Mag ik je er wel op wijzen dat de info die hij geeft niet klopt? Bovendien had je de dingen die hij zei ook gewoon de PMG FAQ kunnen lezen.
TheLemon:
Het grotere maximale geheugen voor de 286 was niet het enige voordeel. Wat minstens zo aantrekkelijk was, was de 16-bits architectuur die op alle fronten toegepast werd, en de hogere kloksnelheden waarop de chip kon draaien. Was de 8088 nog 4,77MHz, de 80286 kon aanvankelijk al op 8MHz draaien. Latere versies draaiden op 10, 12, 16, 20 en 25MHz. IBM heeft ook enkele PC-modellen met 286's op 6MHz verkocht, maar dat was een uitzondering. De 80286 was een erg succesvolle CPU, en PCs die ermee uitgerust waren, zijn nog heel lang verkocht omdat de toenemende kloksnelheden de 80286 aantrekkelijk hielden.
Uit de PMG FAQ:
De 80286 was volledig (software) compatible met de 8086/8088, maar de extra instructies in de chip waren bedoeld voor het adresseren van maximaal 16MB geheugen.
TheLemon:
In m'n eigen FAQ:80286 was er in 6,8,10 en 12.5 MHz
Het grotere maximale geheugen voor de 286 was niet het enige voordeel. Wat minstens zo aantrekkelijk was, was de 16-bits architectuur die op alle fronten toegepast werd, en de hogere kloksnelheden waarop de chip kon draaien. Was de 8088 nog 4,77MHz, de 80286 kon aanvankelijk al op 8MHz draaien. Latere versies draaiden op 10, 12, 16, 20 en 25MHz. IBM heeft ook enkele PC-modellen met 286's op 6MHz verkocht, maar dat was een uitzondering. De 80286 was een erg succesvolle CPU, en PCs die ermee uitgerust waren, zijn nog heel lang verkocht omdat de toenemende kloksnelheden de 80286 aantrekkelijk hielden.
De 80286 had geen 'socket'. Hij zat vastgesoldeerd aan het mainboard, en het begrip 'socket' bestond in die tijd nog niet. De sockets begonnen pas bij de 486.naam van de socket weet ik niet, maar hij had een eigen socket.
Klopt ook niet!Voor zover ik weet heeft een 286 nooit meer geheugen kunnen hebben dan zijn standaard 640 + 384 Kbyte.
Uit de PMG FAQ:
De 80286 was volledig (software) compatible met de 8086/8088, maar de extra instructies in de chip waren bedoeld voor het adresseren van maximaal 16MB geheugen.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ja, Exirion, ik weet ook niet alles. Maar als Intel himself mij deze info geeft, dan kan ik het niet helpen als dat niet klopt. (Ik meende me idd al te herinneren dat ik een 286 gehad heb op 16MHz met een aantal extra MB's, vond het al vreemd)
Alles wat ik opgeschreven heb komt van www.intel.com
Anyway, nu heeft hij wel wat 'ie zocht
Alles wat ik opgeschreven heb komt van www.intel.com
Anyway, nu heeft hij wel wat 'ie zocht