met papier mache kun je alles maken!!
sudo is hier de beste oplossing voor lijkt me.
Op donderdag 27 september 2001 22:26 schreef ultimate het volgende:
/etc/group editten misschien?
Jep, en de floppy formatter e.d.Op vrijdag 28 september 2001 00:07 schreef Jotti het volgende:
sudo gebruiken. doe ik ook met gnometoaster bv.
Rookworst zonder R is ook worst.
Hoezo sudo?
Je maakt toch gewoon een groep 'sqlusers' aan?
Als je de gebruikers, die dat mogen doen, dan deel van die groep uit laat maken ben je er toch? (/etc/group)
Op al je sql zooi (executable, dirs) doe je dan 'chown :sqlusers mysql' en 'chmod g+rx mysql' (misschien ook nog een 'chmod o-rwx' als je paranoid bent zoals ik
)
Als je de gebruikers, die dat mogen doen, dan deel van die groep uit laat maken ben je er toch? (/etc/group)
Op al je sql zooi (executable, dirs) doe je dan 'chown :sqlusers mysql' en 'chmod g+rx mysql' (misschien ook nog een 'chmod o-rwx' als je paranoid bent zoals ik
Omdat hij MySQL als voorbeeld noemde. Hij zei dat hij 'services' door users wilde laten (her)starten. Met sudo is dat voor elke service mogelijk, en je kunt ook regelen dat users alleen mogen herstarten, niet stoppen.Op vrijdag 28 september 2001 09:50 schreef _Yellow_ het volgende:
Hoezo sudo?
Op al je sql zooi (executable, dirs) doe je dan 'chown :sqlusers mysql' en 'chmod g+rx mysql' (misschien ook nog een 'chmod o-rwx' als je paranoid bent zoals ik)
Voor alle services die poorten binden < 1024 heb je root privs nodig. MySQL kan dus zonder, maar veel zaken zoals Apache, bind ed niet. Dit is niet met permissies op te lossen.Je maakt toch gewoon een groep 'sqlusers' aan?
Op al je sql zooi (executable, dirs) doe je dan 'chown :sqlusers mysql' en 'chmod g+rx mysql' (misschien ook nog een 'chmod o-rwx' als je paranoid bent zoals ik)
Wel, door services setuid root te maken, maar dan vind ik sudo toch netter en veiliger.Op vrijdag 28 september 2001 12:11 schreef igmar het volgende:
[..]
Voor alle services die poorten binden < 1024 heb je root privs nodig. MySQL kan dus zonder, maar veel zaken zoals Apache, bind ed niet. Dit is niet met permissies op te lossen.
sudo zou kunnen, moet je het wel goed configgen, dat je niet sudo su - kunt doen, net zoals sudo [shell], want dan krijg je gewoon een full-rootshellOp vrijdag 28 september 2001 00:07 schreef Jotti het volgende:
sudo gebruiken. doe ik ook met gnometoaster bv.
Pagina: 1