Herrie uit V-tech waterpomp

Pagina: 1
Acties:

• b-gone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-06-2025
Een jaar geleden heb ik bij Nedcool een Vtech waterpomp gekocht. Dit type pompt ca. 1400L p/u. De eerste maanden draaide het apparaat nagenoeg geruisloos (ik gebruikte toen nog koelvloeistof). Toen ik besloot mijn kast eens uitgebreid te gaan modden, heb ik de complete pomp verplaatst van het reservoir naar een (open) emer met water (welke ik regelm ververs ivm harde water hier). De laatste 2-3 maanden is die pomp echter behorlijk meer herrie gaan produceren. Zat het geluidsniveau voorheen nog onder dat van mijn -regelbare- 120mm Pabst front intake fan (ook niet de stilste), tegenwoordig maakt de waterpomp veruit de meeste herrie. Gek, want hij is in zo'n 10ltr water gedompeld in een open emmmer, terwijl deze in de vroegere opstelling in een +/- 3.5ltr gesloten bak zat...

Iemand suggesties?????
:?

Verwijderd

lucht in de pomp/leidingen?

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

pomp een keer goed schoonmaken (ivm het harde water)

Geen inspiratie

• b-gone
Nee, dat heb ik dus ook bekeken. Die pomp ligt echt op de bodem van de emmer, dus lucht kan er niet inzitten (niet in leidingen niet in pomp). Er zit zelfs dus een laag water van 20cm boven

Beetje laat

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Mijn Eiheim gaat trillen als er spanning op de slangen komt te staan. De slagen zijn dan ook vrij kort. Een beetje verzetten helpt dan (ik draai inline).

Bij jou zou het natuurlijk kalkaanslag kunnen zijn, ik denk dat een pomp wel tegen azijn kan. Nachtje pure azijn verpompen zou kunnen werken.

One of the animals has left its cage today.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:21

Epsilon

Op donderdag 27 september 2001 13:03 schreef b-gone het volgende:
papst front intake fan
maar als je in een gebied woont met hard water, dan moet je es een keer je pompje laten draaien in een azijn/water oplossing, zodat de eventuele kalk eruit gaat.

• b-gone
Dat ontkalken is dus ook al (meerdere malen) gebeurd. Ik heb er ong 2 flessen VIAKAL doorheen gespoeld zonder result.

(BTW: op http://www.aquariaveldhuis.nl zijn die V-tech's in de aanbieding (restpartij). Mijn laatste optie is een nieuwe, aangezien er hier 2 jr garantie op zit. Maar het knulige is dat ned-cool gestopt is dus daar kan ik ook niet veel beginnen)

Verwijderd

Komt het rammelen uit de motor, of uit de pomp?

• b-gone
Op donderdag 27 september 2001 14:30 schreef MrK het volgende:
Komt het rammelen uit de motor, of uit de pomp?
Het is eigenlijk het standaard "zoem" geluid wat je kent uit aquaria, dat gewoon overgegaan is op een hoger geluidsniveau. Met een hoop geratel erin welteverstaan.

Ik kan me niet voorstellen dat die dingen na een jaar al slijten. Ik bedoel, een vijver bevat meer rommel in het water dan 6 waterkoelsystemen bij elkaar.....

Verwijderd

Op donderdag 27 september 2001 14:45 schreef b-gone het volgende:

[..]

Het is eigenlijk het standaard "zoem" geluid wat je kent uit aquaria, dat gewoon overgegaan is op een hoger geluidsniveau. Met een hoop geratel erin welteverstaan.

Ik kan me niet voorstellen dat die dingen na een jaar al slijten. Ik bedoel, een vijver bevat meer rommel in het water dan 6 waterkoelsystemen bij elkaar.....
Soms is het asje wat in de pomp zit opgesloten met kunstof ringen kijk die eens na op slijtage en anders zit de rotor die (op de as) het water verplaats ook na een tijd wel eens TE los,ik zelf zet ze vast op de as ,werkt goed en stil.

• b-gone
OK thanx allemaal voor de info. Ik zal e.e.a. nog es doorlopen

• b-gone
dubbelpost

Verwijderd

idd.. ff pompje kalkvrij maken.. en misschien is het wel slim om gedestileerd water te halen.. (hebben ze wel bij de bezine pomp of supermakrk) dat water is niet zo duur (ik heb het hier voor F1,45 per liter en je weet zeker dat er geen schadelijke metalen/zouten of andere stoffen inzitten.. die je pompje goed kunnen verneuken.. suc6 !

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Ik heb zo'n waterzuiveringsding (scrabblewoord :P) die kalk metaal enzow eruit haalt :)
Pagina: 1