Toon posts:

wat is 266MHZ fsb nou precies?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik wil een nieuwe PC kopen, en gezien de processorprijzen gaat mijn voorkeur uit naar een Athlon Thunderbird. Maar is het zo dat als je zo'n SocketA moederbord koopt, je de bus-snelheid op 266 MHz kunt zetten? En werkt je geheugen en je videokaart enzo dan ook op 266MHz? En je schijf? En is dat wel stabiel te krijgen? En wat is een goed (stabiel) moederbord dat dit ondersteund? Of kan ik wellicht toch beter een PentiumIII kopen? En kunnen die ook op zo'n hoge bus-snelheid draaien?

Nou, heel veel vragen, maar ik hoop dat iemand me kan helpen. Bedankt.

Verwijderd

Voor al uw vragen is deze heerlijke FAQ gemaakt.
Voor beginners maar ook voor gevordenen, voor jong en oud iedereen kan gebruik maken van deze schitterende FAQ :Y)

[topic=223827/1/25]

Verwijderd

Topicstarter
Te gek, bedankt, dat wist ik nog niet. Is inderdaad erg duidelijk.

Verwijderd

Op donderdag 27 september 2001 21:08 schreef casper21 het volgende:
Te gek, bedankt, dat wist ik nog niet. Is inderdaad erg duidelijk.
Graag gedaan, maar mocht je nog met vragen zitten stel ze hier dan gerust hoor :)

• hives
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-04-2023
Dat vind ik een goede vraag van je.

Mij is ooit vertelt dat het goed was voor als je DDR geheugen nam.
Maar dat is dus dikke bullshit want op mijn kt7a-raid kan dus mooi geen DDR.

Maar goed, ik denk dat je pc opzich wel lekker zou draaien op 266 FSB ik merk het wel een beetje want me buurman heeft een 133.

Maar ja.... want versnelt het nou en waarom moet het zo goed zijn? :7

AMD XP 3000+ , Asus A7v333 Raid , 3 x maxtor 40 gb 7200 rpm , asus nvidia geforce FX 5950 Ultra 256 MB, 1024 Kingston DDR PC-2700, Creative Audigy 2 ZS , Pioneer 106s 16 x 40 x , Lite-on 52 x 32 x , 52 x, Sony DVD Writer 4x Extern , Ilyama HM204DT 22 Inch

Verwijderd

je kan ook altijd nog een P4 nemen zijn toch zeker de moeite waard, worden niet warm, en not at least, ze doen altijd, en hebben een fsb van 400 maximaal benutten dus.
Het zal mij een worst zijn wat je koopt maar het leuke van een pc = dat die bij je thuis staat.
(neem geen asus a7a266)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op donderdag 27 september 2001 21:14 schreef hives het volgende:
Dat vind ik een goede vraag van je.

Mij is ooit vertelt dat het goed was voor als je DDR geheugen nam.
Maar dat is dus dikke bullshit want op mijn kt7a-raid kan dus mooi geen DDR.

Maar goed, ik denk dat je pc opzich wel lekker zou draaien op 266 FSB ik merk het wel een beetje want me buurman heeft een 133.

Maar ja.... want versnelt het nou en waarom moet het zo goed zijn? :7
* dion_b gaat weer de gebruikelijke }:O uit de sloot halen... ;)

266 MHz FSB bestaat (nog) niet in systemen voor thuisgebruik. Al die praat van 200/266 (Athlon) of 400 (P4) FSB is pure marketing. Athlon systemen hebben een 100/133MHz DDR FSB. DDR betekent Double Data Rate- beide kanten van de klokpuls worden gebruikt voor datatransfer (maar de controllersignalen gaan dus maar met 100 of 133MHz). In het ideale geval zou dit een dubbele doorvoer kunnen geven, maar benchmarks wijzen uit dat de verbetering maximaal 20% is en soms minder dan 5%.
Voor P4 geldt het nog sterker- het heeft een 'quad pumped' 100MHz FSB. Het gebruikt beide kanten van de klokpuls en kan bovendien tegelijk lezen en schrijven. Dat levert een flinke versnelling op (vooral de tweede verbetering helpt), maar is nog steeds geen 400MHz.

Feit is dat een 'echte' 200MHz FSB ALTIJD sneller zal zijn dan welke 100DDR (200 'effectief') dan ook.

Waarom wordt dan DDR gebruikt? Omdat het vrijwel niets meer kost dan gewone SDR (Single Data Rate) om te produceren en het toch sneller is.

Het idee dat het echt 2x (4x) zo snel zou zijn is puur b*llsh*t van de marketing afdelingen.

Wat betreft het verschil dus tussen die '266' en 133- hooguit het verschil tussen DDR en SDR, maar beiden lopen dus zeker op 133MHz.

Verschillende processoren kunnen in verschillende mate van DDR gebruik maken.

Pentium3 en Celeron kunnen er in beginsel niets mee- hun eigen FSB is SDR, en DDR geheugen levert vrijwel geen enkele verbetering op tov SDR SDRAM.

Athlon/Duron CPUs doen er een stuk meer mee- zij hebben zelf een DDR bus, wat dus sneller is dan die van de P3, maar lang niet 2x zo snel. DDR geheugen heeft hier wel zin, met performance tot 10% hoger.

P4 heeft dus een quad pumped bus, wat dus DDR plus nog een 'verdubbeling' inhoudt. Het kan erg veel met DDR geheugen (vgl i845/P4X266) en is geoptimaliseerd voor RDRAM (veel snellere throughput maar veel hogere latencies).

Al met al interessant enzo, maar vergeet die 200/266/400MHz- het is gewoon 100/133 met een paar interessante performance verbeteringen.

P.s. moet dit niet naar PMG?

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1