, kun je me dat ff laten weten via dit draadje...dan moet ik ook maar eens ff naar de oude ebbinge fietsen....

greetz

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Verwijderd

Topicstarter
??? :? ???

jammer dat er niks meer komt ben nu nog hard opzoek naar een stereo encoder

Verwijderd

Topicstarter
ik ben nu nog opzoek naar een BLY88 transistor bij ons bij de electro boer niet meer te krijgen ;(

en de stereo encoder.

en dan kan ik beginnen en hoopen en een goed punt :)

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

Ik heb ooit zelf zo'n simpel (zwak) mono FM-zendertje gemaakt, maar die was een beetje instabiel (verschoof ongeveer 1 Mhz omhoog in een half uur tijd ofzo)... :P

#

Verwijderd

Op dinsdag 02 oktober 2001 22:24 schreef Toxic049 het volgende:
ik ben nu nog opzoek naar een BLY88 transistor bij ons bij de electro boer niet meer te krijgen ;(

en de stereo encoder.

en dan kan ik beginnen en hoopen en een goed punt :)
Ha jij bent een goeie vent! Lekker blazen met die BLY 88, niks geen kutzendertje :)

• SjOuKeS
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-08 08:19

SjOuKeS

HmmmmPie!!!!

ik zal ff kijken of ik het schema van mij SPI stereo coder nog heb liggen.. dan mail ik dat wel ff.. en ik heb hier als het goed is ook nog wel een stuurtrap schema met passende PLL...
Dan moet het koekje zijn.....
Als ik die shit kan vinden..
Ik bouw zelf geen 3 Meter zenders meer..
laatstaan dat ik d'r nog mee draai..
maar ik heb ze nog wel :P ...
ik zal wel ff zoeken..

Verwijderd

ey ik heb hier echt geen verstand van maar kan je niet zoiets doen als 2 mono transmitters en 2 mono recievers elk voor een kanaal :? (ik heb nog nooit techniek gehad hoor vandaar) en jullie zijn hier bezig met iest wat verstuurt maar wat ontvangt?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:31
Op dinsdag 02 oktober 2001 22:58 schreef DJ_PP het volgende:
ey ik heb hier echt geen verstand van maar kan je niet zoiets doen als 2 mono transmitters en 2 mono recievers elk voor een kanaal :? (ik heb nog nooit techniek gehad hoor vandaar) en jullie zijn hier bezig met iest wat verstuurt maar wat ontvangt?
Ja, lol, dan heb je ook stereo :)

maar ja, 2 radio's, 2 frequenties?? damn, lijkt wel op de 1e stereo uitzending.. (Hilversum 1 links, Hilversum 2 rechts), DAT was pas stereo :)

Nu lekker op 1 frequentie, iets bandbreedte verschil geloof ik, en een 19Khz piloottoontje om je tuner duidelijk te maken dat t stereo is, en ie 't ook als zodanig interpreteerd (pff, kutwoord)

Verwijderd

Op dinsdag 02 oktober 2001 23:08 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

Ja, lol, dan heb je ook stereo :)

maar ja, 2 radio's, 2 frequenties?? damn, lijkt wel op de 1e stereo uitzending.. (Hilversum 1 links, Hilversum 2 rechts), DAT was pas stereo :)

Nu lekker op 1 frequentie, iets bandbreedte verschil geloof ik, en een 19Khz piloottoontje om je tuner duidelijk te maken dat t stereo is, en ie 't ook als zodanig interpreteerd (pff, kutwoord)
Ey koppie koppie ;), maare je ontvang het signaal dat je uitzend toch niet een gewone stereo tuner? en kun je niet alles kant en klaar in de winkel krijge? dat solderen is weer een hoop gedoe. Lijkt me wel handig (of moet ik me sony wire-less uitelkaar hale :P:D

Verwijderd

@toxiq echte zenders kun je kopen bij http://euro-unique.com heb je tenminste niet de RDR binnen een dag op je dak. Die komen WEl kijken als je met velleman shit met lineair gaat spelen. Anders kijk je eens op http://www.radio.nl/home/links_en_info/001.links/001.radio/004.piraat/001.fm/ daar staan er zat die nog draaien. En her en der een schema of 2e handsje. O ja en die transistoren kun je vaak wel krijgen bij electronica dump in amsterdam (molukkenstraat)

suc6

• Skeleton353
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2020

Skeleton353

Ik herken mezelf niet meer ...

[afbeelding]

En hier een stereo coder

[afbeelding]
Ik wil dit best wel eens in elkaar steken ...
Er is wel een probleem :)
Welke onderdelen moet ik dan nemen ? Ook staat er soms
10K (weerstand), maar welke moet (soort) dat zijn ed. ?

Heb je hiervan ook geen PCB layout ? is makkelijker om dit
printje te maken.

Asus Cusl2-c - Intel P3-800 Mhz - 512 Mb Ram - Asus V7700 (Ge-force 2 GTS) - Plextor 40/12/40A CD-writer - SB-audigy - 2x40 Gb HD - Cambridge FPS-1000 Speakers - IIYAMA AS4611UT LCD Monitor - MS Optical Wheel Mouse - Windows XP Professional (Engels)

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik ben toevallig weer is bezig met bouwen

Bij deze wat pics:

Totaaltje

Afbeeldingslocatie: http://jur.piranho.de/Fm.JPG

Pll + een stukje stuurzender:

Afbeeldingslocatie: http://jur.piranho.de/Pll.JPG

Eindtrap:
Afbeeldingslocatie: http://jur.piranho.de/Eindtrap.JPG

Alleen nog ff de stereo coder bouwen en Frust FM is in noordholland weer te beluisteren :)

• Skeleton353
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2020

Skeleton353

Ik herken mezelf niet meer ...

Op vrijdag 16 november 2001 00:39 schreef Jur het volgende:
Ik ben toevallig weer is bezig met bouwen

Bij deze wat pics:

Totaaltje

[afbeelding]

Pll + een stukje stuurzender:

[afbeelding]

Eindtrap:
[afbeelding]

Alleen nog ff de stereo coder bouwen en Frust FM is in noordholland weer te beluisteren :)
kan je geen pcb layout maken hiervan ? IK WIL DAT OOK HEBBEN :) hehehe

Asus Cusl2-c - Intel P3-800 Mhz - 512 Mb Ram - Asus V7700 (Ge-force 2 GTS) - Plextor 40/12/40A CD-writer - SB-audigy - 2x40 Gb HD - Cambridge FPS-1000 Speakers - IIYAMA AS4611UT LCD Monitor - MS Optical Wheel Mouse - Windows XP Professional (Engels)

• martijnn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 07:14
Hee leuk!

Gaan we nou pictures uitwisselen van elkaars zender? Zou ik die van mij ook even plaatsen ? tis een PLL met een klein eindtrapje en in totaal 20 watt. Geen stereocoder, maar wel limiter en premy phase ingebouwd.

En dat allemaal op de fm 92.10 in Utrecht!

• Djeen
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
hum,wat heb je nu precies nodig om gewoon zo'n zendertje in huis,welke schema's enal ????

Verwijderd

Op zaterdag 29 september 2001 18:04 schreef Michiel het volgende:

[..]

PLL gestuurd?? Nou ik dacht het ff lekker niet he |:(
idd, daar zie ik geen fasedetector, geen terugkoppeling en geen VCO in, wel een simpele FM- of PM (kan je zo niet zien) modulator!
Pagina: 1