SB Live! en Soundfonts

Pagina: 1
Acties:

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-03 16:50
Ik heb sinds enkele maanden een SB Live! 5.1 Player. En wat mij opvalt is dat je hier op GoT maar heel weinig leest over de mogelijkheden met Midi.

Met deze geluidskaart is het (net zoals dat overigens al kon met de AWE32 en AWE63) mogelijk om Soundfonts in het geheugen te laden. Deze soundfonts zijn in feite gewoon sample banken met geluiden van instrumenten erin. Standaard wordt er bij de Live! alleen soundfonts geleverd met GM indeling van 2,4 en 8MB. Die laatste klinkt redelijk (ook niet meer dan dat). Maar als je even op internet zoekt, kom je een enorme berg van die soundfonts tegen. Ook volgens de GM/GS indeling.

Ik heb zelf nu 3 GM banken gedownload, te weten:
  • fluid (125MB ong, dus wel erg groot. Bovendien zijn sommige instrumenten niet echt goed)
  • JNSGM (32MB ong. Vind ik persoonlijk tot nu toe de beste)
  • Roland Soundcanvas (16MB standaard roland soundcanvas samples, klinken dus over het algemeen wel goed, maar minder dan JNSGM vind ik)
Daarnaast zijn er ook hele goede soundfonts te vinden voor maar 1 of een paar instrumenten. Zo zijn er bijvoorbeeld hele goede piano, gitaar en drum soundfont banken. Deze kun je dan gewoon gebruiken in plaatst van dat instrument in een GM bank.

Maar ik ben dus nog maar een paar dagen bezig met dit gedoe, dus ik ben er nog niet echt thuis in. Ik ben er wel van overtuigt dat dit een erg gaaf aspect is van de SB live! waarvan ik bij aanschaf niet eens wist dat dit tot de mogelijkheden behoorde!!

Ik kwam ook een site tegen van een project waar ze bezig waren om een EMU APS driver geschikt te maken voor een SB live!. Deze kaarten schijnen namelijk op dezefde chipset te zijn gebaseert. Het voordeel om deze driver te gebruiken ipv de SB live! drivers, is dat er voor de EMU APS een ASIO driver is, die in Cubase kan worden gebruikt (en ik dacht ook in Logic, maar dat weet ik niet helemaal zeker) om de hardware direct aan te sturen. Volgens die site is het dan mogelijk om een latency te krijgen van slechts 8ms (!!) bij het gebruik van VST instrumenten. Dit is dus nagenoeg realtime, en normaal gesproken zou je daar een hele dure prof. geluidskaart voor moeten kopen. Het werkt alleen onder win98 (die driver is er alleen voor win98 ofzo nl. :( ) da's dus wel een beetje jammer.

Zijn er mensen die dit al geprobeerd hebben?? Volgens mij heb je dan dus echt de ultiemste low-budget semi-prof. oplossing voor muziek op de computer namelijk!!

Verwijderd

Ik gebruik liever m'n Yamaha SV550 geluidskaart die XG en GS ondersteunt en als extra de Roland MT-32 en Roland CM64 synth-module erin heeft. Als ik soundfonts wil gebruiken dan laad ik ze meestal in de 'LiveSynth' DXI (DirectX Instruments) van Cakewalk Sonar.

Voor het werken met soundfonts hoef je dus niet perse een SB Live kopen. :)

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik ben ook jaren op zoek geweest naar de beste soundfonts. Echt goeie zijn heel moeilijk te vinden. Kijk eens op http://www.hammersound.com
Hier staan een heleboel soundfonts, niet allemaal even goed, maar er zitten wel een paar goeie tussen.
Ohja, omtrent die Asio drivers, er is al een tijdje een unofficial driver verkrijgbaar: http://come.to/sblive
Schijnt verder goed te werken.

Trouwens, ik heb o.a. een Roland JV-1010 synthesizermodule welke echt ongelofelijk goed is. Je zult in een soundfont nooit top sounds vinden....

• ErectionJackson
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

donderdag 27 september 2001
Klopt die datum wel? :P

Met alle respect, dit verhaaltje komt wel een beetje heel erg laat. Die APS drivers zijn al een hele tijd te verkrijgen en ik heb ze zelf ook geprobeerd. Cool spul wel, maar het geluid was bij mij een stuk slechter dan wanneer ik LiveWare gebruikte. En het moest onder Win98/ME en daar baal ik van :)
Volgens die site is het dan mogelijk om een delay te krijgen van slechts 8ms (!!) bij het gebruik van VST instrumenten
Euhm, latency bedoel je waarschijnlijk :)

Met soundfonts kun je inderdaad fantastische dingen doen, maar ik ben minder te spreken over de Live! zelf. De geluidskwaliteit van de in-/uitgangen is gewoon te slecht om er echt wat mee te kunnen. Hij ruist te veel en het geluid klinkt totaal niet open en vlak (en crispy :) ).

Ik heb gekozen voor Logic Audio met de EXS24. Hier laad ik dan de samples in en kan ik het met een andere geluidskaart gebruiken. De kwaliteit is dan een heel stuk hoger, helemaal als je een (tegenwoordig zo goedkope) 24-bits/96KHz kaart haalt.
Zijn er mensen die dit al geprobeerd hebben?? Volgens mij heb je dan dus echt de ultiemste low-budget semi-prof. oplossing voor muziek op de computer namelijk!!
Zoals ik al zei, semi-prof is het echt niet. De kwaliteit is er gewoon te laag voor. Maar mijn oplossing incl. bijvoorbeeld de Terratec EWX24/96 of de M-Audio Audiophile is misschien wel de beste startersoplossing!

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

• ErectionJackson

ErectionJackson

Op donderdag 27 september 2001 20:08 schreef Dr. RiPsaw het volgende:
Je zult in een soundfont nooit top sounds vinden....
Dit is bullshit. Simpel. Kijk bijv. maar eens op http://www.sonicimplants.com Top spul!

Het formaat is geschikt voor professionele doeleinden en daar wordt ook gebruik van gemaakt. Maar omdat het zo makkelijk is om ze te maken wordt er ook zoveel troep geproduceerd door hobbyisten.

Als je een Gigasampler-instrument of een AKAI-sample bank omzet naar Soundfont merk je het verschil gewoon niet. Punt.

Paar voorbeeldjes van Sonic Implants:

http://www.sonicimplants.com/MPG3/SonicImplantsLesPaul.mp3
http://www.sonicimplants.com/MPG3/SonicImplantsSpector_Slap_Bass.mp3
http://www.sonicimplants.com/MPG3/SonicImplantsCreamyFuzzDemo.mp3
http://www.sonicimplants.com/MPG3/SonicImplantsRealStrat.mp3
http://www.sonicimplants.com/MPG3/SonicImplantsSaxQuartetDemo.mp3

:9~

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

• Martin Sturm
Ok.. misschien is semi-prof iets overdreven..

Maar die ruis waar ErectionJackson het over heeft heb ik dus ECHT niet bij mijn SB live! Dit is volgens mij ook niet zo, want ik heb al genoeg reviews gelezen waar de signaal/ruis verhouding van de SB Live! een van de betere was t.o.v gelijk geprijsde geluidskaarten.

En er zijn dus echt wel goede soundfonts. Ik speel zelf al een behoorlijk tijdje synthesizer/keyboard/piano, en heb al best veel spul gehoord. En uiteraard heb je niet het geluid wat je krijg als je een synth koopt van 6000 piek o.i.d. Maar voor een kaartje van 150 piek vind ik het dus echt wel kwaliteitje! Ik had dat ook niet verwacht toen ik hem kocht eigenlijk. Meestal gebruikte ik een keyboard om midifiles af te spelen (omdat de kwaliteit gewoon veel beter was) maar dat hoeft bij een SB live! dus niet perse.

En een Terratec of Yamaha kaartje zal ongetwijfeld nog beter zijn, maar ja, ik ben maar een arme student!!

Ik bedoelde trouwens idd latency |:(

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Ik ben nou niet echt onder de indruk van die Sonic Implants. Eerste sample (Les Paul) klinkt erg leuk, maar het is niks anders dan een paar gesampelde loops van de gitaar, die je onder een paar noten plakt. Ik ken dat geintje door en door. Goeie geluidskwaliteit, maar als je een beetje handig bent doe je dit ook met een softwaresampler.
De soundfonts waren oorspronkelijk bedoeld voor de synthese van sounds. En als je op die manier een instrument kunt maken is dat erg tof. Of iemand die noot voor noot een mooie piano sampled als soundfont. Dat noem ik pas echte soundfonts. Tegenwoordig worden soundfonts meer gebruikt als verzamelbanks. Niks mis mee, kun je leuke dingen mee doen. Maar ook dan laat de geluidskwaliteit nog wel eens te wensen over, en dan geef ik de voorkeur aan een echte synthesizer, of liever nog: live muzikanten.
Maar goed, dit is persoonlijke mening/smaak.

• ErectionJackson

ErectionJackson

Op donderdag 27 september 2001 22:19 schreef Dr. RiPsaw het volgende:
Ik ben nou niet echt onder de indruk van die Sonic Implants. Eerste sample (Les Paul) klinkt erg leuk, maar het is niks anders dan een paar gesampelde loops van de gitaar, die je onder een paar noten plakt. Ik ken dat geintje door en door. Goeie geluidskwaliteit, maar als je een beetje handig bent doe je dit ook met een softwaresampler.
De soundfonts waren oorspronkelijk bedoeld voor de synthese van sounds. En als je op die manier een instrument kunt maken is dat erg tof. Of iemand die noot voor noot een mooie piano sampled als soundfont. Dat noem ik pas echte soundfonts. Tegenwoordig worden soundfonts meer gebruikt als verzamelbanks. Niks mis mee, kun je leuke dingen mee doen. Maar ook dan laat de geluidskwaliteit nog wel eens te wensen over, en dan geef ik de voorkeur aan een echte synthesizer, of liever nog: live muzikanten.
Maar goed, dit is persoonlijke mening/smaak.
Ik weet niet waar jij die wijsheid vandaan haalt, maar die Sonic Implants Les Pauls zijn echt niet gesamplede loops. Het zijn enkele aanslagen (ik heb ze zelf ook). Het feit dat jij denkt dat t loops zijn geeft dus aan dat het net echt klinkt :D Compliment voor SI dan maar ;)

En die Blue Jay Drums zijn een van de beste sample drums. Dat zijn veel reviewers met me eens. Daar kan geen Q-Up Arts of Spectrasonics wat aan veranderen.

Maar goed, zo heb je ook lui die Pro Tools maar troep vinden.. :z

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Pro Tools is kwijlen!

Trouwens, over SI: ik ben het met je eens dat ze erg goed klinken, maar het blijven gesampelde instrumenten (het hoeven idd geen loops te zijn, het kunnen ook aparte noten zijn), dat is wat ik eigenlijk bedoelde. De allereerste soundfonts waren namelijk gebaseerd op FM- en Wave-synthese. Echte synthese dus. Het was een sport en wedloop om daar de meest natuurgetrouwe sound mee te maken, wat erg moeilijk is, en voor een aantal instrumenten onmogelijk. Dit is vrij goed te horen in die saxofoons (laatste link in het rijtje dat hierboven genoemd is), dat is nou een echte synthese soundfont, en geen gesampelde. Voor een soundfont is ie erg goed, maar vergeleken met een echte saxofoon is het bagger (ik ben pianist in een jazzband met meerdere saxofoons, dus dan hoor je het verschil wel).

• Martin Sturm
Op vrijdag 28 september 2001 18:43 schreef Dr. RiPsaw het volgende:
Pro Tools is kwijlen!

Trouwens, over SI: ik ben het met je eens dat ze erg goed klinken, maar het blijven gesampelde instrumenten (het hoeven idd geen loops te zijn, het kunnen ook aparte noten zijn), dat is wat ik eigenlijk bedoelde. De allereerste soundfonts waren namelijk gebaseerd op FM- en Wave-synthese. Echte synthese dus. Het was een sport en wedloop om daar de meest natuurgetrouwe sound mee te maken, wat erg moeilijk is, en voor een aantal instrumenten onmogelijk. Dit is vrij goed te horen in die saxofoons (laatste link in het rijtje dat hierboven genoemd is), dat is nou een echte synthese soundfont, en geen gesampelde. Voor een soundfont is ie erg goed, maar vergeleken met een echte saxofoon is het bagger (ik ben pianist in een jazzband met meerdere saxofoons, dus dan hoor je het verschil wel).
Ik weet niet waar jij deze wijsheden vandaan haalt, maar tegenwoordig zijn de geluiden van moderne (prof) geluidskaarten, synthesizers en keyboards gewoon gesampled hoor. Synthese komt nog maar zeer zelden voor, omdat daar nauwelijks goede resultaten mee te behalen zijn. En ik kweet niet of je wel eens wat duurdere moderne synthesizers hebt gehoord, maar er zijn er toch een paar waar je, als je blind zou luisteren, NIET het verschil hoort tussen een 'echte' sax en een sax uit een synthesizer :).

Wel gezellig, want ik speel ook piano.. alleen dan in een Big Band :)

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Ik had het dan ook over de eerste soundfonts...
Maar nu wordt idd bijna alles gesampled, igg alle synthesizers/piano's etc. Ik ben zelf in het bezit van o.a. een Roland JV-1010 module, de saxen klinken opzich best goed, maar ik ben nog nooit een synthesizer tegengekomen dat een zo natuurgetrouwe sound heeft als een echte sax. Misschien dat er op een van de Roland Expansionboards er wel een staat, maar ik heb niet al die boards uitgeprobeerd.

• Martin Sturm
De Roland XP-serie heeft dacht ik ook hele mooie blazers, en de Yamaha PSR-9000 (is wel geen synth, maar een keyboard) heeft ook mooie solo-saxen. Het probleem met dergelijke instrumenten, is dat er verschillende klankleuren en speelwijze mogelijk zijn. Een Rhodes digitale piano klinkt bijvoorbeeld altijd het zelfde (even afgezien van velocity verschillen). Daarom heb je voor saxen e.d. ook meerder samples nodig om de verschillende speelwijze te simuleren...

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
De Roland XP serie is afgeleid van de JV serie (waaronder mijn module). Ik heb de diverse XP modellen beluisterd, en er zitten best aardige sounds tussen die goed door kunnen voor een blaasinstrument. Maar die samples staan vooral op de expansionboards voor deze synths.
Over Rhodes samples in digitale piano's: die zijn bijna nooit zo goed als een echte Fender Rhodes, alhoewels sommige erg dicht in de buurt komen, en ik soms moeite moet doen om de verschillen te horen. Ik vind de echte Fender Rhodes een van de meest geile :) sounds die er is (let op: dit is mijn eigen smaak). Het geluid wordt namelijk ingekleurd door de versterker. Voor het echte volle geluid van een Rhodes wordt een bepaald merk versterker gebruikt (buizenversterker uiteraard), ik weet alleen niet meer welke. En dat is wat veel samples vaak missen.
Roland heeft de productie van de Rhodes een tijdje overgenomen nadat Fender hiermee stopte, en daarom vind je in de Roland digitale/stage piano's nog steeds hele goeie samples hiervan terug.

Verwijderd

De hammond-orgel en electrische gitaren zijn volgens mij ook heel moeilijk om in samples te verwerken.

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Vooral gitaren zijn idd erg moeilijk. Hammond Orgels valt opzich wel mee. Hammond maakt namelijk tegenwoordig nog steeds orgels, en nu zijn ze digitaal!
De eerste echte goeie gitaren die ik ben tegengekomen zijn de gitaren uit de Roland XV serie (zitten helaas niet in de JV serie :(). Verder zijn ze idd erg moeilijk te sampelen. Dit komt net zoals bij de Rhodes het geval is door de gebruikte versterker.

• ErectionJackson

ErectionJackson

Kun je voorbeeldjes geven van die gitaren uit de XV serie? Ik ben nl. al een hele tijd op zoek naar goede geluiden. Al vind ik deze ook niet verkeerd klinken!

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Ze klinken zeker niet verkeerd, alhoewel er dingen gespeeld worden die met de beschikbare effecten en edit mogelijkheden niet haalbaar zijn in een soundfont. Het kan ook niet anders dan dat bepaalde riffs zijn gesampled.
Ik heb zelf helaas geen XV module, ik zou eens ff een link moeten opzoeken met demo's.
Ik post hier straks dan nog wel ff wat over als ik iets kan vinden.

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Hmm, hier staan iig wat demo's, ik heb ze nog niet beluisterd. Ze zijn afkomstig van de XV-5080 (:9~), er zal vast wel een van de gitaren tussen zitten.

http://www.rolandus.com/products/mi/2001/xv5080.html

Verwijderd

Kan aan mij liggen (ligt het ook zeker aan :) ) maar wat kan ik met die soundbanken :? Wordt de muziek er mooier van ofzo? Als ik een doodnormale MP3 afspeel of een DVD kijk gaan mijn oren dan ineens klapperen van het verschil?

Ik ben echt een leek op dit gebied, maarja meer prestaties uit een stuk hardware halen wil ik altijd wel :9 :9

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Nope, een Soundfont (.sbk/.sf2; ontwikkeld door Creative en Emu) is een verzameling instrumenten die je met midi aan kunt sturen. De standaard midi geluiden die uit je computer komen (speel maar eens een .mid bestand af uit je /windows/media directory met Mediaplayer), klinken vaak wat blikkerig. Je kunt zelf van alles aanpassen in Soundfonts en eigen banken samenstellen en ook je eigen samples erin zetten en aanpassen. Maar je zult nooit een zo goed resultaat behalen zodat ze klinken als een synthesizer (module) van nu.
Een Soundfont heeft verder niks van doen met andere muziek op je PC, je kunt ze louter gebruiken als instrumenten.

Verwijderd

ok! tnx. Scheelt me weer wat tijd, kan ik wat anders gaan proberen....

• ErectionJackson

ErectionJackson

Op dinsdag 02 oktober 2001 19:33 schreef Dr. RiPsaw het volgende:
Maar je zult nooit een zo goed resultaat behalen zodat ze klinken als een synthesizer (module) van nu.
Waarom zijn samplers zo populair? Omdat ze van de apparaten het dichtst bij echte instrumenten in de buurt komen. Met Soundfonts zijn veel betere resultaten haalbaar dan je met een willekeurige synth zou kunnen maken. Afgezien van analoge synths e.d. denk ik dat het nut van de synthesizer steeds meer afneemt.

Soundfonts doen totaal niet onder voor AKAI of Emu samples. Het is een geweldige uitvinding, maar vaak verkeerd begrepen door mensen die er niet zoveel van afweten of er niet voor open staan. Dit is alleen jammer voor die mensen zelf :)

Verwijderd

Bespeel maar eens een electrische piano van Yamaha, die tonen worden real-time gegenereerd en klinkt even goed als een echte piano. Dat bereik je met samples alleen als je een stuk of +/- 12000 losse samples erin gooit en dan nog zal het niet helemaal identiek klinken.

Als je een gitaar hard aanslaat dan krijg je een hele schelle klank en als je 'm zacht aanslaat dan krijg je een doffere klank... probeer dat maar eens met samples voor elkaar te krijgen. Ik heb een tijdje soundfonts geprobeert maar die reageren dus helemaal niet op bepaalde controllers in de m'n sequencer. Je kunt de velocity wel hoger zetten maar daarmee bereik je met de instrumenten van in een soundfont niet hetzelfde als met dezelfde instrumenten in een synthesize geluidskaart (of ander apparaat). Met de velocity op 127 verwacht ik dat het instrument meer 'open' gaat klinken en niet dat alleen het volume omhoog gaat (zoals bij soundfonts het geval is). Zoiets valt gewoon niet te maken met samples (nog niet...misschien over een paar jaar wel, maar ik denk 't niet)

• ErectionJackson

ErectionJackson

Op dinsdag 02 oktober 2001 23:21 schreef Beathoven het volgende:
Bespeel maar eens een electrische piano van Yamaha, die tonen worden real-time gegenereerd en klinkt even goed als een echte piano. Dat bereik je met samples alleen als je een stuk of +/- 12000 losse samples erin gooit en dan nog zal het niet helemaal identiek klinken.

Als je een gitaar hard aanslaat dan krijg je een hele schelle klank en als je 'm zacht aanslaat dan krijg je een doffere klank... probeer dat maar eens met samples voor elkaar te krijgen. Ik heb een tijdje soundfonts geprobeert maar die reageren dus helemaal niet op bepaalde controllers in de m'n sequencer. Je kunt de velocity wel hoger zetten maar daarmee bereik je met de instrumenten van in een soundfont niet hetzelfde als met dezelfde instrumenten in een synthesize geluidskaart (of ander apparaat). Met de velocity op 127 verwacht ik dat het instrument meer 'open' gaat klinken en niet dat alleen het volume omhoog gaat (zoals bij soundfonts het geval is). Zoiets valt gewoon niet te maken met samples (nog niet...misschien over een paar jaar wel, maar ik denk 't niet)
Dit wordt al heel veel toegepast. Alleen wordt dit gedaan bij professionele samples. Van die cdtjes die 500 piek per instrument kosten :o Ken je de GigaPiano? Klinkt fantastisch! Het ligt maar net aan de soundfont zelf wat de kwaliteit is, maar bijna alles is haalbaar met soundfonts. Het gaat om hoe er gesampled wordt, niet in welk formaat.

• BurningSheep
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12-2024
Op maandag 01 oktober 2001 18:40 schreef Dr. RiPsaw het volgende:
De Roland XP serie is afgeleid van de JV serie (waaronder mijn module). Ik heb de diverse XP modellen beluisterd, en er zitten best aardige sounds tussen die goed door kunnen voor een blaasinstrument. Maar die samples staan vooral op de expansionboards voor deze synths.
Over Rhodes samples in digitale piano's: die zijn bijna nooit zo goed als een echte Fender Rhodes, alhoewels sommige erg dicht in de buurt komen, en ik soms moeite moet doen om de verschillen te horen. Ik vind de echte Fender Rhodes een van de meest geile :) sounds die er is (let op: dit is mijn eigen smaak). Het geluid wordt namelijk ingekleurd door de versterker. Voor het echte volle geluid van een Rhodes wordt een bepaald merk versterker gebruikt (buizenversterker uiteraard), ik weet alleen niet meer welke. En dat is wat veel samples vaak missen.
Roland heeft de productie van de Rhodes een tijdje overgenomen nadat Fender hiermee stopte, en daarom vind je in de Roland digitale/stage piano's nog steeds hele goeie samples hiervan terug.
dude, je haalt de woorden uit m'n mond, ik ben ook een zeer grote fan van de sound van de Fender Rhodes, ik heb het zelfs overwogen om er een te gaan kopen, ik zag 'm ergens staan voor 1500 piek, maar toen viel m'n oog (en oor) op een jv-1010. Dus heb ik die gekocht heb er nog niet veel mee kunnen spelen, maar wat ik er tot nu toe van gehoord heb vind ik erg goed.

*edit*

(ook maar ff iets on-topic zeggen :))

Ik heb zelf een awe64 en gebruik soundfonts vooral om bijv. bepaalde drums of leuke geluidjes in te laden, bijna nooit voor een instrument oid. Maar het is absoluut een zeer handige feature aangezien softsynths in mijn systeem absoluut niet werken.

• ErectionJackson

ErectionJackson

Da's heel jammer! Want anders had je bijv. eens kunnen proberen de EVP88 van Emagic (de makers van o.a. Logic Audio) te bespelen. Klinkt helemaal te gek! 12 (dacht ik) digitale piano's waaronder Fender Rhodes en Wurlitzer. :9

• BurningSheep
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12-2024
Die klinken idd goed, nu alleen nog zo leren spelen ;)

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Ik heb zelf ook heel veel met Soundfonts gedaan, todat ik idd ook een JV-1010 had (heb ik nog steeds). Ik gebruik totaal geen soundfonts meer eigenlijk, hooguit voor een enkele hihat-sample. Maar met de samplers van nu kun je meer dan met een soundfont. Zeker met de Variphrase van Roland is er zoooooo ongelofelijk veel mogelijk dat je er eng van wordt! ;)
Maar gewone synthesizers zullen er nog heel lang zijn! Bakken als de Nordlead series en de JP-80x0 zijn ongelofelijk goed, en er zullen nog flink wat ontwikkelingen volgen op dat gebied. Hetzelfde geldt in feite ook voor de softsynths, erg leuk spul, alhoewel ik de voorkeur geef aan hardware (zitten o.a. echte knoppen op :))

• Martin Sturm
Ik heb Peter Baardmans eens een XP synth zien bespelen. Hij speelde toen een stuk van het Rosenberg Trio, dat klonk echt zo goed, dat als je je ogen dicht deed, dacht dat er echte gitaristen/basist zat. Nu is Peter Baardmans ook niet echt de 1e de beste toetsenist, maar het was wel duidelijk dat die gitaren erg goed klonken.

Rhodes is inderdaad erg cool.. Ik ken iemand die zo'n ding heeft.. Ik heb ook al eens op een echte Hammond + Leslie mogen spelen. Dat klinkt ook echt supergaaf.. Alleen zijn ze een beetje zwaar om mee te slepen naar optredens :P

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Over zwaar gesproken.... de echte Fender Rhodes full size zijn loodzwaar. Ik heb een paar keer op zo'n ding gespeeld, en de aanslag is bij de meeste toch vrij zwaar. Maar een geile sound die eruit kwam :9~

Verwijderd

Rhodes is inderdaad erg cool.. Ik ken iemand die zo'n ding heeft.. Ik heb ook al eens op een echte Hammond + Leslie mogen spelen. Dat klinkt ook echt supergaaf.. Alleen zijn ze een beetje zwaar om mee te slepen naar optredens
check dit, een op een Hammond XK-9 ingespeeld stuk :)

http://members1.chello.nl/~w.h.mulder/xk2demo.mp3

dit is dus een synthesizer.... (en een verdomd goeie)
Pagina: 1