leesrechten nodig op client pc via java-applet

Pagina: 1
Acties:

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-09 17:35
Een korte tijd geleden onderzocht ik de mogelijkheid om via een webpagina met een java-applet een bestand op de client pc te laten inpakken om het daarna te kunnen opsturen naar de server.

java code om iets met zip in te pakken bleek uiteindelijk niet zo moeilijk. Echter het probleem waar ik nu tegenaan loop is een security probleem.

De applet mag niet zomaar een bestand op de clientpc aanroepen om deze dan bijv. te laten inpakken. Weet iemand wat info hierover hoe dit wel voor elkaar te krijgen is. Ik kan nergens wat source vinden die dit voor mij kan uitleggen.

3kwp pvoutput

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-05 14:52

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Op donderdag 27 september 2001 13:55 schreef morpheus het volgende:
De applet mag niet zomaar een bestand op de clientpc aanroepen om deze dan bijv. te laten inpakken. Weet iemand wat info hierover hoe dit wel voor elkaar te krijgen is. Ik kan nergens wat source vinden die dit voor mij kan uitleggen.
Dat kan helemaal niet volgens mij, heeft te maken met de security van Java. Zou ook niet best zijn wanneer een applet dat vanaf een webpagina draait in een keer bij al jou files kan, vind je niet?

mbravenboer zal het je wel even wat uitgebreider uitleggen :)

edit:
ik roep wel hard dat het niet kan, maar je zou volgens een andere constructie misschien wel iets vergelijkbaars voorelkaar kunnen krijgen. Dan zou je de gebruiker het bestand moeten laten uploaden en op de server het bestand inpakken. Omdat een applet echter op de client draait en volgens het "zandbakprincipe" van Java maar beperkte handelingsvrijheid heeft kan het dus niet bij de client volgens mij

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

• morpheus
Ik heb ondertussen een commercieel pakket gevonden dat met applets werkt en dat files kan uploaden. Het kan dus wel, maar dit zal zeeeer lastig gaan ben ik bang :(

Inderdaad eerst uploaden naar de server en het dan vervolgens inpakken, dat kan. maar, het is juist de bedoeling dat het eerst ingepakt wordt opdat de upload tijd drastisch vermindert wordt.

Natuurlijk zijn andere mogelijkheden altijd welkom. Helaas is het wel zo dat het installatieloos bij de client moet kunnen werken, wat een behoorlijke beperking meebrengt.

3kwp pvoutput

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Je kan er met Java Applets wel voor zorgen dat je bij de schijf van de bezoeker kan, maar daar moet je je applet voor signeren en de gebruiker moet dus toestemming geven.

Als ik jouw applicatie zo bekijk is Java Webstart misschien veel geschikter. Op deze manier start je je applicatie via het web door op een URL te klikken. Java Webstart download het programma (net als bij een Applet) en installeert het optioneel ook nog lokaal. Je kan er dus voor zorgen dat het programma ook off-line gebruikt kan worden.

Java Webstart draait ook in een sandbox, maar hier kan je ook weer speciale rechten voor aanvragen.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• morpheus
Het blijkt dus wel mogelijk te zijn, maar dan moet je certificaten gaan gebruiken om jezelf te identificeren.

Ik heb zelf op dit moment deze link gevonden.
http://java.sun.com/security/signExample12/

Weet iemand ergens anders nog wat meer info/links hierover te vinden??

3kwp pvoutput

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Pagina: 1