2 Vraagjes? Taakbeheer uit en geluid in vb

Pagina: 1
Acties:

• paulmadejong
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-04 16:04
Teen eerste ik ben een newbie op gebied van vb gebied.
Vraag 1 :
Hoe kan ik er voor zorgen dat een progje dat ik met visual basic heb gemaaakt en het dus als *.exe heb geexporteerd en dit dus open, er voor zorgen dat dit niet in taakbeheer van Windows (98 en 2000, als dat niet hetzelfde werkt)
verschijnt. :?
edit:
Kortom het programmatje moet in de achtergrond werken zonder dat de gebruiker het zou moeten merken.

Vraag 2 :
Hoe kan ik een wave of mp3 file in de achtergrond van een vb programmatje afspelen? :?

MacBook Pro 14" 2021

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Onder taakbeheer je programma te verbergen (onder Windows 2000, XP) kan niet, zelfs niet als het een service is. Onder Windows 9x kun je hem wel uit de CTR+ALT+DEL lijst halen, door hem als service te registreren. Hoe dit precies moet in VB weet ik niet, maar zoek es op Google.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Nielsz
  • Niet online
Goh, wat ben jij van plan? De boxen op 10 zetten, en stiekum mp3tjes afspelen als je broertje zit te internetten zeker!

• tus
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-07-2012

tus

Voor een newb vraag je toch niet echt makkelijke vragen ;)
Ik heb helaas niet te veel tijd nu (ben klaar met werken ;), maar misschien heb je hier wat aan.
Op donderdag 27 september 2001 15:27 schreef paulmadejong het volgende:
Teen eerste ik ben een newbie op gebied van vb gebied.
Vraag 1 :
Hoe kan ik er voor zorgen dat een progje dat ik met visual basic heb gemaaakt en het dus als *.exe heb geexporteerd en dit dus open, er voor zorgen dat dit niet in taakbeheer van Windows (98 en 2000, als dat niet hetzelfde werkt)
verschijnt. :?
edit:
Kortom het programmatje moet in de achtergrond werken zonder dat de gebruiker het zou moeten merken.

Ik durf niet te beweren of dit kan (volgens mij wel, en waarschijnlijk met API's. Ik zal morgen er even naar zoeken als ik tijd heb)

Vraag 2 :
Hoe kan ik een wave of mp3 file in de achtergrond van een vb programmatje afspelen? :?

Dit kan zeker en moet met een API call. Je kunt met de functie mciSendString multimedia files afspelen. Mp3, waves, avi's whatever. Moet natuurlijk wel de juiste codec geinstalleerd zijn maar dat lijkt me logisch.

Declareer dit in een standaard module:

Declare Function mciSendString Lib "winmm.dll" Alias "mciSendStringA" (ByVal lpszCommand As String, ByVal lpszReturnString As String, ByVal cchReturnLength As Long, ByVal hwndCallback As Long) As Long

afspelen doe je zo:

Dim lRetVal As Long

lRetVal = mciSendString("open C:\Music\blaat.mp3 alias mp3", "", 0, 0)
lRetVal = mciSendString("play mp3", "", 0, 0)

stoppen doe je dmv commanda "stop". Lijkt me logisch. Shit really gotta go now.
suc6

• paulmadejong
Op donderdag 27 september 2001 16:05 schreef Tus het volgende:
Voor een newb vraag je toch niet echt makkelijke vragen ;)
Ik heb helaas niet te veel tijd nu (ben klaar met werken ;), maar misschien heb je hier wat aan.
[..]

suc6
Ik heb jouw tekst gekopierd en in vb gezet en natuurlijk de mp3 path veranderd naar een bestaand mp3jte op mijn had maar krijg dan als ik het progie wil testen een foutmelding:
Compile Error:

Only comments may appear after End Sub, End Function, or End Property.

Dit is mijn prog code:

Private Sub Form_Load()
Declare Function mciSendString Lib "winmm.dll" Alias "mciSendStringA" (ByVal lpszCommand As String, ByVal lpszReturnString As String, ByVal cchReturnLength As Long, ByVal hwndCallback As Long) As Long

Dim lRetVal As Long

lRetVal = mciSendString("open C:\Music\blaat.mp3 alias mp3", "", 0, 0)

End Sub

Wat doe ik fout?? |:( v |:(

MacBook Pro 14" 2021

• tus

tus

Lezen wat er staat. De functie declaratie moet in een STANDAARD module staan.

Misschien is het handiger om eerst wat basis VB te leren...

Suc6

• paulmadejong
Kun je mij niet vertellen wat ik dan precies moet intypen want wat bedoel je met een standaard module???

MacBook Pro 14" 2021

• tus

tus

Maak n nieuwe project (.EXE) aan. Voeg een module toe (Projects -> Add Module).

Daar moet je de mciSendString declaratie doen.

Declare Function mciSendString Lib "winmm.dll" Alias "mciSendStringA" ( ByVal lpszCommand As String, ByVal lpszReturnString As String, ByVal cchReturnLength As Long, ByVal hwndCallback As Long) As Long

Maak twee knopjes op de form.
Zet dit in het click event vd eerste button:

Dim lRetVal as long

lRetVal = mciSendString("open FILE.MP3 alias mp3", "", 0, 0)

Zet dit in het click event vd tweede button:
Dim lRetVal as long

lRetVal = mciSendString("stop mp3", "", 0, 0)
lRetVal = mciSendString("close mp3", "", 0, 0)

Als je nu op de eerste button drukt dan speelt die af en op de tweede drukken dan stopt die met spelen.

Volgens mij begrijp je het nu wel...

Suc6

• paulmadejong
Ok ik heb het werkend, althans ik heb een mp3tje in mijn root dus C:\test.mp3 gezet en dit speelt ie af maar hoe kan ik een mp3tje als deze C:\Mijn documenten\Mijn muziek\test.mp3 afspelen. Want hij pakt deze niet vanwege de 2 spaties heb ik door. Hoe kan ik dit oplossen. Als ik mijn ipv die spaties in de mappen een "_" gebruik en dit dus ook in vb overneem doet ie het wel. Maar ik wil geen "_" gebruiken. Dus hoe kan ik mijn gewonen mijn documenten map aanspreken??

BTW is het ook mogelijk om via een drivelistbox en een listbox mp3tjes te selecteren uit je computer en deze af te laten spelen door je eigen gemaakte progje???

MacBook Pro 14" 2021

Verwijderd

ka nje niet gewoon 8dot3 notatie gebruiken....

my documents wordt dan mydocu~1

edit:

oh nederlands .... mijndo~1 dan hehe

Verwijderd

Misschien heb je hier ook wat aan

www.planet-source-code.com

Haal ik ook wel vaak wat vanaf

• tus

tus

dan doe je toch gewoon dit:

"open ""FILE.MP3"" alias mp3"

Suc6

• paulmadejong
Bedankt Tus idd zo werkt het ook, ik had het met 1 " geprobeerd maar dat ging niet en heb niet aan 2 "" gedacht.
Maar zoals jullie al zien wil ik zelf een mp3 playertje maken d.m.v. een drive en listbox. Nu heb ik ze al op www.planet-source-code.com gevonden maar mijn Informatica leraar (waar deze opdracht voor is) ziet meteen dat dit geen progje van mij zal zijn. Kunnen jullie mij helpen??

MacBook Pro 14" 2021

• paulmadejong
^^^^omhoog kicken^^^^^^ niemand die mij kan helpen met mijn vraagjes????

MacBook Pro 14" 2021

• tus

tus

Als je een echt volwaardige mp3 speler wil maken dan denk ik dat je het makkelijkst de "Windows Media Player" component kan gebruiken. Ik heb er zelf nooit mee gewerkt, maar er zit alles voor multimedia files (play, stop, next, previous, etc.). Ik zou zeggen speel daar mee. Dat lijkt me namelijk het makkelijkst.
Pagina: 1