Toon posts:

[ASP] logica scheiden van presentatielaag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ons doel is, een ASP site te maken die generiek is en voor meerdere projecten gebruikt kan worden. De logica van het project zal het zelfde blijven, alleen de interface, zal iedere keer veranderen. We willen de logica van alle klanten ook kunnen upgraden, zonder dat de interface hiervoor bijgewerkt hoeft te worden.

Heb je goeie iedeen hierover dan zou ik die graag horen! ;)

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
* Nielsz kan het woord templates bijna niet meer uit zijn strot/vingers krijgen.

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

Op donderdag 27 september 2001 14:13 schreef Nielsz het volgende:
* Nielsz kan het woord t******** bijna niet meer uit zijn strot/vingers krijgen.
hier nog 1
maar das iig wel de oplossing

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 14:44

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Wij zijn daar ook mee bezig, wat je mot doen is dingen als inlog en connection in apparte funties zetten en die dan makkelijk kunnen aanpasse, zet ook overal bij hoe en wat. Alle delen die specefiek zijn moet je in een appart bestandje zetten binnen je applicatie (folder specefiek ofzo). En schrijf overal bij wat ervoor nodig is (db structuur)

Verwijderd

Hmmz logica in een com componentje prakken?

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Templates leek inderdaad al de beste oplossing.
Wilde ff checken of er nog andere ideeen waren :)

Verwijderd

Topicstarter
Is er ook iets te doen met XSL?

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 16:20

Basszje

Reisvaap!]

Op donderdag 27 september 2001 14:13 schreef Nielsz het volgende:
* Nielsz kan het woord templates bijna niet meer uit zijn strot/vingers krijgen.
Hoe zou je dat dan moeten aanpakken in ASP :?
In php kan het weet ik ( dacht ik ), maar asp heeft daar toch niet zo'n geweldig ondersteuning/methodiek voor ???

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op donderdag 27 september 2001 14:22 schreef BaSSzje het volgende:

[..]

Hoe zou je dat dan moeten aanpakken in ASP :?
In php kan het weet ik ( dacht ik ), maar asp heeft daar toch niet zo'n geweldig ondersteuning/methodiek voor ???
Hoezo? Je kan toch templates ontwikkelen :?
gewoon
outputBeginPage($title_of_page);
doen, maar dan in ASP. En je template werkt.
Sim-pel! ;)

Verwijderd

Topicstarter
wat zou er beter zijn aan ondersteuning in PHP?

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Als je de 'logica' uitpoept in de vorm van XML documenten kan je inderdaad heel goed XSL toepassen. Met XSL transformeer je dan je XML docs naar een XHTML output, waardoor de presentatie voor beide sites dus verschillend kan zijn.

XSL en templates kan je voor dit probleem allebei toepassen, maar de taal XSL biedt in principe meer kracht en mogelijkheden op het gebied van transformaties (duh ;) ) en combineren van verschillende bronnen dan het gebruik van templates.
Templates 'vul je in'. De data zelf is dan dus niet her te gebruiken voor onbekende doeleinden, tenzij je daar weer een andere template voor maakt en deze in gaat vullen. XML+XSL heeft een hele andere aanpak: data wordt gepresenteerd in een XML file. Hierna hoef je in principe nooit meer server-side code te schrijven die templates invult of data genereerd. Met XSL transformeer je de data naar een presentatie in een browser, maar je data kan bijvoorbeeld ook gebruikt worden door een client applicatie, een nieuws-tracker of wat dan ook :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Eigenlijk zijn ASP en PHP al grote template systemen op zicht. Ik zou in ASP in ieder geval niet een gehele template engine gaan bouwen.
Kies dan liever voor XML/XSLT, daar is al genoeg ondersteuning voor aanwezig en het werkt ook nog eens prachtig volgens standaarden.

[edit]
Ik wist dat ik hier niet had hoeven posten mbravenboer ;)

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand toevallig een goed uitleg/tutorial tot het praktisch implementeren van XML/XSLT?

• mbravenboer
-NW: Weet iemand toevallig een goed uitleg/tutorial tot het praktisch implementeren van XML/XSLT?
Zie de faq... Ik ben zelf dol op de tutorial op http://www.xfront.com . http://www.zvon.org heeft een goede reference.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• mbravenboer
tomato: Ik wist dat ik hier niet had hoeven posten mbravenboer ;)
Tja, zodra iemand hier iets wil scheiden leef ik helemaal op ;) .

Het is sowieso altijd nuttiger om met meerdere mensen een goede techniek te supporten :) .

Verwijderd

Topicstarter
IS het wel goed werkbaar om XML XSLT in combinatie met een database te gebruiken?

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op donderdag 27 september 2001 15:21 schreef -NW het volgende:
IS het wel goed werkbaar om XML XSLT in combinatie met een database te gebruiken?
Ik zit zelf te denken aan het includen, of samen parsen van een XSL en een XML bestand in asp. Die XSL/XML bestanden zijn dan niets minder dan een goed gestructureerd/opgezet ASP bestand, welke zijn gegevens weer uit een database kan halen.

Als iemand anders nog toevoegingen of andere ideeën heeft, hoor ik ze graag!

Heeft iemand trouwens een goed voorbeeld van een ASP/XSL/XML constructie waarin de XSL de layout bepaald?

• mbravenboer
Zoals ik in het andere topic: [topic=277489/1/25] ook al zei:

In PHP/ASP/JSP genereer je HTML. Het is absoluut niet moeilijker (zelfs makkelijker) om XML te genereren.

XSL(T) komt daarna pas. XSL vereist natuurlijk even wat werk omdat je daarvan toch enige kennis moet hebben, maar als je de kracht ervan eenmaal hebt ontdekt is het erg goed bruikbaar.

Pagina: 1