Hoe netwerkkabel controleren/doormeten

Pagina: 1
Acties:
  • 6.449 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:55
Nou het zit zo: ik heb voor mijn lokale netwerk van de ene uiterste kant van het huis naar de andere uiterste kant een UTP-kabel van 30meter getrokken.

De kabel legt een volgend traject af:

- Hij gaat op de bronkamer waar de router staat, via een opening in het raam de kamer uit.
- Vervolgens gaat hij (onbeschermd) onder een aantal dakpannen door, het dak van onze carport op.
- Op de carport heb ik de kabel door een PVC-buis geleid als bescherming.
- Vervolgens wordt de kabel onder de dakgoot door in een ook een soort PVC-buis geleid.
- Uiteindelijk gaat de kabel, om de doelkamer te bereiken, nogmaals onbescherm onder een aantal dakpannen door en gaat via een speciale opening tenslotte de kamer binnen.

- In de doelkamer is de kabel aangesloten op een speciale UTP wandcontactdoos.

In de bronkamer eindigt de kabel gewoon met een RJ-45 stekker.

Ik heb het meerdere malen gecheckt, en ga er vanuit dat de RJ-45 stekker in de bronkamer er goed aangemaakt is evenals het stopcontact in de doelkamer. De aders zijn straight-through verbonden.

Echter, als ik nu de kabel in de bronkamer op mijn HUB aansluit, en in de doelkamer op het stopcontact nog een straight-kabel aansluit teneinde een verbinding te maken met m'n tweede computer, gebeurt er niets.

In principe zou een netwerk wel moeten werken, want als ik beide computers in dezelfde kamer zet en ze op m'n hub aansluit, werkt het netwerk.

Ik vermoed nu dus dat er iets mis is met de 30meter kabel. Heeft iemand enig idee over hoe ik dit kan controleren zónder hem te moeten verplaatsen en waarmee ik de invloed mogelijk 'foute' aansluiting van wandcontact of rj-45 stekker uitsluit? Alvast bedankt

(als bovenstaand verhaal heel erg onbegrijpelijk overkomt, kan ik evt wel wat foto's van de situatie plaatsen)

edit:
Hele verhaal half herschreven, hopelijk ietsjes minder onbegrijpelijk geworden...

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:28

TeeDee

CQB 241

onbegrijpelijk :)

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Arthur
Op donderdag 27 september 2001 20:10 schreef TeeDee het volgende:
onbegrijpelijk :)
:D daar was ik al bang voor, ik zal morgen wat foto's maken van de situatie :)

* Arthur leest zijn verhaal nu ook nog eens door, en begrijpt het zelf ook niet meer als hij het leest

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:26

Klippy

Still Game

Op donderdag 27 september 2001 20:13 schreef ArthurS het volgende:

[..]

:D daar was ik al bang voor, ik zal morgen wat foto's maken van de situatie :)

* Klippy leest zijn verhaal nu ook nog eens door, en begrijpt het zelf ook niet meer als hij het leest
Heb 't al 3x gelezen, is net nog te volgen na 3x :P

Maarre, het kan altijd zijn dat je op sommige HUBs een crosscable moet gebruiken.
En je had denk ik eerst je kabel moeten checken. Maar daar heb je nu niks aan.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Arthur
Op donderdag 27 september 2001 20:18 schreef LiquidSilver het volgende:

[..]

Heb 't al 3x gelezen, is net nog te volgen na 3x :P

Maarre, het kan altijd zijn dat je op sommige HUBs een crosscable moet gebruiken.
En je had denk ik eerst je kabel moeten checken. Maar daar heb je nu niks aan.
:) Sorry voor de onduidelijkheid, ik heb het nu wat anders neergezet en hopelijk is het iets minder onbegrijpelijk geworden.

Volgens mij hoef ik geen cross-cable te gebruiken. Mijn hoofdcomputer is ook niet met een cross-cable op de hub aangesloten.

De kabel komt overigens 'van een rol'. Het was geen pre-fab kabel, ik heb de stekker en het wandcontact er zelf aan moeten maken met behulp van een krimptang. Dat ik hem misschien van tevoren had moeten testen zit wel wat in, maar is er een manier om hem nu nog te testen (doormeten o.i.d.)?

Alvast bedankt voor alle moeite (lees: het proberen te begrijpen van het hele relaas :))

Anoniem: 27518

Er is apparatuur om de kabel te testen. Zul je ff op zoek moeten gaan naar een aardige monteur die netwerken aanlegt.

Kijk voor de zekerheid de aansluiting van de stekkertjes nog ff na. Als 1 vd kabeltjes niet op de juiste plaats zit, jammer dan werkt het niet. En het is gewoon een feit, dat dit bij DoeHetZelvers nogal eens gebeurt.
Overigens is dit geen schande, 8 vd die pietepeuterige kabeltjes, die bij het strippen vd buitenmantel ook nog eens gaan draaien :(
En dan die kleuren ook echt duidelijk te onderscheiden, eerst is kabeltje oranje denk je, nog eens goed kijken, is kabeltje weer oranje/wit :(

Succes :)

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:26

Klippy

Still Game

Ja heb zelf ook problemen vaak daarmee. Kut kleine kabeltjes.
Maar je hebt nog apparatuur om te testen ja. Je moet eens proberen om de PC's rechtstreeks aan te sluiten, dus zonder HUB. Als dat ook niet werkt is je kabel gewoon niet goed (over ofzo) of je stekkertjes zijn verkeerd.

Dit is trouwens het schema, maar dat zal je wel weten, stond toch nog op m'n account :) :
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klippert/UTP.gif

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Pagina: 1