FreeBSD als server?

Pagina: 1
Acties:

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:01
Ik heb al aardig wat ervaring met Linux (ik ken veel commandos, ik kan een programma/kernel compileren, ik weet een beetje met de /etc om te gaan, etc...)
Nu wil ik mijn NT4 server de deur uitgooien. Helaas kan dat niet zomaar, aangezien ik dan geen internet in huis meer heb, en mijn mail, news, web, database dood is :(

Ik heb hier een kastje staan met de volgende hardware:
Intel P75
48MB EDO RAM
Onboard cirrus 1MB
Onboard AMD PCNet 10Mb UTP
Realtek RTL8029 PCI NIC BNC
Seagate Medalist 2,5GB IDE

dit kastje kan ik eerst wel ff als vervanger en oefenbak installeren.
Ik wil zo minimaal mogelijk draaien, geen X en meer van dat soort troep. Het lijkt me dan gewoon als volgt te doen:

- FreeBSD 4.4 erop, minimal install
- Apache, PHP, MySQL downloaden, compileren en installeren
- Mailserver voor FreeBSD erop (Sendmail?)
- Samba erop
- website overnemen
- database overnemen
- mailusers aanmaken
- server los, deze bak erop
- klaar

Zie ik hier nog iets over het hoofd? Of zou het gewoon allemaal moeten lukken?
Ook zit ik nog wat met de internetsharing. Hoe doe ik dat met FreeBSD? Is daar ook een IPMasq voor?

Verwijderd

Ik gebruik NATD op me BSD server en dit werkt prima... als je meer info wil hebben surf dan eens naar http://www.freebsddiary.org daar staan topics over Firewalls/Gateways

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

Heb gister een FBSD router gemaakt :) Gaat goed! Je moet wel je kernel recompilen enzo, maar met de documentatie steld dat weinig voor :)

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
En als je problemen hebt moet je ze maar posten (of ff zoeken natuurlijk) :)

Meeste applicaties zijn dezelfde als onder Linux en ports werken super.

En vergeet niet om je Firewalls open te zetten als je begint :D

J3p snapt wat ik bedoel >:)

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:01
Wat denken jullie van Apache?

Ik heb nu 2.0.16 Beta voor me. Is die veilig? Of kan ik beter een binary van 1.3.20 gebruiken?

Verwijderd

Op donderdag 27 september 2001 18:01 schreef j3p het volgende:
Heb gister een FBSD router gemaakt :) Gaat goed! Je moet wel je kernel recompilen enzo, maar met de documentatie steld dat weinig voor :)
:P

Wat betreft Apache zou ik idd 1.3.20 installeren, maar geen binary. Gewoon die apache uit de FreeBSD ports installeren met make install :) zelfde geldt voor veel andere tooltjes waarvan je onder linux gewend was om ze te downloaden, manual lezen en installeren kun je nu gewoon met een make install installeren :7

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

Op donderdag 27 september 2001 18:41 schreef Vaagharses het volgende:
En als je problemen hebt moet je ze maar posten (of ff zoeken natuurlijk) :)

Meeste applicaties zijn dezelfde als onder Linux en ports werken super.

En vergeet niet om je Firewalls open te zetten als je begint :D

J3p snapt wat ik bedoel >:)
JROENTJEEEEEEE held! ;)

Verwijderd

Heb hier een zelfde soort systeem alleen met een P90 ... geen problemen :)

• Vaagharses
Ik draai geen FreeBSD meer, omdat ik wel problemen had :P Dit had te maken met de pptp verbinding voor mxstream => nooit goedgekregen, nu openBSD geïnstalleerd en het draait als een trein *D.

Maar ik was een van de weinige met die bekende probleem (buffer problemen + mpd) helaas werkte bij mij geen enkele workaround. Voorderest vind ik freebsd heerlijk net als openbsd :) lekker clean...

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 21:56
Ik zit er ook aan te denken om eens met FreeBSD aan de slag te gaan, heb sinds gisteren een HP Netserver E45 :)

Maareh, die ports collectie hoef je in principe toch niet te installeren ? Aangezien de meeste software die je op je server gebruikt er toch wel voor FreeBSD is ?

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:10
in FreeBSD heet ipmasq nat, en ik kreeg dat via een deamon aan de praat, natd. Ik heb een hele tijd zonder problemen FreeBSD gehad om mijn chello verbinding te delen, maar ben toch overgestapt op Debian. Ook dat is zeer minimaal te installeren, en in mijn vriendenkring waren meer mensen met Debian, dus dan kan je wat makkelijker problemen oplossen. Maar anders was ik gewoon bij FreeBSD gebleven. Prima!

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Vaagharses
Op vrijdag 28 september 2001 10:41 schreef PluueeR het volgende:
Ik zit er ook aan te denken om eens met FreeBSD aan de slag te gaan, heb sinds gisteren een HP Netserver E45 :)

Maareh, die ports collectie hoef je in principe toch niet te installeren ? Aangezien de meeste software die je op je server gebruikt er toch wel voor FreeBSD is ?
De ports collectie is één van de geweldige dingen van FreeBSD (OpenBSD heeft hem niet voor niets overgenomen ;) ). Maar /stand/sysinstall is inderdaad ook super. Het package management onder fBSD is één van de beste die ik ken. Alles makkelijk installeren/de-installeren en altijd staan de dependecy's goed.

En onder fBSD raad ik IPFILTER/IPNAT aan als firewall/NAT-router(openbsd FAQ voor info). Maar andere zullen ipfirewall/natd beter vinden en als je het echt goed wil hebben gebruik je beide (8>

wel een beetje paranoia >:)

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Op donderdag 27 september 2001 17:25 schreef _JGC_ het volgende:
- FreeBSD 4.4 erop, minimal install
- Apache, PHP, MySQL downloaden, compileren en installeren
- Mailserver voor FreeBSD erop (Sendmail?)
- Samba erop
- website overnemen
- database overnemen
- mailusers aanmaken
- server los, deze bak erop
- klaar

Zie ik hier nog iets over het hoofd? Of zou het gewoon allemaal moeten lukken?
Ook zit ik nog wat met de internetsharing. Hoe doe ik dat met FreeBSD? Is daar ook een IPMasq voor?
Goed idee, heb ik ook, gebruik alleen géén Sendmail maar Postfix. Inet sharing heb ik geen ervaring mee.

• Vaagharses
Op vrijdag 28 september 2001 11:12 schreef wzzrd het volgende:

[..]

Goed idee, heb ik ook, gebruik alleen géén Sendmail maar Postfix. Inet sharing heb ik geen ervaring mee.
Postfix == relax :D En natuurlijk moet je ook ff een virusscanner installeren, om te verkomen dat je clients last krijgen van die windows virussen :)

• PluueeR
Maar leg dan eens uit waarom je die ports collectie zou willen op een server. Bedoel, Apache, Sendmail, MySQL etc. zijn daar toch ook allemaal voor te krijgen ? :?

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Apache en MySQL staan in de ports collection. Sendmail zit in de base, dus die hoef je niet apart weer te installeren..
Maarr, zoals aangegeven, je kunt via /stand/sysinstall ook de binaries installeren van de ports, wat best eens handig kan zijn :)

• PluueeR
dat eh, Apache en MySQL in de Ports staan heh, betekend dat ze niet native FreeBSD zijn ?

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Ports installeren doe je door naar /usr/ports te gaan, daar te zoeken wat je nodig hebt, die dir in te gaan, make install en klaar. Het mooie van de ports collectie boven "gewone installs" is, dat de ports automatisch deps downloaden, compileren en installeren. Handig, slick, up-to-date en makkelijk.

• serkoon
  • Niet online

serkoon

mekker.

Op zaterdag 29 september 2001 09:37 schreef PluueeR het volgende:
dat eh, Apache en MySQL in de Ports staan heh, betekend dat ze niet native FreeBSD zijn ?
Er worden vaak inderdaad een aantal patches over de sources heengehaald voordat ze te compileren zijn. (linux-gebaseerde source heeft nog wel eens wat linux-only #includes enz, wat -HEEL FOUT- is imho). Ze draaien echter wel native op het OS, dus geen emulatie zoals linux-compat* oid.

(* linux compat is de linux-compatibility kernel option, waarbij linux syscalls worden gemapped naar freebsd syscalls, zodat linux programma's rechtstreeks onder freebsd draaien)

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:05

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
gewoon source.tar.gz downen al naar gelang het programma, ff README lezen, compilen en klaar

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• serkoon
  • Niet online

serkoon

mekker.

Op zaterdag 29 september 2001 13:12 schreef Ener-G het volgende:
gewoon source.tar.gz downen al naar gelang het programma, ff README lezen, compilen en klaar
Juist.. en DAT is dus lang niet altijd nodig, dankzij de ports en de packages :)

En als het wel nodig is, dan is er grote kans dat het niet gaat werken, aangezien veel coders tegenwoordig niet verder kijken dan hun linuxneus lang is...

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 29 september 2001 09:43 schreef serkoon het volgende:
(linux-gebaseerde source heeft nog wel eens wat linux-only #includes enz, wat -HEEL FOUT- is imho).
Dan mail je de maintainer van dat programma daarover, op een vriendelijke manier.
Veel developers hebben niet in de gaten dat ze niet portable bezig zijn en/of hebben de mogelijkheden niet om hun programma's op andere platformen te testen.
Tuurlijk zullen er ook zat mensen zijn die daar niks om geven, maar er zijn ook zat developers die graag op een normale manier op zoiets gewezen worden.
Pagina: 1