Mineraalwater in pomp beter?

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01-2025
Hallo, ben beetje n00b op waterkoeling gebied, so don't blame me ;).

Zou je het (harde) kraanwater niet gewoon kunnen vervangen met mineraalwater (bar-le-duc ofzo) en dan van het hele gezeik afzijn :?

(vond niets via de search...)

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Volgens mij is mineraalwater niet gezond voor je pomp :)
Enneuh, daar kunnen nog altijd plantjes in groeien. Doet bovendien ook nix voor calvanische corrosie :)

• Config
Op donderdag 27 september 2001 16:30 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
Volgens mij is mineraalwater niet gezond voor je pomp :)
Enneuh, daar kunnen nog altijd plantjes in groeien. Doet bovendien ook nix voor calvanische corrosie :)
Aha..thanx :)

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:48

Cr3ator

1 bar is geen bar

Je kan dan beter gewoon Demi-water nemen. Tekoop bij praktisch elke supermarkt en appotheek. Kost iets van 2 piek de liter. Mineraal water laat een afzetting van kalk ed. achter in je pomp en slangen. Dus: Demi :)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Verwijderd

:+ Nog effe en er zegt iemand dat je er bier in moet gooien...

Ik zou gedestilleerd water voor auto accu's nemen als je persé wat schoner water wilt. Bij de Kwantum ergens bij de auto rommel verkopen ze dat denk ik. Of bij Praxis, of de Shell Shop.

• kvdveer
  • Laatst online: 06-11-2025

kvdveer

Z.O.Z.

scheikundig:
CO2 + H2O <=> HCO2 + OH
HCO2 + H2O <=> H2CO2 + OH

edit:

Andere manier van schrijven

CO2 + H3O <=> HCO2 + H2O
HCO2 + H3O <=> H2CO3+ H2O

H2CO2 is een zuur (2+). Dus tast het niet-edele metalen (ook koper) aan.

Localhost, sweet localhost

• MGP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2025

MGP

Op donderdag 27 september 2001 16:51 schreef kvdveer het volgende:
scheikundig:
CO2 + H2O <=> HCO2 + OH-
HCO2 + H2O <=> H2CO2 + OH-

H2CO2 is een zuur (2+). Dus tast het niet-edele metalen (ook koper) aan.
maar het is een evenwichtsreactie dus je zal niet er veel van merken

Verwijderd

kzou koelvloestof voor een auto nemen dat neemt beter de warmte op en als het dan bij de radiateur komt koelt het sneller af dus betere koeling en geen last van alg en kalk aanslag ;)

Verwijderd

Draai al een half jaartje zonder aanslag, alg en wat voor andere problemen dan ook met gedestilleerd water (voor accu's) met een beetje Water Wetter erin.

• lvh

lvh

Da's al de zoveelste keer dat het langs komt...

Antivries/Koelvloeistof is 4x slechter dan water! Koelvloeistof werkt ENKEL als je het verstuifd...
Op donderdag 27 september 2001 17:13 schreef BigRed het volgende:
kzou koelvloestof voor een auto nemen dat neemt beter de warmte op en als het dan bij de radiateur komt koelt het sneller af dus betere koeling en geen last van alg en kalk aanslag ;)

Verwijderd

Fijn dat je ook wat zegt, maar die reactievergelijkingen kloppen volgens mij niet helemaal......
:r

Verwijderd

ja tuurlijk en daarom doen ze het ook in auto's |:(
in het motorblok van een auto wordt het ook gewoon rond gepomt
So....uhm..... give me some proof

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Antivries hoort toch bij de ruiten wissers?
En koelvloeistof toch in de... ehh motor?

ID7T GTX. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-05 14:49
In auto's worden er andere eisen aan de koeling van de motor gesteld dan aan de koeling van een processor.

Auto:
- niet bevriezen
- rubbers/slangen niet aantasten
- die 5 graden verlies door toevoegingen maakt niet uit

Processor:
- maximale warmteopname
- rubbers/slangen niet aantasten
- iedere graad verlies is er een teveel

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

luister koelvloestof neemt meer warmte op dan water en koelt sneller af want in een auto moet het ook heel veel warmte opnemen kzie het nog niet bevriezen bij +40 graden ;)

Verwijderd

ja tuurlijk en daarom doen ze het ook in auto's
Nou ff niet gaan flamen. Voordat je nog zoiets beweert, mag je eerst de bestanddelen van de koelvloeistof opzoeken, of de datasheet van de vloeistof zelf. Dan mag je getalletjes gaan vergelijken, en heb je wat nuttigs te zeggen in plaats van iemand anders napraten die er ook de ballen verstand van heeft.

Ik zal je een hint geven: er zit erg veel glycol in koelvloeistof voor brandstofmotoren.

Even helemaal ontopic: ik draai al maanden met gewoon standaard kraanwater en een beetje waterwetter, en dat gaat perfect. Als je kraanwater niet vertrouwt, gebruik dan gedemineraliseerd of gedestilleerd water. Doe er wel iets bij dat bacteriegroei afremt.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:14

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Op donderdag 27 september 2001 17:33 schreef BigRed het volgende:
luister koelvloestof neemt meer warmte op dan water en koelt sneller af want in een auto moet het ook heel veel warmte opnemen kzie het nog niet bevriezen bij +40 graden ;)
:Z Als jij 's winters in je auto stapt ben je blij dat je koelvloeistof niet is bevroren, daarom gebruiken ze dat spul, niet omdat het beter warmte opneemt/afgeeft.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op donderdag 27 september 2001 17:19 schreef Penaa het volgende:
Fijn dat je ook wat zegt, maar die reactievergelijkingen kloppen volgens mij niet helemaal......
Waarom een :r ?
Op donderdag 27 september 2001 17:33 schreef BigRed het volgende:
Dat heeft nix met elkaar te maken. Het gaat erom dat het de hitte niet goed geleid (of minder iig), het moet de warmte niet opnemen want dan wordt je cpu en water enkelt maar warmer.

• Cr3ator
  • Laatst online: 16:48

Cr3ator

1 bar is geen bar

Op donderdag 27 september 2001 17:43 schreef Aikon het volgende:

[..]

Waarom een :r ?
[..]

Dat heeft nix met elkaar te maken. Het gaat erom dat het de hitte niet goed geleid (of minder iig), het moet de warmte niet opnemen want dan wordt je cpu en water enkelt maar warmer.
Hoevaak komt deze discussie nou nog voorbij? |:(

Mgoed, het is dus de bedoeling dat je een vloeistof heb die zo goed mogelijk warmte opneemt (en dus ook afstaat) van je koelblok (en cpu) en dat weer afstaat bij je radiator. Wil je geen gekke chemicaliën gebruiken dan kom je bij water terrecht. Demiwater is hiervan de zuiverste vorm, vandaar deze keus. Hierbij voeg je enkel nog wat anti-alg toe wat de eigenschappen van het water zo min mogelijk beinvloed.
Wat je dan het beste kan nemen is Water Wetter of een goed alternatief (welke ik nog niet weet :( ).

Ik hoop dat iedereen het nu eindelijk eens een beetje snapt. :?

Just my 0,02.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Verwijderd

Op donderdag 27 september 2001 17:21 schreef BigRed het volgende:
Dit is veel te zwaar voor je pomp ,als je langer plzier wil hebben van je pomp doe dan 10 delen demi en 1 deel koelvlst.

Een tehoge verhouding van demi en teveel /waterwetter/koelvlst. doet je pomp laten stilstaan.

• Config
Jongens jongens rustig ;)

Thnx voor het nuttige deel van de replies :)

Verwijderd

Koelvloeistof zorgt voor onderhoud van je slangen ed.
Tevens dat het niet bevriest en zo.

Het koelt minder in verhouding met gewoon water.

Neem gedestileerd water.

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

ik heb ook ongeveer 3 kwart jaar gewoon kraanwater gehad zonder iets er bij in, geen probleem (af en toe wel verversen omdat ik weer eens iets ging veranderen).
Sinds een paar dagen toch maar gedistilleerd water erin gedaan, heb niet zoveel zin in een dikke kalklaag in m'n blok (die dichtgesoldeerd zit, dus schoonmaken is niet makkelijk:))

dat water kost 99 cent per literfles, bij het kruidvat.

Verwijderd

Stomme vraag mischien maar als je de druk van een vloeistof of gas verhoogt/verlaagt komt het kook punt toch anders te liggen ?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:46

Predator

Suffers from split brain

Op donderdag 27 september 2001 19:44 schreef BAD_Connection.nl het volgende:
Stomme vraag mischien maar als je de druk van een vloeistof of gas verhoogt/verlaagt komt het kook punt toch anders te liggen ?
Een vloeistof is niet ( lees als ZEER weinig ) samendrukbaar =)

je bedoelt de luchtdruk boven het vloeistof oppervlak.
Dat is wel juist ja.
Luchtdruk omhoog = kookpunt omlaag
en omgekeerd he

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• kvdveer
  • Laatst online: 06-11-2025

kvdveer

Z.O.Z.

Op donderdag 27 september 2001 17:19 schreef Penaa het volgende:
en wat zou er niet aan kloppen dan?
Ik heb alleen de ladingen er niet bij gezet, omdat [super] hier niet werkt... [/super]

In BiNaS staan ze ook...

Ivm de evenwichtsreactie H20 <=> H+ + OH- zou je ze ook anders kunnen schrijven, maar deze notatie is ook goed hoor (zolang het in een waterige omgeving plaats vindt...)

Dat je er niks van merkt omdat het een evenwichtsreactie is.. dat is niet helemaal waar... Weleens geprobeerd spijkers (oid) te ontroesten met Cola? Werkt volgens hetzelfde principe. (het zou dus ook werken met sinas en 7up. Cola iets beter ivm PO4, dat fungeert als katalysator)

edit:
ladingen er hier wel bij gezet :)

Localhost, sweet localhost

Verwijderd

Ivm de evenwichtsreactie H20 <=> H+ + OH- zou je ze ook anders kunnen schrijven, maar deze notatie is ook goed hoor (zolang het in een waterige omgeving plaats vindt...)
Klopt....
Dat je er niks van merkt omdat het een evenwichtsreactie is.. dat is niet helemaal waar... Weleens geprobeerd spijkers (oid) te ontroesten met Cola? Werkt volgens hetzelfde principe.
Dachtut toch niet. De pH van cola is 2 (meet maar na), en die lage pH is afkomstig van het toegevoegde citroenzuur en gedeeltelijk de koolzuur.
(het zou dus ook werken met sinas en 7up. Cola iets beter ivm PO4, dat fungeert als katalysator)
Inderdaad, dat werkt ook met 7up. Maar ook daar is een belachelijke hoeveelheid citroenzuur toegevoegd.

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:31

Acid_Burn

uhuh

[b]Op donderdag 27 september 2001 20:17 schreef
je bedoelt de luchtdruk boven het vloeistof oppervlak.
Dat is wel juist ja.
Luchtdruk omhoog = kookpunt omlaag
en omgekeerd he
umm luchtdruk omlaag = kookpunt omlaag

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:46

Predator

Suffers from split brain

Op vrijdag 28 september 2001 17:53 schreef Acid_Burn het volgende:

[..]

umm luchtdruk omlaag = kookpunt omlaag
lol ja was een typo

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• lvh

lvh

GVD, ga es wat getalletjes lezen :r

Koelvloeistof zit vol met glycol, voor WC is glycol :r

Demi-water!
Op donderdag 27 september 2001 17:21 schreef BigRed het volgende:

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:32
Demi water is natuurlijk het beste, eventueel kun je er wat kopersulfaat bij doen om algenvorming tegen te gaan.

Daarnaast snap ik die hele discussie niet over koolzuur in je water. Als je kijkt naar de oplosbaarheid van CO2 in water en naar de evenwichtsconstantes van de hierboven beschreven reacties zie je meteen dat dit totaal geen invloed heeft op de zuurgraad van je water.

Engineering

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Op donderdag 27 september 2001 16:27 schreef Config het volgende:
Hallo, ben beetje n00b op waterkoeling gebied, so don't blame me ;).

Zou je het (harde) kraanwater niet gewoon kunnen vervangen met mineraalwater (bar-le-duc ofzo) en dan van het hele gezeik afzijn :?

(vond niets via de search...)
AARGH! Weet je wat daar in zit? MINERALEN! En wat doen mineralen? Uitkristalliseren. Krijg je dat effect wat je in die calgonite reclames ziet...

Neem liever een vorm van koelolie dan hebbu er geen last van.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

HCO2 + H2O <=> H2CO2 + OH
het is nog altijd CO32- en veel verder dan HCO3- zal het zaakje echt niet gaan hoor. Als je met H2CO3 te maken hebt (koolzuur) dan valt dat weer doodleuk uiteen in water en koolstofdioxide.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Op zaterdag 29 september 2001 09:31 schreef RobinVR het volgende:

[..]

het is nog altijd CO32- en veel verder dan HCO3- zal het zaakje echt niet gaan hoor. Als je met H2CO3 te maken hebt (koolzuur) dan valt dat weer doodleuk uiteen in water en koolstofdioxide.
Dus je koelvloeistof licht aanzuren voor de H+jes? Is ook gezond voor de pomp en zo...

Forget your fears...
...and want to know more...

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

*zucht*

Koelvloeistof is gericht op twee dingen: het verlagen van het vriespunt, en, belangrijker, het verhogen van het kookpunt. Aangezien tegenwoordig vrijwel elke auto een isobarisch koelsysteem heeft (dwz. geen drukverschillen) is elke winst wat dat betreft mooi meegenomen. Elke dotering (=toevoeging van iets) met een vaste stof (of vloeistof met een kookpunt hoger dan water) van water heeft dit effect. Men zou byvoorbeeld gewoon zout, of suiker kunnen nemen. Men heeft glycol gekozen vanwege zijn (haar?) soortelijke warmte (= hoeveelheid warmte benodigd om de stof te verwarmen), zijn hoge kookpunt (uit het hoofd iets van 160 celsius), en zijn stabiliteit.

In het kort: het thermisch rendement van je waterkoeling zal hoger zijn als koelvloeistof is toegevoegd, omdat er meer energie nodig is om de vloeistof in temperatuur te verhogen, en dus de temperatuurverschillen groter zijn.

Specs? Zie ondertitel...

• iPiX1999
  • Laatst online: 24-04 12:18
Stel:

Je hebt een waterkoelingopstelling met:
koperen koelblok
koperen radiator
koperen slangfittingen (of hoe die dingen heten)
Je hebt je opstelling gevuld met demiwater waar kopernitraat in zit opgelost (CuNO3). Dit heb je gedaan zodat je koelblok en radiator niet gaan oplossen in het demiwater. Deze oplossing heb je ook nog eens aangezuurd zodat je Cu-ionen complex stabiel en dus lang houdbaar blijft. Is deze (met azijnzuur) aangezuurde oplossing wel gezond voor je pomp?

Ik zou dit wel eens willen weten omdat ik deze situatie wil gaan toepassen op mijn pc.

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

Verwijderd

Aangezien de discusie weer loopt is men het er toch niet over eens.

Trouwens, in een systeem waar je werkt met koper EN aluminium is koelvloeistof die corrosie tegengaat een eis.
(mijn situatie dus) Het goedje weeerhoud de problemen met koper en alu in een systeem. De verhouding zou ik niet weten, gebruik zelf ongeveer een vrijwel gelijke verdeling van demiwater en koelvloeistof.

kraanwater? no thanx. altijd demi water nemen, dat staat wel zo'n beetje vast. Algen? No thanx, iets van gif door je systeem mengen. Corrosie? No thanx, koelvloeistof door het systeem mengen in een aanzienlijke hoeveelheid?

Je wilt niet je pompje slopen omdat de vloeistof de dik is. Maar tegelijkertijd wil je nog wel blijven koelen, en ook een waterblok dat heel blijft.
Pagina: 1