[exim, fetchmail, imap] :'( lukt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25
Wat ik eigenlijk wil doen is thuis een imap server opzetten die de pop mail van m'n provider aan alle clients binnen m'n netwerk serveert. Elke minuut (liefst) moet de POP3 mail van de provider opgehaalt worden, zodat de clients niet een half uur oid achterlopen.

Nu zit ik met een probleempje:
Moet voor 3 accounts mail fechen. Heb al man fetchmail gedaan, maar daar verzuip ik compleet in. Verder: wat moet ik nou met exim doen?
Moet ik de SMTP van m'n provider gaan gebruiken, of moet ik een eigen gaan draaien, of doet Exim dat al?
:'( Ben erg blij dat ik aan linux begonnen ben, maar op het moment (mail zooi) verzuip ik compleet in alle opties die er zijn.

Draai Debian.
Heb "exim", "imap" en "fetchmail" geinstalleerd. Bij de exim config heb ik voor "2" gekozen, en laat voor 10.0.0.* relayen (m'n lokale netwerk...).

Hoe moet ik nu verder. Van fetchmail vat ik echt nog niks. "man fetchmail" helpt ook niet echt.

You can't have everything. Where would you put it?

• tweakerbee
Goed. Ben zo ver dat ik ~/.fetchmailrc heb aangemaakt. Hij kan nu voor mij van een account deze dingen halen..
Moet ik dit nu in een cronjob gaan automatiseren? Hoe run ik fetchmail dan als een bepaalde user?

Ik gebruik ook nog de SMTP van m'n provider. Is dat juist wel of niet handig?

Ben zelf ook aan het zoeken, zit niet op m'n luie reet, maar een beetje hulp is erg welkom :P

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Exim draait een SMTP server, volges mij had je beter optie 1 kunnen kiezen bij exim (kan alsnog wel, eximconfig [ENTER]).

Fetchmail is niet echt moeilijk als je het eenmaal weet:
Maak met je favoriete editor een file in je homedir genaamd .fetchmailrc en zet daar de servers in waar je je mail vanaf wil plukken:
poll SERVERNAME protocol pop3 username "JE_USERNAME" password "JE_PASSWORD"

dit doe je voor elke server waar je mail van wilt hebben (jij krijgt dus 3 regels in je ~/.fetchmailrc).
Als je wil dat je fetchmail je mail laat staan op de pop3 server, en niet verwijdert nadat hij de mail heeft opgehaald, zet je keep op de regel van de server waarbij je dat wilt. Sla je .fetchmailrc op, doe "chmod 710 .fetchmailrc" om te zorgen dat niet iedereen je password enzo kan lezen (fetchmail geeft wel een error als de permissies verkeerd staan).

Om nu in 1x je 3 pop3 accounts op te halen, tik je fetchmail. Als het goed is stopt hij nu alle mail in je lokale mailbox. Om hem om de zoveel tijd je mail te laten checken, doe je "fetchmail -d aantal_seconden". Dan haalt fetchmail je mail elk aantal seconden op (dit hoef je dus maar 1x te doen).

• blaataaps
  • Niet online
Hehe, net in de tijd dat ik dat verhaalt typte, heb je dus een deel zelf ontdekt :)

1 van de antwoorden staat al in mijn eerste reply. Op de vraag of je de smtp van je provider moet gebruiken, dat zou ik niet doen, omdat die soms de neiging hebben niet te werken, en soms/vaak zijn ze trager dan je eigen smtp server, simpelweg omdat ze het een stuk drukker hebben.

• imdos
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

[topic=147826/1/25] dit is een aardige opzet op mijn systeem om te zorgen dat het blijft draaien ...

Dan nog een vraag moet die mail over verschillende users worden verspreid ofzo :?

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• tweakerbee
Sorry. Ja dat is wel de bedoeling. Dat alles onder IMAP. Ben aan het experimenteren, en het werkt wel aardig.
Zit nog steeds op de SMTP van m'n provider.

Verder zitten er in je verhaal toch nog wel dingen die ik goed kan gebruiken, blaataaps. Thanx!

Moet dus voor elke user een ".fetchmailrc" maken? Volgens mij haalt fetchmail alleen voor de user die het commando intikt de mail op...Hoe moet dat dan? :P

Verwijderd

ik denk dat je hetzelfde probleem als ik had, je moet werken met fetchmail (die trekt je server leeg), procmail (die filterd het op naam van iedereen) en sendmail (die alles doorstuurd) als je effe gedulkd heb zet ik zo een kopie van mijn bestanden erbij.

• blaataaps
  • Niet online
Je kan in je .fetchmailrc instellen in welke mailbox hij de mailtjes van verschillende servers stop, ik weet niet meer uit me hoofd hoe dat ging, maar het is vrij eenvoudig geloof ik. En 2jaaroptweakers: hij heeft al Exim, en heeft sendmail dus niet meer nodig. En tweakerbee, je zegt dat je verzuipt in de man-page, dan heb ik nog een advies, ga naar freshmeat, zoek op fetchmail, en ga naar de homepage van fetchmail, daar staan de man-pages in html, dat leest een stuk prettiger dan "man fetchmail" enzo :)

Verwijderd

maak een bestand .fetchmailrc en zet deze in je /root

kopie fetchmail:

poll "server" with proto pop3 user "user op server" with pass ..... flush mda /usr/bin/procmail

maak vervolgens een bestand dat heet .procmailrc en zet deze in je /root

Kopie procmail: (let goed op)

:0
* ^to:.*het email adres b.v. ikke@hetnet.nl
! (de naam van de user op de server) bv stephan.

en dat doe je met alle users op de server zoveel als je wilt. Dus een compleet voorbeeld hieronder

* ^to:.*dejongs17@hotmail.com
!steefjong

* ^to:.*remya@hotmail.com
!remco

configureer je sendmail en klaar en je hebt een commando dat fetchmail blijft draaien geloof fetchmail -60 dan trekt hij elke 60 seconden de server leeg maar dat staat ook in man van fetchmail als er iets niet duidelijk is laat het maar effe weten oke

heel errug veel succes had ik ook nodig haha

:)*d

Verwijderd

maak een bestand .fetchmailrc en zet deze in je /root

kopie fetchmail:

poll "server" with proto pop3 user "user op server" with pass ..... flush mda /usr/bin/procmail

maak vervolgens een bestand dat heet .procmailrc en zet deze in je /root

Kopie procmail: (let goed op)

* ^to:.*het email adres b.v. ikke@hetnet.nl
! (de naam van de user op de server) bv stephan.

en dat doe je met alle users op de server zoveel als je wilt. Dus een compleet voorbeeld hieronder

* ^to:.*dejongs17@hotmail.com
!steefjong

* ^to:.*remya@hotmail.com
!remco

configureer je sendmail en klaar is kees en je hebt een commando dat fetchmail blijft draaien geloof fetchmail -60 dan trekt hij elke 60 seconden de server leeg maar dat staat ook in man van fetchmail als er iets niet duidelijk is laat het maar effe weten oke

heel errug veel succes had ik ook nodig haha

:)*d

Verwijderd

ja blaataaps dat weet ik maar op deze manier met sendmail gaat makkelijker en duidelijker want als er een nieuwe user is voeg je hem gewoon toe aan je procmailrc mer hoef je niet te doen. sendamil stuurt hem door zo werkt het het makkelijkst

• blaataaps
  • Niet online
hmm, 2jaaroptweakers: mag ik vragen waarom je in zijn geval sendmail+procmail+fetchmail zou gebruiken ipv fetchmail+exim (wat veel geinstalleer en gedoe scheelt)?
Je argument van dat je bij een nieuwe user alleen je procmailrc hoeft te veranderen lijkt me een slecht argument, omdat je ook in je fetchmailrc gewoon die user kan toevoegen volges mij

Verwijderd

hmmm oke daar heb je wel gelijk in maar ik ben ook ee tijd er mee bezig geweest en met sendmail fetchmail en procmail ging het een makkelijker.
mar ja misschien vergis ik me wle maar ja zoals bovn beschreven kan het ook

• timstegeman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-07 20:47
je kunt in de homedirs van de gebruikers die meel moeten halen overal zo'n .fetchmailrc zetten.
Dan kun je in de crontab van root een aantal regels in zetten die ervoor zorgt dat de meel van de gebruikers wordt opgehaalt.

* * * * * su - gebruiker1 -c /usr/sbin/fetchmail >/dev/null

ik heb dit zelf ook toegepast en het werkt. :)

Je zou ook de crontab van elke gebruiker kunnen wijzigen.

als je trouwens de tarball van fetchmail download zit daar een heel gemakkelijk tooltje bij in de directory contrib waarmee je de .fetchmailrc aanmaakt. Hij vraagt gewoon op username, password, server, etc.
Pagina: 1