Mensen Mensen. Ik moet dus een server gaan plaatsen maar het moet wel mogelijk zijn voor een leek om de dns server te beheren en nieuwe email aan te maken. Hebben jullie tips daarvoor dus hoe je dat het best kan aanpakken. Verder je het best een server kan plaatsen ook erg belangrijk dus laat je horen. Alle goede adviezen zijn welkom.
Een leek een dns server laten runnen lijkt me niet zo'n goed idee. Dat wordt belleb,bellen,bellen.
Zorg dat er een remote control service op draait, bijv VNC. Dan kun jij vanf afstand helpen.
Zorg dat er een remote control service op draait, bijv VNC. Dan kun jij vanf afstand helpen.
Verwijderd
Een gebruiksvriendlijke manier hiervoor is om gebruik te maken van een programma als webmin. Hierdoor krijgt de eindgebruiker een mooie grafische interface om dit soort zaken te regelen (http://www.webmin.com).
Hebben jullie ook een sugestie waar ik hem het best kan plaatsen waar ook mensen zijn die hem voor een deel kunnen beheren.
Verwijderd
of schrijf een scriptje (of download ereen) waarin je vrij makkelijk alles dns'en kan toevoegen en verwijderen in/uit het bestand.
Hoe bedoel je waar je hem moet plaatsen welke afdeling binnen het bedrijf ofzo? uhh automatiseering?
Hoe bedoel je waar je hem moet plaatsen welke afdeling binnen het bedrijf ofzo? uhh automatiseering?
Dit soort servers moeten IMHO niet beheerd worden door leken. Het gaat wel over een DNS server
Of het bedrijf neemt iemand aan die het beheer kan doen of ze draaien maar geen server.
edit:
Het toevoegen/verwijderen van gebruikers kan natuurlijk wel door een "leek" gebeuren. Adduser is niet zo'n moeilijk commando
Een DNS beheren is echter niet iets wat je zomaar aan een leek kan overlaten => dit vergt ook inzicht in de hele structuur waarop dit systeem is gebaseerd en mensen die dat begrijpen kunnen ook wel een configbestand editten
. Dus voor die paar keer dat er in de DNS iets veranderd moet worden kan je beter aan een "prof" over laten.
Waar je voor simpel records toevoegen aan zou kunnen denken is een soort systeem als dhs.org heeft.
Ook iets waar natuurlijk aandacht aan geschonken moet worden is security exploits: BIND staat er bekend om
Dus af en toe een check van die bak door een "prof" zou geen kwaad kunnen.
Het toevoegen/verwijderen van gebruikers kan natuurlijk wel door een "leek" gebeuren. Adduser is niet zo'n moeilijk commando
Een DNS beheren is echter niet iets wat je zomaar aan een leek kan overlaten => dit vergt ook inzicht in de hele structuur waarop dit systeem is gebaseerd en mensen die dat begrijpen kunnen ook wel een configbestand editten
Waar je voor simpel records toevoegen aan zou kunnen denken is een soort systeem als dhs.org heeft.
Ook iets waar natuurlijk aandacht aan geschonken moet worden is security exploits: BIND staat er bekend om
Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?
hier sluit ik me volledig bij aan, met webmin heb ik al een aantal 'leken' (lees: klanten/eindgebruiks) zo ver dat ze zelf hun servertje kunnen onderhouden (users aanmaken,passwords wijzingen etc) echt goede tool, er komen ook met enige regelmaat nieuwe modules bij, (bv config iptables firewall e.d)Op donderdag 27 september 2001 14:31 schreef razor_harm het volgende:
Een gebruiksvriendlijke manier hiervoor is om gebruik te maken van een programma als webmin. Hierdoor krijgt de eindgebruiker een mooie grafische interface om dit soort zaken te regelen (http://www.webmin.com).
A wise man's life is based around fuck you
Het gaat er meer om dat die persoon een nieuwe domein er bij kan invullen. Er zijn altijd hier mensen die hier kunnen helpen met hoe het precies in elkaar zit.
Ja kijk eens bij www.dhs.org , ik denk dat je dan aan zo'n systeem moet denken.
Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?
Pagina: 1