Toon posts:

XML/XSLT gebruik in combinatie met een database

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap niet helemaal hoe je XML en XSLT kan gebruiken in combinatie met een database. Een database blijft de ideale manier om een grote hoeveelheid data veilig en beheersbaar op te slaan. Alleen het template/style verhaal van XSLT wil ik ook gebruiken.

Moet ik nu (voor iedere request op bijvoorbeeld een website) eerst de data die ik uit mijn database ga halen, in een XML document plaatsen en die vervolgens weer gebruiken met XSLT?

Lijkt me wat dubbelop. :?

Verwijderd

De data uit de database converteer je naar xml, die gooi je samen met de xsl naar de browser (of remote xsl parser) en klaar is kees. Niet heel erg dubbelop toch?

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op donderdag 27 september 2001 16:19 schreef -NW het volgende:
Een database blijft de ideale manier om een grote hoeveelheid data veilig en beheersbaar op te slaan.
Iets waar je data in opslaat heet een database, dus je kunt niet zeggen of dat de ideale manier is.
Alleen het template/style verhaal van XSLT wil ik ook gebruiken.
Dat kan heel goed. Je slaat je data niet op in XML, je biedt het alleen in die vorm aan. Aan een client of aan een template.
Moet ik nu (voor iedere request op bijvoorbeeld een website) eerst de data die ik uit mijn database ga halen, in een XML document plaatsen en die vervolgens weer gebruiken met XSLT?
Dat is niet dubbelop. Alles heeft een andere taak.

Verwijderd

Topicstarter
Heb je daar ook een praktische tutorial van toevallig?
Ik kom op het net alleen maar zeer theoretische maar weinig praktische verhalen tegen.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Normaal gesproken gebruik je een server-side scripting taal als PHP, JSP of ASP om HTML op te leveren. Deze HTML stel je vaak samen uit gegevens in de database. Je maakt je dan om twee dingen druk:

1. het vinden van de goede data.
2. het samenstellen van een GUI (layout, presentatie).

Op dezelfde manier als dat je HTML genereerd kan je ook gewoon XML genereren. Daarna wordt dit pas gestyled naar HTML met behulp van je XSL stylesheet. Je hoeft je nu dus niet meer druk te maken om de presentatie, maar om het aanbieden van data in XML vorm. Dit komt in feite neer op het bedenken van een goede mapping tussen je relationele database (en eventueel andere bronnen) naar XML.

In welke omgeving werk je? Ik zag pas een leuke tutorial om met behulp van JSP XML te genereren ipv HTML. Uiteraard is het ook met Servlets uitstekend te doen. Over PHP en ASP kunnen vast andere mensen meer zeggen.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk met ASP, SQL-server 7.0 en MsXML30.
Ik heb het idee dat die MsXML niet helemaal fris werkt overigens.
Pagina: 1