Met VNC sharen in KDE desktop...hoe?

Pagina: 1
Acties:

• huijaa
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-05-2024
Eerder had ik meegemaakt met VNC van windows naar windows, en het lukt scharend (sharen = tegelijk op locale beeldscherm EN remote beeldscerm spelen). Nu ik de VNCserver in Linux geplaatst heb, wil ik van normaal windows (remote computer) naar Linux zien doen. Het lukt goed, maar heel apart (niet sharend).
Mijn vraag is hoe moet ik instellen zo dat het sharend wordt. :? :?

Voorbaat dank!

Ik zou 'vncserver :0' willen doen, maar die is bezet door local, maar ik wil dus sharen. 'vncserver :1' werkt uitstekend, maar apart.

Ik gebruik TightVNC 1.2.0 in SuSE 7.2 (kernel 2.4.9)

since 21aug'04: Asus K8VSE Deluxe, AMD Athlon 64 3400+, Twimos 1 GB PC3200, Maxtor U133/7200 160GB+120GB, Asus V9999GE and SunBeam Aryclic Case

• Foeijonghaai
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 12:29
Voor zover ik weet kan het (helaas) niet.
De VNC-server onder linux/unix doet zich voor als X-server. Vandaar dat je wel verschillende gebruikers toegang kan geven tot hun eigen desktop, met ieder hun eigen VNC-server.

Zoals ik op de site van VNC gelezen heb, is het nog niet mogelijk om het 'sharend' te krijgen onder X, omdat het lastig is om de input naar de X-server af te vangen.

Schrijf je een programma voor onder X, dan wordt of een X-client of een X-server. Als het een client is, lijkt het me dat je niet als programma alles van de X-server kan opvragen(muisbewegingen, beeld van de server, beeld van de andere clienten). Als je een server schrijft (wat ze bij VNC voor unix hebben gedaan) om alle invoer van muis en toetsenbord af te vangen, moet er ook een windowmanager gaan draaien e.d.

Grappig is dat het bij Windows andersom is: daar zijn os en windowmanager/beeldscherm niet zo zeer gescheiden