Toon posts:

[Javascript] Cookie killen onUnload

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak met php een cookie aan, Maar ik wil m killen als ie het window afsluit. Hoe doe ik dit met javascript?

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:05
Heeft dat niet gewoon met de expiration te maken? Volgens mij moet je de expiration van het cookie erg laag zetten en dan is hij weg zodra venster geclosed wordt

Verwijderd

Topicstarter
nee, dan wordt ie al weggehaald als de tijd verlopen is..ook al is het venster nog open.

Verwijderd

DarKHunteR: Ik maak met php een cookie aan, Maar ik wil m killen als ie het window afsluit. Hoe doe ik dit met javascript?
code:
1
onUnload = // iets met document.cookie IIRC

Verwijderd

Topicstarter
Kan je misschien ff een voorbeeldje geven, de cookie heet test.. hoe verwijder ik die als ik het venster afsluit.

• rickmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

rickmans

twittert

Is het niet handiger om met sessions te werken in plaats van cookies

Don't mind Rick

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 27 september 2001 13:22 schreef rickmans het volgende:
Is het niet handiger om met sessions te werken in plaats van cookies
nee, want dat schopt de rest van mijn pagina in de war, want die is in php geschreven.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:15

Pelle

🚴‍♂️

Op donderdag 27 september 2001 13:23 schreef DarKHunteR het volgende:
nee, want dat schopt de rest van mijn pagina in de war, want die is in php geschreven.
:? PHP is dé taal om sessions mee te besturen.
Maar als je wilt weten hoe je met javascript cookies erin en eruit rost dan moet je [url="http://gathering.tweakers.net/forum/find/keyword?data%5Bq%5D=javascript+cookie&data%5Border%5D=relevance#hitstart]hier eens even kijken[/url].

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 27 september 2001 13:38 schreef Pelle het volgende:

[..]

:? PHP is dé taal om sessions mee te besturen.
Maar als je wilt weten hoe je met javascript cookies erin en eruit rost dan moet je [url="http://gathering.tweakers.net/forum/find/keyword?data%5Bq%5D=javascript+cookie&data%5Border%5D=relevance#hitstart]hier eens even kijken[/url].
Ik weet wel hoe ik met javascript cookies er in en uit ros..alleen ik weet niet hoe het moet als ie het alleen moet doen als het window wordt afgesloten, ik kan het wel doen door een popup te openen met een pagina waar de cookie wordt gekilled..alleen dat vind ik niet zo mooi..

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:15

Pelle

🚴‍♂️

Op donderdag 27 september 2001 13:46 schreef DarKHunteR het volgende:
Ik weet wel hoe ik met javascript cookies er in en uit ros..alleen ik weet niet hoe het moet als ie het alleen moet doen als het window wordt afgesloten, ik kan het wel doen door een popup te openen met een pagina waar de cookie wordt gekilled..alleen dat vind ik niet zo mooi..
Ben ik nou gek?
Maak een functie genaamd pleurDieTeringCookieWeg() en gooi daar je code in om die cookie weg te zouten.
Vervolgens doe je -zoals Arien al aangaf- dit in je body-tag zetten:
code:
1
<body onUnload="pleurDieTeringCookieWeg();">

Verwijderd

Topicstarter
jah....

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:51

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

een cookie direct killen doe je door de expires-tijd op een datum in het verleden te zetten;
document.cookie = "foo=bar; expires=00:00, 1 jan 1970 GMT"
(kijk enkel naar de juiste datum-string)

overigens mag je er niet vanuit gaan dat dat foutloos gebeurt in de browser, er kunnen bugs optreden of mogelijk wordt de onunload niet goed toegepast (is ook niet helemaal bugless)

beter is het de waarde van het cookie te zetten op een 'expired' waarde, of mogelijk zelfs serverside een check in te bouwen.
(geen logout functie bouwen die onunload werkt, dat kan beteken dat de logout mislukt en zonder dat de user het weet hij eigenlijk nog ingelogd is, erg gevaarlijk)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
kep het nou zo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<HTML>
<script language="JavaScript">
<!--
function delCookie () 
{  
document.cookie = "TEST" + "=" + "; expires=ExpireDate.getTime() -3600";
}
// -->
</script>
<body onUnload="delCookie()">
</HTML>

Alleen nu gooit ie de cookie al weg als de pagina geladen wordt..

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

code:
1
2
<body onUnload="delCookie()">
</HTML>

misschien omdat die body direct inderdaad ge-unloaded wordt

afsluiten van de body tag helpt dan ;)
code:
1
2
3
<body onUnload="delCookie()">
</body>
</HTML>

zet anders een alert in je functie zodat je weet wanneer hij precies wordt uitgevoerd

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
ah oke :) hij doet het..

Verwijderd

Op donderdag 27 september 2001 12:54 schreef Arien het volgende:
code:
1
onUnload = // iets met document.cookie IIRC
Welkom terug :)

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05 10:29
Ehm......ben ik nou gek of zijn jullie allemaal heel moeillijk aan het doen? Als je in PHP een cookie geen expiredate meegeeft expired het cookie als je het window sluit >> precies wat je wilt.

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op donderdag 27 september 2001 16:37 schreef McVirusS het volgende:
Ehm......ben ik nou gek of zijn jullie allemaal heel moeillijk aan het doen? Als je in PHP een cookie geen expiredate meegeeft expired het cookie als je het window sluit >> precies wat je wilt.
er bestaat een verschil met een expire-date/time zetten bij het request, of juist exact laten expiren als de gebruiker die pagina verlaat, oftewel

bij het request kun je ofwel de cookie direct laten expiren ofwel pas als de hele browser wordt afgesloten.

enkel javascript kan laten expiren op bepaale user-handelingen

* RM-rf heeft even geen tijd om een goede inkopper te vinden op McVirusS' 'ben ik gek', misschien wil de zeer gewaardeerde Tom en/of OzBoz dat beantwoorden?

• brammetje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01-2025
waarom dit met javascript moet is me echt een raadsel:

je set een cookie op je pagina, die kan je pas op de volgende pagina gebruiken, maar je gaat hem meteen verwijderen zodra je naar die pagina gaat...
Of je wilt hem een paar keer gebruiken, en als iemand de laatste pagina verlaat de cookie verwijderen. Dan weet je van tevoren welke pagina dat is, voordat je hem verwijderd gebruik je hem nog even, en de cookie is niet meer nodig..

te volgen of niet?

Verwijderd

Blaat... als je een cookie aanmaakt met set_cookie en geen expire date opgeeft wordt deze gekilled nadat het window geclosed is. Dat is standaard.

Dus "setcookie('geweldig','blabla');"

klaar.
Pagina: 1