[waterkoeling] Aansluiten pomp op voeding ?

Pagina: 1
Acties:
  • 280 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tenesmia
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-03 14:43

Tenesmia

First Sergeant

Topicstarter
Ik ben bezig met waterkoeling en shit, maar nu vroeg ik me af hoe ik het beste mijn pomp kan aansluiten op me voeding .. of moet ik 'm juist los in een stopcontact prutsen ?

ik zat zelf ook te denken dan ding aan te sluiten op de 'negatieve monitor voedingstekker' van me voeding ( die je normaal voor monitor gebruikt ), zodat me pomp gelijk met de voeding aan gaat..

is dit een goed idee, of is het belangrijk dat je pomp kan doorlopen als je voeding ( --> CPU ) uitstaat , zodat je kan voor- / nakoelen ....

Bedankt !

Ad Astra Per Aspera

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-05 02:01

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

die monitor aansluiting gaat waarschijnlijk niet aan en uit met je pc. (is dus altijd aan)

je kan het best de pomp met een relais schakelen, dmv 12 of 5 volt.

nakoelen oid is nergens voor nodig. om te testen of het niet lekt na de installatie kan je het best natuurlijk wel alleen de pomp eerst even aanzetten.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• Tenesmia

Tenesmia

First Sergeant

Topicstarter
Een relais... dat houdt toch in dat dat dink 220 aan/uit schakeld als ie aan een andere kant 5 / 12 detecteert zeg maar ? dus eigenlijk een soort zwak --> sterkstroom schakelaar... is dat moeilijk aan te leggen ?

Ad Astra Per Aspera

Verwijderd

Op donderdag 27 september 2001 18:22 schreef Kuijpmans het volgende:
Een relais... dat houdt toch in dat dat dink 220 aan/uit schakeld als ie aan een andere kant 5 / 12 detecteert zeg maar ? dus eigenlijk een soort zwak --> sterkstroom schakelaar... is dat moeilijk aan te leggen ?
ook in je voeding is dit relais aan te leggen zodat je toch nog de uitgang monitor kan gebruiken .Bij mij gaf hij geen 220v uit die uitgang zonder monitor er aan.

• Tenesmia

Tenesmia

First Sergeant

Topicstarter
Op donderdag 27 september 2001 18:27 schreef a.p.versteeg het volgende:

[..]

ook in je voeding is dit relais aan te leggen zodat je toch nog de uitgang monitor kan gebruiken .Bij mij gaf hij geen 220v uit die uitgang zonder monitor er aan.
Dus ik kan mijn voeding zo aanpassen dat die monitor uitgang aangaat met mijn voeding, en dus ook weer uit met mijn voeding... iemand een idee hoe ik dit aanpak ? ik ben namelijk niet echt een electronica held ofzo 8-)

Ad Astra Per Aspera

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 10:48
Op donderdag 27 september 2001 19:11 schreef Kuijpmans het volgende:

[..]

Dus ik kan mijn voeding zo aanpassen dat die monitor uitgang aangaat met mijn voeding, en dus ook weer uit met mijn voeding... iemand een idee hoe ik dit aanpak ? ik ben namelijk niet echt een electronica held ofzo 8-)
Als je niet teveel van electronica afweet, pas dan op, en haal er iemand bij die het wel weet..
't is allemaal niet zo bijster moeilijk, maar toch..

In ieder geval kun je inderdaad een relais gebruiken, waarbij je de 12V op de spoel van het relais moet aansluiten. Zodra daar 12V op staat zal dat ding de andere connecties inschakelen (of uitschakelen, sommige relais hebben ook een verbreek-contact!). Dit kun je dus ook doen met de monitor-plug.. Gewoon draadjes losmaken van de voeding, en aan het relais hangen!

• Tenesmia

Tenesmia

First Sergeant

Topicstarter
Op donderdag 27 september 2001 19:29 schreef Twynn het volgende:

[..]

Als je niet teveel van electronica afweet, pas dan op, en haal er iemand bij die het wel weet..
't is allemaal niet zo bijster moeilijk, maar toch..

In ieder geval kun je inderdaad een relais gebruiken, waarbij je de 12V op de spoel van het relais moet aansluiten. Zodra daar 12V op staat zal dat ding de andere connecties inschakelen (of uitschakelen, sommige relais hebben ook een verbreek-contact!). Dit kun je dus ook doen met de monitor-plug.. Gewoon draadjes losmaken van de voeding, en aan het relais hangen!
Oke, maar dan zou ik het natuurlijk ook intern kunnen houden, dus gewoon een van de voedingskabeltjes die ik niet gebruik ( net zoeen als in CD-rom bijvoorbeeld ) kunnen onderbreken, en daar dan, met een relais, mijn pomp kunnen aansluiten / schakelen ... maar dan heb ik natuurlijk wel een extra stekker achter uit me comp... en hoe doe ik dat met de aarding van die pomp ? kan ik die wel gewoon altijd doorlinken naar het aardingssnoer van de PSU ?

Ad Astra Per Aspera

Verwijderd

Ik heb geen monitor uitgang op mijn voeding, Daarom heb ik met een relais, stukje gaatjes print, krimpkous, 1-voudige contactdoos en micafolie (230 v afschermen is een goed plan) mijn voeding gemodificeerd
Het is opzich wel handig om het in je voeding te bouwen dat is immers de plek voor 230V in een atx systeem.

Met alleen waterkoeling is niet nodig om voor of na te koelendus gelijktijdig aan/uit schakelen met je computer is geen probleem..
BTW de vapochill kast met een verdampings koeler schakelt pas de computer aan als de gewenste (negatieve) tempratuur is bereikt ..

Ik heb ook een constructie gezien met een schakelbare stekkerdoos waar dan de pomp en de computer op zit kun je nooit vergeten de pomp aan te zetten maar vond ik niet echt handig je moet immers 2 keer schakelen om je computer dan aan te zetten

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Over de aarding van de pomp: De meeste pompen (voorlopig alle geschikte pompen die ik gezien heb) zijn dubbel afgeschermd, en hebben dus geen aarddraad. Waarschijnlijk heeft jouw pomp dat ook. Kan je zien aan twee vierkantjes die inelkaar staan. Die pompjes hebben meestal ook een euro stekker (zo'n platte stekker) zonder aarde.
Pagina: 1